Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 10 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului

9 mai 2018
Vizualizari: 1419

Decizia CCR

Actul normativ

Sumar

D.C.C. pronunțată în ședința din 8 mai 2018

Art. 10 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului

Dispozițiile art. 10 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului sunt neconstituționale.

 

Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 8 mai 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a soluționa excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului (M. Of. nr. 440 din 24 iunie 2002; cu modif. ult.).

 

Obiectul excepției de neconstituționalitate

 

Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului

„Art. 10 alin. (5)

(5) Recrutarea și selecționarea candidaților la concursurile de admitere în instituțiile de învățământ proprii și la ocuparea funcțiilor de polițist în condițiile art. 9 alin. (2^1), (2^2) și (3) se realizează potrivit normelor stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne”.

 

D.C.C. pronunțată în ședința din 8 mai 2018

 

Prin Decizia pronunțată în ședința din 8 mai 2018, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate formulată și a constatat că dispozițiile art. 10 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului sunt neconstituționale.

 

În argumentarea soluției, Curtea a reținut că polițistul este funcționar public civil, cu statut special, potrivit art. 1 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, și că, în conformitate cu art. 2 alin. (1) din aceeași lege, polițistul este învestit cu exercițiul autorității publice.

Întrucât, potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituție, statutul funcționarilor publici se reglementează prin lege organică, și ținând cont de faptul că, pe de-o parte, textul de lege criticat vizează aspecte esențiale cu privire la ocuparea posturilor de execuție, iar, pe de altă parte, ocuparea posturilor de execuție duce la însăși nașterea raportului de serviciu, Curtea a constatat că aceste aspecte esențiale, cum sunt, spre exemplu, condițiile generale de participare la examen/concurs, condițiile de vechime necesară participării la examen/concurs, tipul probelor de examen/concurs, condițiile în care candidații sunt declarați „admiși” și posibilitatea de contestare, trebuiau reglementate prin lege organică. Or, aceste aspecte esențiale nu erau reglementate prin lege, la data susținerii concursului a cărui anulare constituie obiectul cauzei în cadrul căreia s-a invocat excepția de neconstituționalitate.

În consecință, Curtea a constatat că prevederile de lege criticate, care instituie reglementarea acestor aspecte prin acte administrative, contravin dispozițiilor art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituție.
De asemenea, Curtea a constatat că dispozițiile art. 10 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 contravin și art. 1 alin. (4) din Constituție, referitor la principiul separației și echilibrului puterilor în stat – prin delegarea unei competențe ce aparține în exclusivitate legiuitorului către un membru al Guvernului -, precum și art. 1 alin. (5) din Constituție, în componenta sa referitoare la previzibilitatea legii.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul CCR (www.ccr.ro).

 

Neconstituționalitate (comunicat CCR): Art. 10 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului was last modified: mai 9th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.