Neconstituționalitate (Comunicat CCR): Art. 25 alin. (4) din Legea nr. 64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și a aparatelor consumatoare de combustibil
Decizia CCR | Actul normativ | Articol | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 16 octombrie 2018 | Legea nr. 64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și a aparatelor consumatoare de combustibil (rep. M. Of. nr. 399 din 8 iunie 2015) | Art. 25 alin. (4) | Neconstituționalitate |
Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), în ședința din 16 octombrie 2018, CCR s-a reunit pentru a dezbate mai multe obiecții și excepții de neconstituționalitate, între care și excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 25 și art. 26 din Legea nr. 64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și a aparatelor consumatoare de combustibil (rep. M. Of. nr. 399 din 8 iunie 2015).
Obiectul excepției de neconstituționalitateArt. 25 din Legea nr. 64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și a aparatelor consumatoare de combustibil
„(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenției jumătate din minimul amenzii aplicabile; inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR fac mențiune despre această posibilitate în procesul-verbal de constatare a contravenției.
(3) Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției se poate face contestație în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal de constatare a contravenției.
(4) Contestația se adresează inspectorului-șef al inspecției teritoriale de care aparține inspectorul constatator”.
Art. 26 din Legea nr. 64/2008 privind funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor sub presiune, instalațiilor de ridicat și a aparatelor consumatoare de combustibil
„Dispozițiile art. 24 și 25 referitoare la contravenții se completează cu prevederile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.”
Prin Decizia pronunțată în ședința din 16 octombrie 2018, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că prevederile art. 25 alin. (4) din Legea nr. 64/2008 sunt neconstituționale, deoarece încalcă art. 21 din Constituție.
Curtea a reținut, în esență, că obligația de a adresa contestația împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției inspectorului-șef al inspecției teritoriale de care aparține inspectorul constatator, ca o condiție de acces la justiție, nu poate fi justificată în mod obiectiv și rezonabil și reprezintă un impediment administrativ incompatibil cu accesul neîngrădit la justiție.
De asemenea, în aceeași ședință, Curtea a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 25 alin. (1)-(3) și ale art. 26 din Legea nr. 64/2008.