Neconstituționalitate (Comunicat CCR): Art. 1 lit. e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ

7 iun. 2018
Vizualizari: 635

 

Decizia CCRActul normativSumar
D.C.C. pronunțată în ședința din 6 iunie 2018Art. 1 lit. e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 (M. Of. nr. 341 din 19 aprilie 2018)Dispozițiile art. 1 lit. e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ sunt neconstituționale

 

Potrivit site-ului oficial (www.ccr.ro), în ședința din 6 iunie 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a dezbate cu privire la sesizarea de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 lit. d) și e), art. 2 alin. (4), art. 4 alin. (2) și ale pct. 2 din Anexa la Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ (M. Of. nr. 341 din 19 aprilie 2018), sesizare formulată de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvați România.

Obiectul sesizării de neconstituționalitate

Art. 1 lit. e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018

„Comisia poate avea rol de inițiator al propunerilor legislative în domeniul care face obiectul Comisiei, organizează dezbaterile asupra acestora și întocmește rapoartele pe care le va înainta celor două Camere ale Parlamentului pentru dezbatere și adoptare”.

D.C.C. pronunțată în ședința din 6 iunie 2018

Prin Decizia pronunțată în ședința din 6 iunie 2018, Curtea Constituțională a admis sesizarea de neconstituționalitate formulată de Grupul parlamentar al Partidului Uniunea Salvați România și a constatat că dispozițiile art. 1 lit. e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ sunt neconstituționale.

 

Prin aceeași decizie, Curtea Constituțională a respins, ca inadmisibilă, sesizarea privind dispozițiile art. 4 alin. (2) și ale pct. 2 din Anexa la Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ;

De asemenea, a respins, ca neîntemeiată, și sesizarea de neconstituționalitate și constată că dispozițiile art. 1 lit. d)  și ale art. 2 alin. (4) din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ sunt constituționale în raport de criticile formulate.

Curtea a reținut că dispozițiile art. 1 lit. e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018, potrivit căruia „Comisia poate avea rol de inițiator al propunerilor legislative în domeniul (…)” contravin prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituție, care prevăd expres și limitativ titularii dreptului de inițiativă legislativă, și anume Guvernul, deputații, senatorii și, cu îndeplinirea unor condiții speciale, un număr de cel puțin 100.000 de cetățeni cu drept de vot. Nefiind inclusă în această enumerare, o comisie parlamentară nu poate exercita în nume propriu acest drept, deoarece reprezintă o entitate distinctă de cea a membrilor săi parlamentari, doar aceștia din urmă având dreptul de inițiativă legislativă,  în virtutea rolului lor constituțional.

 

Pentru a vedea respectivul comunicat de presă, vizitați site-ul oficial (www.ccr.ro).

Neconstituționalitate (Comunicat CCR): Art. 1 lit. e) teza întâi din Hotărârea Parlamentului nr. 20/2018 privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului administrativ was last modified: iunie 7th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.