Neconstituționalitate (comunicat CCR): art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență și O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999
Decizia CCR | Actul normativ | Articol | Sumar |
DCC pronunțată în ședința din 6 mai 2020 | O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență;
O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență | art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999;
O.U.G. nr. 34/2020, în ansamblul său | Neconstituționalitate |
Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), la data de 6 mai 2020, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a dezbate mai multe sesizări de neconstituționalitate, printre care și excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 9, art. 14 lit. c1)-f) și art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, precum și a O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, în ansamblul său.
Obiectul excepției de neconstituționalitate
– Art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999
„(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.
– O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, în ansamblul său.
Prin Decizia pronunțată în ședința din 6 mai 2020, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență sunt neconstituționale.
De asemenea, tot cu unanimitate de voturi, Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său.
Curtea a constatat că prevederile art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999, caracterizate printr-o tehnică legislativă deficitară, nu întrunesc exigențele de claritate, precizie și previzibilitate și sunt astfel incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor, prevăzut de art. 1 alin. (5) din Constituție, precum și principiul restrângerii proporționale a exercițiului drepturilor și libertăților fundamentale, prevăzut de art. 53 alin. (2) din Constituție.
Reținând că actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art. 115 alin. (6) din Constituție, Curtea a constatat că, în actualul cadru constituțional, un atare act nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea dispozițiilor art. 73 alin. (3) lit. g) din Constituție, în regim de lege organică.
În ceea ce privește O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999, Curtea constată că aceasta a fost adoptată cu încălcarea art. 115 alin. (6) din Constituție, întrucât prin conținutul său normativ a vizat restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale (dreptul de proprietate, dreptul la muncă și protecție socială, dreptul la informare, libertatea economică).