Neconstituționalitate (Comunicat): Art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancționarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării terorismului

19 iun. 2018
Vizualizari: 3547
Decizia Curții ConstituționaleActul normativArticolSumar
D.C.C. pronunțată în ședința din 19 iunie 2018Legea nr. 656/2002

(M. Of. nr. 702 din 12 octombrie 2012; cu modif. ult.)

Art. 29 alin. (1) lit. c)Dispozițiile art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului în interpretarea dată prin Decizia ÎCCJ nr. 16/2016 privind pronunțarea unei hotărâri prealabile, în ceea ce privește subiectul activ al infracțiunii (pct. 2 din dispozitiv), sunt neconstituționale

 

 

Potrivit informațiilor publicate pe site-ul oficial (www.ccr.ro), în ședința din 19 iunie 2018, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a dezbate cu privire la excepția de neconstituționalitate  a prevederilor art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului (M. Of. nr. 702 din 12 octombrie 2012; cu modif. ult.), în interpretarea dată prin Decizia ÎCCJ nr. 16/2016 privind pronunțarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept referitoare la infracțiunea de spălare a banilor.

Obiectul excepției de neconstituționalitate

Art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002

„Constituie infracțiunea de spălare a banilor și se pedepsește cu închisoare de la 3 la 10 ani: […] dobândirea, deținerea sau folosirea de bunuri, cunoscând că acestea provin din săvârșirea de infracțiuni”.

 

D.C.C. pronunțată în ședința din 19 iunie 2018

Prin Decizia pronunțată în ședința din 19 iunie 2018, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului în interpretarea dată prin Decizia ÎCCJ nr. 16/2016 privind pronunțarea unei hotărâri prealabile, în ceea ce privește subiectul activ al infracțiunii (pct. 2 din dispozitiv), sunt neconstituționale.

 

În motivarea soluției de admitere pronunțate, Curtea a constatat că dispozițiile art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, în interpretarea dată prin Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 16 din 8 iunie 2016 privind pronunțarea unei hotărâri prealabile, încalcă cerințele de claritate, precizie și previzibilitate, ce rezultă din principiul statului de drept, impuse de prevederile constituționale ale art. 1 alin. (5), dar și principiul legalității incriminării și a pedepsei prevăzut la art. 23 alin. (12) din Constituție.

Pentru pronunțarea acestei soluții, Curtea a reținut, de principiu, că subiectul activ al infracțiunii din care provin bunurile dobândite, deținute sau folosite nu poate fi și subiectul activ al infracțiunii de spălare a banilor, reglementate la art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002.

 

Pentru a vedea respectiva informație de presă, vizitați site-ul CCR (www.ccr.ro).

Neconstituționalitate (Comunicat): Art. 29 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului was last modified: iunie 19th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.