265 views
Decizia CCR | Actul normativ |
Sumar |
D.C.C. nr. 640/2024
(M. Of. nr. 515 din 3 iunie 2025) |
Art. 15 și anexa nr. 6 din O.U.G. nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei |
Neconstituționalitate |
În M. Of. nr. 640 din 3 iunie 2025 s-a publicat Decizia Curții Constituționale nr. 640/2024 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi ale anexei nr. 6 la această ordonanţă de urgenţă, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi prin Legea nr. 357/2022 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei.
Obiectul sesizării de neconstituționalitate
Art. 15 din O.U.G. nr. 27/2022, astfel cum a fost modificată prin O.U.G. nr. 119/2022
„Art. 15
(1) Începând cu data de 1 septembrie 2022, pe perioada de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, producătorii de energie electrică, entităţile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii care desfăşoară activitatea de trading şi agregatorii care tranzacţionează cantităţi de energie electrică şi/sau gaze naturale pe piaţa angro plătesc o contribuţie la Fondul de Tranziţie Energetică, stabilită în conformitate cu prevederile metodologiilor prevăzute în anexa nr. 6 şi anexa nr. 6.1.
(2) Capacităţilor de producţie puse în funcţiune după data de 1 septembrie 2022, precum şi companiilor care furnizează servicii publice de termie care produc energie electrică prin cogenerare nu le sunt aplicabile prevederile alin. (1).
(3) Contractele bilaterale încheiate pe piaţa angro prin negociere directă se raportează Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei de către părţile contractante în termen de 2 zile lucrătoare de la data încheierii.
(4) Contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică se calculează, se declară şi se plăteşte de către vânzător lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se datorează.
(5) Sumele reprezentând contravaloarea contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică se plătesc într-un cont distinct de disponibil în lei deschis la unităţile Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale centrale competente, codificat cu codul de identificare fiscală al plătitorului
(6) În primele 3 zile lucrătoare a fiecărei luni, sumele încasate în contul prevăzut la alin. (5) se virează de unităţile Trezoreriei Statului într-un cont distinct de disponibil în lei deschis pe numele Ministerului Finanţelor deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, denumit «Fondul pentru Tranziţie Energetică».
(7) La solicitarea Ministerului Energiei şi Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, se autorizează Ministerul Finanţelor să majoreze, veniturile bugetului de stat, la o poziţie distinctă, precum şi creditele de angajament şi creditele bugetare prevăzute în bugetele acestora, în limita sumelor disponibile în soldul contului prevăzut la alin. (6), pentru plata compensărilor prevăzut de prezentul articol.
(8) Sumele cu care au fost majorate veniturile bugetului de stat conform prevederilor alin. (6) se virează de Ministerul Finanţelor din contul prevăzut la alin. (5) în conturile de venituri bugetare prevăzute la alin. (6) codificate cu codul de identitate fiscală ale Ministerului Energiei şi Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, după caz.
(9) Se autorizează Ministerul Energiei şi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale să detalieze influenţele aprobate potrivit alin. (7) în buget şi în anexele la acesta şi să le comunice Ministerului Finanţelor, în termen de 5 zile lucrătoare de la majorarea bugetului.
(10) Până la data de 22 decembrie a anului bugetar, sumele rămase neutilizate determinate ca diferenţă între veniturile încasate potrivit alin. (7) şi plăţile efectuate se virează de către Ministerul Energiei şi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale din contul de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate în contul de disponibil prevăzut la alin. (6).
(11) Sumele rămase disponibile la finele anului în contul prevăzut la alin. (6), inclusiv sumele virate potrivit alin. (10), se utilizează în anul următor în baza mecanismului prevăzut la alin. (7).
(12) Sumele aflate în conturile prevăzute la alin. (5) şi (6) nu sunt purtătoare de dobândă şi nu sunt supuse executării silite.
(13) Pentru orice tip de tranzacţii de vânzare de energie electrica la export sau livrare intracomunitara de pe teritoriul României persoanele prevăzute la alin. (1) contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică (C) se determina astfel:
C=(Pmt – Pa) x Qt x 100%
unde:
Qt – cantitatea de energie tranzacţionată la export sau livrată intracomunitar
Pmt – preţul mediu de tranzacţionare a energiei pe PZU din ziua anterioară tranzacţiei
Pa – preţul de achiziţie”.
Modificările aduse art. 15 din O.U.G. nr. 27/2022 prin Legea nr. 357/2022:
„Art. 15
(1) Începând cu data de 1 septembrie 2022, pe perioada de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, producătorii de energie electrică, entităţile agregate de producere a energiei electrice, traderii, furnizorii care desfăşoară activitatea de trading şi agregatorii care tranzacţionează cantităţi de energie electrică şi/sau gaze naturale pe piaţa angro, precum şi partenerii din contractele financiare de asigurare a riscurilor (contracte de hedging) ai producătorilor de energie electrică plătesc o contribuţie la Fondul de Tranziţie Energetică, stabilită în conformitate cu prevederile metodologiilor prevăzute în anexele nr. 6, 6.1 şi 6.2.
(2) Capacităţilor de producţie puse în funcţiune după data de 1 aprilie 2022, precum şi companiilor care furnizează servicii publice de termie care produc energie electrică prin cogenerare nu le sunt aplicabile prevederile alin. (1)”.
Alineatul (13) al articolului 15 se abrogă.
Anexa nr. 6 la O.U.G. nr. 27/2022, în forma în vigoare de la 1 septembrie 2022 (adică astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022) şi în forma în vigoare începând cu data de 16 decembrie 2022 (adică astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 357/2022), intitulată Modul de calcul al venitului suplimentar realizat de producătorii de energie electrică rezultat din diferenţa dintre venitul net mediu lunar unitar de vânzare a energiei electrice tranzacţionate şi preţul de 450 de lei/MWh, prezintă scopul pe care şi-l propune metodologia de stabilire a preţului lunar de vânzare a energiei electrice şi de stabilire a venitului suplimentar (secţiunea 1, adică art. 1 şi 2 din anexa criticată), domeniul de aplicare (secţiunea 2, adică art. 3 şi 4), termenii utilizaţi (secţiunea 3, art. 5) şi explică modul de calcul al preţului lunar de vânzare a energiei electrice şi al venitului lunar suplimentar (secţiunea 4, art. 6-9).
D.C.C. nr. 640/2024
Prin Decizia nr. 640/2024, Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituţionalitate ridicată de Ground Investment Corp – S.R.L. din Bucureşti, Elektra Green Power – S.R.L. din Bucureşti, Elektra Wind Power – S.R.L. din Bucureşti, Endless Energy Production – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 661/2/2023 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi de Vatech Consulting – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 8.946/2/2022 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal şi a constatat că dispoziţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi ale anexei nr. 6 la această ordonanţă de urgenţă, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei şi prin Legea nr. 357/2022 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, sunt neconstituţionale.