Neconstituționalitate (M. Of. nr. 456/31.05.2018): Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică – S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică şi Pedagogică”

6 iun. 2018
Vizualizari: 872

Decizia CCR

Actul normativ

Sumar

D.C.C. nr. 249/2018

(M. Of. nr. 456 din 31 mai 2018)

Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății „Editura Didactică și Pedagogică” – S.A., ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare

Dispozițiie Legii pentru aprobarea O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății „Editura Didactică și Pedagogică” – S.A., ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare

 

În M. Of. nr. 456 din 31 mai 2018, s-a publicat D.C.C. nr. 249/2018 privind obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru aprobarea O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății „Editura Didactică și Pedagogică” – S.A., ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare.

 

Obiectul obiecției de neconstituționalitate

 

Obiectul sesizării îl constituie dispozițiile Legii pentru aprobarea O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății „Editura Didactică și Pedagogică” – S.A., ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare.

 

D.C.C. nr. 136/2018 

 

Prin Decizia nr. 136/2018, Curtea Constituțională a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de un număr de 61, respectiv 50 de deputați, și constată că dispozițiile Legii pentru aprobarea O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății „Editura Didactică și Pedagogică” – S.A., ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” prin transformare sunt neconstituționale.

 

Curtea constată faptul că O.U.G. nr. 76/2017 încalcă art. 1 alin. (4), art. 16 alin. (1) și (2) și art. 61 alin. (1) din Constituție, prin raportare la competența Guvernului de a emite ordonanțe de urgență, în temeiul art. 115 alin. (4)-(6), iar legea de aprobare a acesteia încalcă art. 1 alin. (4), art. 16 alin. (1) și (2), art. 61 alin. (1) și art. 115 alin. (7) din Constituție, preluând în mod corespunzător viciile de neconstituționalitate ale ordonanței de urgență. În acest sens este și jurisprudența Curții Constituționale, care stabilește că viciul de neconstituționalitate al unei ordonanțe simple sau ordonanțe de urgență emise de Guvern nu poate fi acoperit prin aprobarea de către Parlament a ordonanței respective. Legea care aprobă o ordonanță de urgență neconstituțională este ea însăși neconstituțională (a se vedea, în acest sens, cu titlu exemplificativ, Decizia nr. 1.008 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 23 iulie 2009, Decizia nr. 738 din 19 septembrie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 690 din 8 octombrie 2012, Decizia nr. 55 din 5 februarie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 25 februarie 2014, sau Decizia nr. 761 din 17 decembrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 20 ianuarie 2015, paragraful 29).

Totodată, având în vedere că o măsură de reorganizare a unei regii autonome nu poate fi adoptată printr-o ordonanță de urgență, rezultă că nu mai este necesară examinarea condițiilor de adoptare a acesteia, prin raportare în mod exclusiv la dispozițiile art. 115 alin. (4)-(6) din Constituție, respectiv dacă a existat o situație extraordinară, dacă a existat o urgență a adoptării și dacă aceasta a fost sau nu motivată. De asemenea, nici criticile de neconstituționalitate intrinsecă aduse, în special art. 4 din ordonanța de urgență, aprobată prin lege, potrivit căruia Societatea „Editura Didactică și Pedagogică” – S.A. are drept scop editarea manualelor școlare obligatorii conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, nu pot fi analizate în acest cadru, întrucât, odată admisă obiecția de neconstituționalitate pe motiv că Guvernul nu avea competența funcțională de a emite o ordonanță de urgență cu privire la reorganizarea realizată, înseamnă că întreaga reglementare trebuie transpusă într-un act administrativ cu caracter individual, respectiv hotărâre de Guvern, act care, prin definiție, nu poate aduce modificări sau completări în privința actelor normative de reglementare primară în vigoare cu consecința creării unui monopol pe piața manualelor școlare, astfel cum susțin autorii obiecției de neconstituționalitate.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Neconstituționalitate (M. Of. nr. 456/31.05.2018): Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 76/2017 privind înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică – S.A. ca urmare a reorganizării Regiei Autonome „Editura Didactică și Pedagogică” was last modified: iunie 6th, 2018 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.