Neconstituționalitate – D.C.C. nr. 724/2024 (M. Of. nr. 91/31.01.2025): Art. 101 din Codul fiscal
Decizia CCR | Actul normativ |
Sumar |
D.C.C. nr. 724/2024
(M. Of. nr. 91 din 31 ianuarie 2025) |
Art. 101 din Codul fiscal |
Neconstituționalitate |
În M. Of. nr. 91 din data de 31 ianuarie 2025 s-a publicat Decizia Curții Constituționale nr. 724/2024 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Obiectul sesizării de neconstituționalitate
Art. 101 din Codul fiscal
„Calculul impozitului pe venitul din pensii și termenul de plată:
Art. 101 – (1) Orice plătitor de venituri din pensii are obligația de a calcula lunar impozitul, potrivit prevederilor prezentului articol, la data efectuării plății pensiei, de a-l reține și de a-l plăti la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiei. Impozitul reținut este impozit final.
(2) Impozitul lunar se determină de fiecare plătitor de venit din pensii, astfel: a) pentru venitul lunar din pensii determinat ca urmare a aplicării principiului contributivității, indiferent de nivelul acestuia, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, se aplică o cotă de impunere de 10%; b) pentru venitul lunar din pensii care are atât componentă contributivă, cât și componentă necontributivă, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, pentru partea contributivă se aplică dispozițiile lit. a), respectiv o cotă de impunere de 10%, iar pentru partea necontributivă se aplică progresiv următoarele cote de impunere: (i) 10%, pentru partea mai mică decât nivelul câștigului salarial mediu net sau egală cu acesta; (ii) 15%, pentru partea cuprinsă între nivelul câștigului salarial mediu net și nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat sau egală cu acesta; (iii) 20%, pentru partea ce depășește nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat; c) pentru venitul lunar din pensii care are doar componentă necontributivă, din care se deduce plafonul de venit neimpozabil lunar de 2.000 de lei, se aplică progresiv următoarele cote de impunere: (i) 10%, pentru partea mai mică decât nivelul câștigului salarial mediu net sau egală cu acesta; (ii) 15%, pentru partea cuprinsă între nivelul câștigului salarial mediu net și nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat sau egală cu acesta; (iii) 20%, pentru partea ce depășește nivelul câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
(3) Determinarea câștigului salarial mediu net prevăzut în prezentul articol se stabilește prin deducerea din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat a contribuțiilor sociale obligatorii prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) și b) și a impozitului pe venit.
(4) În cazul unei pensii care nu este plătită lunar, impozitul ce trebuie reținut se stabilește prin împărțirea pensiei plătite la fiecare din lunile cărora le este aferentă pensia.
(5) Drepturile de pensie restante se defalcă pe lunile la care se referă, în vederea calculării impozitului datorat, reținerii și plății acestuia, în conformitate cu reglementările legale în vigoare la data plății.
(6) Veniturile din pensiile de urmaș vor fi individualizate în funcție de numărul acestora, iar impozitarea se va face în raport cu drepturile cuvenite fiecărui urmaș, conform prevederilor alin. (2).
(7) În cazul veniturilor din pensii și/sau al diferențelor de venituri din pensii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculează asupra venitului impozabil lunar, prin aplicarea prevederilor alin. (2), se reține la data efectuării plății, în conformitate cu reglementările legale în vigoare la data plății, și se plătește până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-au plătit. Diferențele de venituri din pensii, primite de la același plătitor și stabilite pentru perioadele anterioare, se impozitează separat față de drepturile de pensie ale lunii curente.
(8) În cazul veniturilor din pensii și/sau al diferențelor de venituri din pensii, precum și al sumelor reprezentând actualizarea acestora cu indicele de inflație, stabilite în baza hotărârilor judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărârilor judecătorești definitive și executorii, impozitul se calculează separat față de impozitul aferent drepturilor lunii curente, prin aplicarea prevederilor alin. (2), impozitul reținut fiind impozit final. Impozitul se reține la data efectuării plății, în conformitate cu reglementările legale în vigoare la data plății veniturilor respective. Impozitul astfel reținut se plătește până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au plătit veniturile.
(9) Contribuabilii pot dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit datorat pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, potrivit legii, în conformitate cu reglementările art. 123^1”.
D.C.C. nr. 724/2024
Prin Decizia nr. 724/2024, Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituționalitate ridicată de S.S. în Dosarul nr. 58/98/2024 al Tribunalului Ialomița – Secția civilă, de Ș.S. în Dosarul nr. 965/3/2024 al Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale, de C.M.Z. în Dosarul nr. 89/98/2024 al Tribunalului Ialomița – Secția civilă, de V.A. în Dosarul nr. 335/113/2024 al Tribunalului Vrancea – Secția I civilă, de C.G.H. în Dosarul nr. 1.122/108/2024 al Tribunalului Arad – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal, litigii de muncă și asigurări sociale, de D.B. și alții, de G.C., precum și de E.I. în dosarele nr. 3.928/3/2024, nr. 4.493/3/2024 și nr. 3.061/3/2024 ale Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale, de M.N. și C.C. în Dosarul nr. 1.037/108/2024 al Tribunalului Arad – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal, litigii de muncă și asigurări sociale, de E.C.L. și alții în Dosarul nr. 155/90/2024 al Tribunalului Vâlcea – Secția I civilă, de C.C. în Dosarul nr. 187/98/2024 al Tribunalului Ialomița – Secția civilă, de A.V.S. și alții în Dosarul nr. 248/85/2024 al Tribunalului Sibiu – Secția I civilă, de A.G., I.M. și M.N. în Dosarul nr. 204/90/2024 al Tribunalului Vâlcea – Secția I civilă, de D.A. și alții, de V.C. și V.N., de I.I. și alții, precum și de T.M. în dosarele nr. 2.687/3/2024, nr. 3.064/3/2024, nr. 3.095/3/2024 și nr. 4.392/3/2024 ale Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale, de L.L. și A.D.P., de R.D. și N.C., precum și de M.D. în dosarele nr. 156/90/2024, nr. 329/90/2024 și nr. 408/90/2024 ale Tribunalului Vâlcea – Secția I civilă, respectiv de O.M.M. în Dosarul nr. 428/101/2024 al Tribunalului Mehedinți – Secția conflicte de muncă și asigurări sociale și a constatat că: „dispozițiile art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal sunt neconstituționale”.