Neconstituționalitate (comunicat CCR): Legea nr. 161/2019 pentru modificarea O.U.G. nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 23 noiembrie 2021 | Legea nr. 161/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității
| Neconstituționalitate |
Conform site-ului oficial (www.ccr.ro), în ședința din 23 noiembrie 2021, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului legilor posterior promulgării, pentru a dezbate excepția de neconstituționalitate a Legii nr. 161/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității.
Obiectul excepției de neconstituționalitate
Legea nr. 161/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității
D.C.C. pronunțată în ședința din 2 noiembrie 2021
În ședința din data de 23 noiembrie 2021, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că Legea nr. 161/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității este neconstituțională în ansamblul său.
Prin aceeași decizie, cu unanimitate de voturi, Curtea a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate și a constatat că prevederile art. 2 lit. b) teza întâi din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității sunt constituționale în raport cu criticile formulate.
Pentru a pronunța această soluție, Curtea a reținut că Legea nr. 161/2019, act normativ modificator al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008, nu a înființat o autoritate administrativă autonomă și nici nu a reglementat atribuțiile unei atare autorități, ci a reglementat aspecte care țin de organizarea și funcționarea CNSAS. Așadar, exigența constituțională privind reglementarea prin lege organică vizează doar statutul CNSAS de autoritate administrativă autonomă, astfel încât adoptarea Legii nr. 161/2019, în mod eronat, ca lege organică încalcă prevederile constituționale privind bicameralismul funcțional al celor două Camere ale Parlamentului, precum și pe cele ale art. 117 alin. (3) privind înființarea autorităților administrative autonome.
Având în vedere jurisprudența instanței de contencios constituțional, precum și faptul că art. 12 ind. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 a fost introdus în corpul actului normativ prin Legea nr. 161/2019, a cărei neconstituționalitate în ansamblu a fost reținută față de temeinicia motivelor de neconstituționalitate extrinsecă, Curtea a constatat că nu mai este cazul să examineze criticile de neconstituționalitate intrinsecă cu privire la art. 12 ind. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008.