Neconstituționalitate (comunicat CCR): Legea pentru modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 9 noiembrie 2016 | Legea pentru modificarea modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici | Sintagma „care face parte din acesta și care constituie bază de calcul pentru sporuri și alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de bază” din cuprinsul art. I pct. 2 [referitor la art. 21 alin. (22) teza finală] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici este neconstituțională. |
Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 9 noiembrie 2016, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a soluționa, în cadrul controlului anterior promulgării, obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, sesizare formulată de Guvernul României.
Obiectul excepției de neconstituționalitateLegea pentru modificarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici
Prin Decizia pronunțată în ședința din 9 noiembrie 2016, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că sintagma „care face parte din acesta și care constituie bază de calcul pentru sporuri și alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de bază” din cuprinsul art. I pct. 2 [referitor la art. 21 alin. (22) teza finală] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici este neconstituțională.
Curtea a stabilit că, în realitate, obiect al controlului de constituționalitate îl constituie dispozițiile art. I pct. 2 [referitor la art.21 alin. (22)] din legea analizată, care au următorul conținut normativ: „(22) Pentru compensarea activității specifice, personalul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici beneficiază și de un spor pentru risc și suprasolicitare neuropsihică de 50%, aplicat la salariul de bază lunar, care face parte din acesta și care constituie bază de calcul pentru sporuri și alte drepturi care se acordă în raport cu salariul de bază”.
Curtea a constatat că textul legal criticat încalcă art. 16 alin. (1) din Constituție prin prisma faptului că sporul pentru risc și suprasolicitare neuropsihică acordat personalului Agenției Naționale a Funcționarilor Publici și aplicat la salariul de bază lunar devine parte integrantă a acestuia, aspect care relevă un privilegiu în privința modalității de determinare, în final, a salariului de bază. În acest sens, Curtea a reținut că, prin adoptarea unei asemenea reglementări, se ajunge la situația ca alte sporuri să fie calculate având drept bază și sporul de risc și suprasolicitare neuropsihică, ceea ce echivalează cu legiferarea unui „spor la spor”. Or, o atare soluție legislativă nu poate fi acceptată din perspectiva reglementării de drept comun aplicabilă tuturor persoanelor angajate într-un raport de muncă, respectiv art.160 din Codul muncii, potrivit căruia „Salariul cuprinde salariul de bază, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri”. Așadar, în accepțiunea deciziei Curții, sporul pentru risc și suprasolicitare neuropsihică poate fi acordat personalului Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, dar fără ca sporul astfel stabilit să constituie bază de calcul pentru determinarea salariului de bază.
Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul CCR (www.ccr.ro).