Neconstituționalitate (comunicat CCR): Legea pentru modificarea Legii nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești”
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 29 iunie 2022 | Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” și a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare | Neconstituționalitate |
În ședința din 29 iunie 2022, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului legilor anterior promulgării, pentru a dezbate sesizarea de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” și a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare.
Obiectul sesizării de neconstituționalitateLegea pentru modificarea și completarea Legii nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” și a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare
În ședința din 229 iunie 2022, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis sesizarea de neconstituționalitate formulată de Președintele României și a constatat că
Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” și a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare este neconstituțională, în ansamblul său.
În esență, Curtea a reținut că transferul unor terenuri din domeniul public al statului în domeniul privat al unității administrativ-teritoriale, cu schimbarea titularului dreptului de proprietate, nu se poate realiza în mod implicit prin anexele la lege, fără a exista un temei-cadru pentru acesta. Totodată, nu există acordul valid al unității administrativ- teritoriale pentru realizarea acestui transfer. În consecință, legea criticată creează confuzii cu privire la regimul juridic al terenurilor din domeniul public al statului.
Totodată, Curtea Constituțională a amânat începerea dezbaterilor în următoarele cauze referitoare la:
– pentru data de 6 iulie 2022, obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, obiecție formulată de deputați aparținând Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România;
– pentru data de 14 septembrie 2022:
1. Obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea art. 56 ind. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, obiecție formulată de deputați aparținând Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România;
2. Obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, obiecție formulată de Guvernul României;
3. Obiecția de neconstituționalitate a Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.18/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și pentru modificarea unor acte normative în domeniul sănătății precum și pentru abrogarea art. 4 din Legea nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România și de protecție a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, precum și ale art. V din Ordonanța Guvernului nr. 18/2021, obiecție formulată de Avocatul Poporului.