Neconstituţionalitate (comunicat CCR): Dispoziţiile art. unic pct. 1 din Hotărârea Camerei Deputaților nr. 98/2017 privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 20 martie 2018 | Hotărârea Camerei Deputaților nr. 98/2017 privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților | Dispozițiile art. unic pct. 1 și pct. 2 |
Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 20 martie 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a soluționa două obiecții de neconstituționalitate a dispozițiilor art. unic pct. 1 și pct. 2 din Hotărârea Camerei Deputaților nr. 98/2017 privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților.
Constatând identitatea de obiect al acestor două sesizări, Curtea Constituțională a dispus conexarea cauzelor.
Obiectul obiecției de neconstituționalitate
Hotărârea Camerei Deputaților nr. 98/2017 privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților
Art. unic pct. 1 și pct. 2
„1. La art. 46, după alin. (8) se introduce un nou alineat, alin. (8^1), cu următorul cuprins:
(8^1) Membrii Comisiei pot respinge o singură dată, motivat, propunerea grupului parlamentar căruia i-a revenit funcția, situație în care grupul parlamentar respectiv nominalizează o altă persoană, alegerea candidatului urmând procedura prevăzută la alin. (4).
2. La art. 120, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
(2) După ce timpul de dezbatere stabilit în funcție de complexitatea raportului a fost epuizat, dezbaterea se încheie și președintele de ședință supune votului amendamentele cuprinse în raportul comisiei, în următoarea ordine: în primul rând, se supun votului amendamentele prin care se propune eliminarea unor texte, apoi amendamentele adoptate de comisie. Dacă niciunul dintre aceste amendamente nu a fost adoptat, se supun votului amendamentele respinse din raport, în ordinea înscrisă în acesta. Dacă unul dintre amendamente a fost acceptat de majoritatea deputaților prezenți, celelalte amendamente se consideră respinse. Dacă niciunul dintre amendamentele din raport nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru a fi adoptat, se consideră adoptată forma inițială”.
Prin Decizia pronunțată în ședința din 20 martie 2018, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de un număr de un număr de 56 de deputați aparținând grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, precum și de grupul parlamentar al Uniunii Salvați România și a constatat că dispozițiile articolului unic pct. 1 din Hotărârea Camerei Deputaților nr. 98/2017 privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților sunt neconstituționale.
„În motivarea soluției pronunțate, referitor la art. unic pct. 1, Curtea a reținut următoarele:
Cu privire la criticile de neconstituționalitate care au vizat hotărârea în ansamblul său, Curtea a statuat că, întrucât nu sunt aduse în discuție aspecte care să țină de nerespectarea art. 67 sau art. 76 din Constituție, nu se poate reține încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituție.
Cu privire la dispozițiile articolului unic pct. 1 al hotărârii, potrivit căruia membrii comisiei permanente pot respinge o singură dată, motivat, propunerea grupului parlamentar căruia i-a revenit funcția, situație în care grupul parlamentar respectiv nominalizează o altă persoană, Curtea a statuat că, odată agreate numărul membrilor biroului Comisiei permanente și împărțirea funcțiilor potrivit algoritmului politic, revine fiecărui grup parlamentar, reprezentat prin liderul său, îndreptățirea de a propune pe funcția dată pe orice membru al său care face parte din comisia respectivă. Nici liderii grupurilor parlamentare și nici Comisia permanentă nu pot cenzura, în nici un fel, decizia liderului altui grup parlamentar. Având în vedere cele expuse, Curtea a constatat că orice fel de control instituit asupra opțiunii de oportunitate politică venită din partea unui grup parlamentar în privința componenței nominale a comisiei permanente sau a biroului acestuia încalcă opțiunea politică a grupurilor parlamentare legal constituite și afectează ideea de configurație politică a comisiilor parlamentare. În consecință, Curtea a reținut că articolul unic pct. 1 din Hotărârea Camerei Deputaților nr. 98/2017 încalcă prevederile art. 1 alin. (5) și art. 64 alin. (3) și alin. (5) din Constituție.”
De asemenea, cu unanimitate, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. unic pct. 2 din Hotărârea Camerei Deputaților nr. 98/2017 privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților și a constatat că acestea sunt constituționale în raport cu criticile formulate.
Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul CCR (www.ccr.ro).