Neconstituționalitate (comunicat CCR): art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență și O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999

7 mai 2020
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 1942
Decizia CCRActul normativArticolSumar
DCC pronunțată în ședința din 6 mai 2020O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență;

 

O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență

art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999;

 

O.U.G. nr. 34/2020, în ansamblul său

Neconstituționalitate

 

Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), la data de 6 mai 2020, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a dezbate mai multe sesizări de neconstituționalitate, printre care și excepția de neconstituționalitate  a dispozițiilor art. 9, art. 14 lit. c1)-f) și art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, precum și a O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, în ansamblul său.

Esti avocat, magistrat, notar, executor judecatoresc, practician in insolventa sau consilier juridic? Atunci ai nevoie de pachetul Alpha Bank dedicat profesionistilor

 

Obiectul excepției de neconstituționalitate

 

– Art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999

(1) Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.

(2) Pe lângă sancțiunea contravențională principală prevăzută la alin. (1), în funcție de natura și gravitatea faptei, se pot aplica și una sau mai multe dintre următoarele sancțiuni contravenționale complementare, prevăzute în ordonanțele militare:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenție;
b) interzicerea accesului prin aplicarea sigiliului de către organele abilitate;
c) suspendarea temporară a activității;
d) desființarea unor lucrări;
e) refacerea unor amenajări.

– O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, în ansamblul său.

 

DCC pronunțată în ședința din 6 mai 2020

 

Prin Decizia pronunțată în ședința din 6 mai 2020, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență sunt neconstituționale.

De asemenea, tot cu unanimitate de voturi, Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său. 

Curtea a constatat că prevederile art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999, caracterizate printr-o tehnică legislativă deficitară, nu întrunesc exigențele de claritate, precizie și previzibilitate și sunt astfel incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor, prevăzut de art. 1 alin. (5) din Constituție, precum și principiul restrângerii proporționale a exercițiului drepturilor și libertăților fundamentale, prevăzut de art. 53 alin. (2) din Constituție.

Reținând că actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art. 115 alin. (6) din Constituție, Curtea a constatat că, în actualul cadru constituțional, un atare act nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului, adoptată cu respectarea dispozițiilor art. 73 alin. (3) lit. g) din Constituție, în regim de lege organică.

În ceea ce privește O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999, Curtea constată că aceasta a fost adoptată cu încălcarea art. 115 alin. (6) din Constituție, întrucât prin conținutul său normativ a vizat restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale (dreptul de proprietate, dreptul la muncă și protecție socială, dreptul la informare, libertatea economică).

Bibliolex Biblioteca juridica virtuala

 

Sursa informației

Neconstituționalitate (comunicat CCR): art. 28 din O.U.G. nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență și O.U.G. nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 1/1999 was last modified: mai 7th, 2020 by Redacția ProLege

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.