Neconstituționalitate (M. Of. nr. 120/07.02.2018): Art. 35 alin. (2) din Statutul Corpului diplomatic şi consular al României
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. nr. 840/2017 (M. Of. nr. 120 din 7 februarie 2018) | Art. 35 alin. (2) din Legea nr. 269/2003 | Dispozițiile art. 35 alin. (2) din Legea nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic și consular al României sunt neconstituționale. |
În M. Of. nr. 120 din 7 februarie 2018, a fost publicată Decizia nr. 840/2017 din 14 decembrie 2017, cu privire la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 35 alin. (2) din Legea nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic și consular al României.
Obiectul excepției de neconstituționalitate
Legea nr. 269/2003
„Art. 35
(…)
(2) Comisia pentru trimiterea în misiune permanentă în străinătate, precum și condițiile și modalitățile de desfășurare a concursului se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe”.
Prin Decizia nr. 840/2017, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate, formulată în Dosarul nr. 47.020/3CAF/2012* al Curții de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal, și a constatat că dispozițiile art. 35 alin. (2) din Legea nr. 269/2003 privind Statutul Corpului diplomatic și consular al României sunt neconstituționale.
În argumentarea soluției pronunțate, Curtea a reținut că aspectele care cad sub incidența normei criticate vizează elemente esențiale ale raporturilor de serviciu, care se referă în mod intrinsec la statutul juridic al membrilor Corpului diplomatic și consular al României, astfel încât nu pot fi reglementate decât prin lege organică, potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituție. Or, prin delegarea unei atribuții ce aparține în exclusivitate legiuitorului către un membru al Guvernului, sunt încălcate și prevederile art. 1 alin. (4) din Constituție referitor la principiul separației și echilibrului puterilor în stat, precum și art. 1 alin. (5) din Constituție, în componenta sa referitoare la previzibilitatea și accesibilitatea legii.