Neconstituționalitate (comunicat CCR): unele dispoziții din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea CSM

13 feb. 2018
Vizualizari: 932
Decizia CCRActul normativSumar
D.C.C. pronunțată în ședința din 13 februarie 2018Art. I pct. 5, pct. 15 [cu referire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informații”], pct. 19, pct. 20 și pct. 62 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004Dispozițiile art. I pct. 5, pct. 15 [cu referire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informații”], pct. 19, pct. 20 și pct. 62 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii sunt neconstituționale.
Art. I pct. 4, pct. 7, pct. 34, și pct. 48 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004Dispozițiile art. I pct. 4, pct. 7, pct. 34, și pct. 48 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii sunt constituționale, precum și legea, în ansamblul său, sunt constituționale în raport de criticile formulate.

 

Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 13 februarie 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a soluționa câteva obiecții de neconstituționalitate referitoare la dispozițiile Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, formulate de Înalta Curte de Casație și Justiție constituită în Secții Unite și, respectiv de un număr de 52 de deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal.

 

Obiectul sesizării de neconstituționalitate

Dispozițiile Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii.

 

D.C.C. pronunțată în ședința din 13 februarie 2018

 

Prin Decizia pronunțată în ședința din 13 februarie 2018, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi a admis obiecția de neconstituționalitate formulată și a constatat că dispozițiile art. I pct. 5, pct. 15 [cu referire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informații”], pct. 19, pct. 20 și pct. 62 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii sunt neconstituționale.

 

De asemenea, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate referitoare la dispozițiile art. I, pct. 4, pct. 7 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, precum și legea, în ansamblul său, sunt constituționale în raport de criticile formulate.

În plus, cu majoritate de voturi, a respins, ca inadmisibilă, obiecția de neconstituționalitate referitoare la dispozițiile art. I pct. 34 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 și ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate a dispozițiile art. I pct. 48 din aceeași lege, constatând că acestea sunt și ele constituționale, în raport de criticile formulate.

În motivarea soluției de admitere pronunțate, Curtea a reținut, în esență, următoarele:

– prevederile art. I pct. 5, cu referire la art. 7 alin. (5^1) din Legea nr. 317/2004, conțin paralelisme legislative, aceeași soluție juridică fiind reglementată și la art. I pct. 4, cu referire la art. 7 alin. (5) teza întâi din lege, ceea ce contravine dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Constituție, cu privire la principiul legalității în componenta sa privind calitatea legii;

– prevederile art. I pct. 15, cu privire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informații” cuprinsă la art. 18 alin. (2) lit. b) din lege, sunt neconstituționale – astfel cum a constatat Curtea prin Decizia nr. 45 din 30 ianuarie 2018 privind obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor – prin raportare la dispozițiile art. 1 alin. (4) din Constituție, referitoare la principiul separării și echilibrului puterilor în stat;

– prevederile art. I pct. 19 și 20, cu referire la art. 24 alin. (1) și (2), și, respectiv, la art. 24 alin. (2^1)-(2^3) din Legea nr. 317/2004, sunt contrare dispozițiilor art. 133 alin. (3) din Legea fundamentală, potrivit cărora președintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales dintre magistrații judecători și procurori, membri aleși ai Consiliului;

– art. I pct. 62, cu referire la art. 55 alin. (10) și (11) din Legea nr. 317/2004 și care reglementează procedura revocării președintelui sau vicepreședintelui Consiliului Superior al Magistraturii, contravin, pentru identitate de rațiune, acelorași norme fundamentale anterior menționate, referitoare la alegerea conducerii Consiliului.

În ceea ce privește obiecția de neconstituționalitate referitoare la dispozițiile art. I pct. 34 din legea examinată, aceasta a fost respinsă, în temeiul art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, ca inadmisibilă, obiecția fiind, sub acest aspect, nemotivată.

În fine, Curtea a apreciat ca neîntemeiate criticile de neconstituționalitate intrinsecă privind dispozițiile art. I pct. 4, pct. 7 și pct. 48 din legea supusă controlului de constituționalitate, precum și pe cele privind neconstituționalitatea extrinsecă a legii, în ansamblul său.

Sursa informației 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Neconstituționalitate (comunicat CCR): unele dispoziții din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea CSM was last modified: februarie 28th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.