Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 37 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 8 mai 2018 | Art. 37 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011 | Dispozițiile art. 37 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011 sunt neconstituționale. |
Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 8 mai 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a soluționa excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 37 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011 (M. Of. nr. 18 din 10 ianuarie 2011; cu modif. ult.) și a art. 5 alin. (2) și art. 109 alin. (3) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (M. Of. nr. 155 din 20 iulie 1995; cu modif. ult.).
Obiectul excepției de neconstituționalitate
Legea educației naționale nr. 1/2011
„Art. 37 alin. (3)
Funcțiile didactice pentru corpul instructorilor militari din unitățile de învățământ preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, condițiile care se cer pentru ocuparea acestora, normele didactice, competențele și responsabilitățile se stabilesc prin instrucțiuni proprii”.
Prin Decizia pronunțată în ședința din 8 mai 2018, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate formulată și a constatat că dispozițiile art. 37 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011 sunt neconstituționale.
De asemenea, în urma deliberărilor din cadrul aceleiași ședințe, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a respins, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 5 alin. (2) și art. 109 alin. (3) din Legea nr. 80/1995.
În argumentarea soluției, Curtea a reținut că prevederile criticate încălcă dispozițiile art. 73 alin. (3) lit. t), coroborate cu ale art. 118 alin. (2) din Constituție, potrivit cărora statutul cadrelor militare se stabilește prin lege organică.
Curtea a subliniat faptul că funcțiile de instructori militari sunt prevăzute cu grade militare, iar aspectele esențiale privind raporturile de serviciu ale cadrelor militare, inclusiv accesul, promovarea și avansarea în grade militare, trebuie reglementate prin lege organică, iar nu prin acte normative de rang inferior legii.
În aplicarea art. 37 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, se ajunge la situația în care un aspect esențial, care vizează o modificare a raporturilor de serviciu ale cadrelor militare, să fie reglementat printr-un act administrativ. Astfel, delegarea atribuției de a stabili aceste norme către un membru al Guvernului, prin emiterea unor acte ce au caracter infralegal, determină o stare de incertitudine juridică, acest tip de acte având, de obicei, un grad sporit de schimbări succesive în timp.
Prin urmare, Curtea a constatat că sunt încălcate și dispozițiile art. 1 alin. (4) și alin. (5) din Constituție.
Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul CCR (www.ccr.ro).