460 views
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 1 iulie 2025 |
Legea pentru modificarea art. 24 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 |
Neconstituționalitate |
În ședința din 1 iulie 2025, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, pentru a dezbate obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor din Legea pentru modificarea art. 24 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991.
Obiectul obiecției de neconstituționalitate
Proiectul de Lege pentru modificarea art. 24 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 (PL-x nr. 532/2023) a fost adoptat de către Camera Deputaților în 26 iunie 2024 și trimisă spre promulgare, către Președintele României, în 1 iulie 2024.
Forma trimisă spre promulgare este disponibilă aici.
D.C.C. pronunțată în ședința din 1 iulie 2025
În ședința din data de 1 iulie 2025, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României și a constatat că dispozițiile Legii pentru modificarea art. 24 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 sunt neconstituționale.
În esență, Curtea a constatat că legea criticată afectează regimul constituțional al proprietății private a statului, precum și regimul constituțional al proprietății private a unităților administrativ-teritoriale.
Curtea, potrivit jurisprudenței sale, a reținut că transmiterea, cu titlu gratuit, a unui bun aflat în proprietatea privată a statului în proprietatea unei terţe entităţi de drept privat trebuie să fie însoțită de reglementarea unor garanţii necesare şi suficiente pentru ducerea la îndeplinire a scopului urmărit.
Curtea a constatat că legea criticată reglementează cazuri de constituire a dreptului de proprietate – prin transmiterea, cu titlu gratuit, a unui bun aflat în proprietatea privată a statului în proprietatea unei terţe entităţi de drept privat – fără a reglementa garanţiile necesare şi suficiente pentru ducerea la îndeplinire a scopului urmărit.
De asemenea, Curtea a constatat că, prin modalitatea de reglementare se înlătură posibilitatea autorităţilor publice locale de a dispune în mod liber de bunurile aflate în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale, în sensul de a opta sau nu pentru transmiterea dreptului de proprietate către terțe persoane de drept privat.
Astfel, se încalcă în mod vădit dreptul unităţilor administrativ-teritoriale de exercitare a prerogativei dispoziţiei, ca atribut ce ţine de esenţa dreptului de proprietate, încălcându-se prevederile art. 44 din Constituție.
Totodată, Curtea a reținut și încălcarea prevederilor art. 136 alin. (2) și (4) din Constituție.
De asemenea, Curtea Constituțională a amânat pentru data de 16 septembrie 2025:
– obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizațiilor, simbolurilor și faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob și a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni de genocid contra umanității și de crime de război, precum și pentru modificarea Legii nr.157/2018 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antisemitismului, obiecție formulată de deputați aparținând Grupurilor parlamentare ale Partidului S.O.S. România, Alianței pentru Unirea Românilor și Partidului Oamenilor Tineri și deputați neafiliați.