Neconstituționalitate (comunicat CCR): Dispoziţiile Legii pentru completarea O.U.G. nr. 119/2006, precum şi pentru modificarea Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995

21 iul. 2016
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 1613
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Decizia CCRActul normativArticol Sumar
D.C.C. pronunțată în ședința din 20 iulie 2016Legea pentru completarea O.U.G. nr. 119/2006 privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente comunitare de la data aderării României la Uniunea Europeană, precum și pentru modificarea și completarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995Art. II pct. 1, pct. 5 și pct. 15Dispozițiile art. II pct. 1, pct. 5 și pct. 15 din Legea pentru completarea O.U.G. nr. 119/2006 privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente comunitare de la data aderării României la Uniunea Europeană, precum și pentru modificarea și completarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995 sunt neconstituționale

 

Conferința de pregatire profesională a Baroului Ialomița

Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 20 iulie 2016, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a dezbate asupra neconstituționalității dispozițiilor art. II pct. 1, pct. 5 și pct. 15 din Legea pentru completarea O.U.G. nr. 119/2006 privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente comunitare de la data aderării României la Uniunea Europeană, precum și pentru modificarea și completarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995.

Obiectul excepției de neconstituționalitate

Obiectul excepției de neconstituționalitate îl reprezintă dispozițiile Legii pentru completarea O.U.G. nr. 119/2006 privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente comunitare de la data aderării României la Uniunea Europeană, precum și pentru modificarea și completarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995.

D.C.C. pronunțată în ședința din 20 iulie 2016

 

Prin Decizia pronunțată în ședința din 20 iulie 2016, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. II pct. 1, pct. 5 și pct. 15 din Legea pentru completarea O.U.G. nr. 119/2006 privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente comunitare de la data aderării României la Uniunea Europeană, precum și pentru modificarea și completarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995 sunt neconstituționale.

Cu privire la neconstituționalitatea referitoare la art. II pct. 1 din legea examinată, Curtea a reținut că încalcă valori fundamentale, ocrotite de Codul penal, valori de rang constituțional, precum statul de drept, democrația, respectarea Constituției și a legilor, care sunt consacrate prin art. 1 alin. (3) și (5) din Legea fundamentală. Prin această soluție legislativă se ajunge la extragerea din aria de incidență a răspunderii penale, aplicabilă funcționarilor publici, a notarilor publici.

Cu privire la neconstituționalitatea art. II pct. 5 din legea examinată, Curtea a reținut că normele introduse prin art. 131 din Legea nr. 36/1995 nu răspund exigențelor de previzibilitate, în condițiile în care nu sunt reglementate sau sunt reglementate lacunar ori confuz următoarele aspecte: domeniul de aplicare (situațiile în care notarul public poate emite titlul executoriu), condițiile de admisibilitate (noțiunea de creanță necontestată), procedura efectivă de emitere a titlului executoriu, modalitățile de garantare a dreptului la apărare a debitorului (înștiințarea sa și accesul liber la instanța și la căile de atac). Dispozițiile criticate contravin prevederilor constituționale cuprinse în art. 1 alin. (3) și (5), art. 24 și art. 44.

Cu privire la neconstituționalitatea art. II pct. 15 din legea examinată, Curtea a reținut că dispozițiile criticate încalcă prevederile art. 16 din Constituție, întrucât prin modificarea operată stabilește, pe de o parte, discriminări între persoane aflate în situații juridice identice, și, pe de altă parte, privilegii pentru persoane care exercită atribuții de autoritate publică, lipsind de efecte juridice o hotărâre judecătorească definitivă de condamnare. De asemenea, Curtea a reținut și încălcarea principiului statului drept și principiului supremației Constituției și a obligativității respectării legilor, consacrate de art. 1 alin.(3) și (5) din Legea fundamentală.

 
Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul CCR (www.ccr.ro).

Neconstituționalitate (comunicat CCR): Dispozițiile Legii pentru completarea O.U.G. nr. 119/2006, precum și pentru modificarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995 was last modified: iulie 20th, 2016 by Redacția ProLege
0 Shares

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter