Neconstituționalitate (M. Of. nr. 676/30.07.2020): Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene

31 iul. 2020
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 109

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Decizia CCR

Actul normativSumar
 

 

D.C.C. nr. 456/2020

(M. Of. nr. 672 din 30 iulie 2020)

 

 

Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educației și pentru prorogarea unor termene 

Neconstituționalitate

În M. Of. nr. 672 din 30 iulie 2020 a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 456/2020 prin care au fost admise obiecțiile de neconstituționalitate referitoare la Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educației și pentru prorogarea unor termene.

Obiectul sesizărilor de neconstituționalitate

Obiectul sesizărilor îl constituie Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educației și pentru prorogarea unor termene.

Curtea a constatat că „66. Examinând motivele de neconstituționalitate cuprinse în cele două sesizări, Curtea constată că au fost formulate critici de neconstituționalitate extrinsecă și, respectiv, intrinsecă, subsumate acelorași texte și principii constituționale, cu dezvoltări în parte diferite, sens în care acestea vor fi analizate în cele ce urmează.

(1) Susținerile privind încălcarea principiului bicameralismului, consacrat de dispozițiile art. 61 alin. (2) și art. 75 alin. (1) din Constituție

(1.1) Parcursul legislativ al legii criticate

Pachet: Principiile procedurei judiciare

67. Potrivit fișelor legislative disponibile pe paginile de internet ale Senatului și, respectiv, Camerei Deputaților, în data de 23 decembrie 2019 a fost înregistrat la Camera Deputaților, pentru dezbatere, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educației și pentru prorogarea unor termene. Acesta cuprinde un articol unic: «Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educației și pentru prorogarea unor termene». În data de 25 februarie 2019, proiectul de lege, în forma depusă de inițiatori, a fost adoptat de Camera Deputaților, ca urmare a depășirii termenului de 30 de zile, potrivit art. 115 alin. (5) din Constituție. În data de 25 februarie 2020, proiectul de lege adoptat de Camera Deputaților a fost înregistrat la Senat. Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a depus Raportul «de admitere cu amendamentele admise și proiectul de lege». În raportul astfel întocmit, amendamentele admise «au fost preluate din propunerile legislative înregistrate anterior cu nr. L604/2019 și nr. L83/2020», aspect evidențiat pe larg în sesizarea ce face obiectul Dosarului nr. 546 A/2020. Se mai constată că, în urma preluării amendamentelor din propunerile legislative menționate, s-a adoptat și un amendament prin care s-a modificat titlul ordonanței de urgență, respectiv «Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și pentru luarea unor măsuri în domeniul educației, precum și pentru prorogarea unor termene».

68. În ceea ce privește prima dintre propunerile legislative menționate, care a fost preluată sub formă de amendamente potrivit celor mai sus arătate, se constată că a fost înregistrată la Camera Deputaților cu nr. Plx 368/2019 în data de 18 septembrie 2019, cu titlul «Lege pentru modificarea literei b) a alineatului (3) al articolului 361 din Legea educației naționale nr. 1/2011». Aceasta are ca obiect prorogarea termenului pentru evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a, începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2020-2021. În data de 27 noiembrie 2019, propunerea legislativă, în forma inițiatorilor, a fost adoptată de Camera Deputaților ca urmare a depășirii termenului de 45 de zile, potrivit art. 75 alin. (2) teza a treia din Constituție, în aceeași data fiind înaintată la Senat. Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport din Senat a adoptat Raportul de respingere a propunerii legislative, motivat de faptul că «normele propuse au fost preluate cu amendamente la proiectul de lege înregistrat cu nr. L92/2020, având același obiect de reglementare».

69. În ceea ce privește cea de-a doua dintre propunerile legislative menționate, care a fost preluată sub formă de amendamente potrivit celor mai sus arătate, se constată că a fost înregistrată la Camera Deputaților cu nr. Plx 469/2019 în data de 21 octombrie 2019, cu titlul «Lege pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011». Aceasta vizează, potrivit inițiatorilor, «motivarea, atât din punct de vedere material, cât și din punct de vedere social a celor ce doresc îmbrățișarea funcției de dascăl». În data de 11 februarie 2020, propunerea legislativă, în forma inițiatorilor, a fost adoptată de Camera Deputaților ca urmare a depășirii termenului de 45 de zile, potrivit art. 75 alin. (2) teza a treia din Constituție, în aceeași dată fiind înaintată la Senat. Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a adoptat Raportul de respingere a propunerii legislative, motivat de faptul că «normele propuse au fost preluate cu amendamente la proiectul de lege înregistrat cu nr. 92/2020, având același obiect de reglementare». Din examinarea conținutului propunerii legislative se constată că soluțiile legislative pe care le consacră au fost preluate în textul final al legii adoptate de Parlament.

70. Față de aceste modificări survenite în Camera decizională, în ambele sesizări se susține încălcarea principiului bicameralismului, astfel cum a fost dezvoltat acesta în jurisprudența Curții Constituționale”.

D.C.C. nr. 465/2020

Prin Decizia nr. 456/2020, Curtea Constituțională a admis obiecțiile de neconstituționalitate formulate de 26 de senatori aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal și, respectiv, de Guvern și a constatat că Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educației și pentru prorogarea unor termene este neconstituțională, în ansamblul său.

Neconstituționalitate (M. Of. nr. 676/30.07.2020): Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educației și pentru prorogarea unor termene was last modified: iulie 31st, 2020 by Redacția ProLege
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter