Neconstituționalitate (Comunicat CCR): Dispozițiile art. III pct. 3 și pct. 4 din Legea pentru modificarea și completarea NCPC, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative
Decizia CCR | Actul normativ | Articol | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 4 iulie 2018 | Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative | Art. III pct. 3 și pct. 4 | Neconstituționalitate |
Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), în ședința din 4 iulie 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a dezbate mai multe excepții și obiecții de neconstituționalitate, printre care și obiecția cu privire la dispozițiilor art. I pct. 37 [cu referire la art. 402 din Codul de procedură civilă] și pct. 58 [cu referire la art. 497 din Codul de procedura civilă] și art. III pct. 3 [cu referire la art. XVIII alin.(2) din Legea nr. 2/2013] și pct. 4 [cu referire la art. XVIII^1 din Legea nr. 2/2013] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, obiecție formulată de ÎCCJ – Secțiile Unite.
Obiecția de neconstituționalitate
Obiectul de neconstituționalitate este dat de: art. III pct. 3 [cu referire la art. XVIII alin. (2) din Legea nr. 2/2013] și pct. 4 [cu referire la art. XVIII1 din Legea nr. 2/2013] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă.
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate formulată și a constatat că art. III pct. 3 [cu referire la art. XVIII alin. (2) din Legea nr. 2/2013] și pct. 4 [cu referire la art. XVIII^1 din Legea nr. 2/2013] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative sunt neconstituționale.
În acest sens, Curtea a considerat că este inadmisibil ca, în corpul aceleiași legi, aceeași sintagmă, respectiv „data intrării în vigoare a prezentei legi”, cuprinsă în două articole succesive, aflate, la rândul lor, într-o strânsă interconexiune, să aibă două înțelesuri diferite, având în vedere că aceasta vizează atât Legea nr. 2/2013, cât și prezenta lege supusă controlului de constituționalitate.
Potrivit Curții, formularea imprecisă determină retroactivitatea normei procedural civile, așa încât ar urma să confere o cale extraordinară de atac pentru hotărârile definitive pronunțate anterior Deciziei CCR nr. 369/2017 (M. Of. nr. 582 din 20 iulie 2017). Astfel, norma juridică contravine art. 1 alin. (5) în componenta sa privind securitatea raporturilor juridice și art. 15 alin. (2) din Constituție.
De asemenea, dispozițiile, pe de o parte, pare să condiționeze aplicarea Decizie CCR nr. 369/2017 de faptul ca data pornirii procesului civil să fie ulterioară publicării acesteia și, pe de altă parte, pare să stabilească faptul că hotărârile pronunțate după publicarea deciziei devin susceptibile de recurs tale quale în temeiul legii supuse controlului de constituționalitate, fără a lua în considerare decizia Curții Constituționale antereferite. Prin urmare, Curtea a constatat, cu privire la acest aspect, încălcarea art. 1 alin. (5) și art. 15 alin. (2) și a art. 147 alin. (4) din Constituție.
Totodată, Curtea a apreciat că dispozițiile legale criticate nu stabilesc în mod clar raportul în care se află cu dispozițiile Codului de procedură civilă referitoare la aplicarea în timp a legilor și omit să reglementeze competența de judecată a recursurilor formulate după 20 iulie 2017, drept pentru care, și din această perspectivă, a constatat încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituție.
Pe de altă parte, cu majoritate de voturi, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată și a constatat că dispozițiile art. I pct. 37 [cu referire la art. 402 din Codul de procedură civilă] și pct. 58 [cu referire la art. 497 din Codul de procedură civilă] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative sunt constituționale în raport cu criticile formulate.
Pentru a vedea respectivul comunicat de presă, dar și alte informații cu privire la deciziile pronunțate de CCR în ședința din 4 iulie 2018, vizitați site-ul oficial (www.ccr.ro).