Necesitatea unei modificări legislative care să garanteze secretul profesional al relației client-avocat

15 mai 2018
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 360

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Nicolae Cîrstea: Continuăm Maratonul Legal Point cu ocazia Congresului Avocaților 2018. Suntem împreună, la studioul Legal Point, cu dl decan Florin Homescu – Baroul Gorj – și, de asemenea, cu colegul dumneavoastră, dl Cosmin Nănescu. Dle decan, cum sunt lucrurile până acum în dezbaterile congresului, care idei, care proiecte v-au atras atenția?

Contenciosul administrativ roman Rarincescu

Florin Homescu: Până acum, așa cum mă așteptam, s-au dezbătut doar câteva puncte de pe ordinea de zi. Nu mă surprind discuțiile foarte aprinse, să spunem, pe marginea problemelor Casei de Asigurări a Avocaților…

Nicolae Cîrstea: Sunt în linia dezbaterilor anterioare.

Florin Homescu: Sunt în linia dezbaterilor anterioare, evident, mai cu seamă că se apropie și alegerile, se simte, așa, un ușor iz de pregătire a unei campanii și cred că sunt, în opinia mea, lăsate la o parte problemele reale cu care se confruntă sistemul de asigurări. Iată, în două zile suntem abia la un singur punct de pe ordinea de zi, privind Casa de Asigurări a Avocaților, discuțiile vor mai continua și cred că în același ton.

Nicolae Cîrstea: Care ar fi, de fapt, problemele reale cu care se confruntă casa de asigurări și avocații care poate sunt asigurați sau care urmează să fie asigurați în viitor?

Florin Homescu: Păi în primul rând una dintre problemele pe care eu o observ – și mă refer în special la filialele mai mici, excluzând Filiala București, pentru că stă destul de bine, așa cum rezultă și din rapoartele ce ne sunt prezentate, dar în cazul filialelor mici, principala problemă o constituie colectarea la fondul de asigurări, este determinată de factori economici, de imposibilitatea realizării unor venituri satisfăcătoare, dar și lipsa contributorilor ca urmare a accesului în profesie și în acest sens vă dau exemplu Baroul Gorj, care anul trecut a avut un singur candidat la examenul de admitere care a reușit să obțină notă pentru a accede în profesie. Or, raportat la numărul de avocați din Baroul Gorj, 258 de avocați, un singur stagiar care a intrat, ca perspectivă nu o văd ca o variantă pentru colectarea fondurilor la Filiala Casei de Asigurări a Baroului Gorj.

Nicolae Cîrstea: Dle Cosmin Nănescu, care ar fi problemele cu care vă confruntați dumneavoastră la Gorj, în activitatea de zi cu zi?

Cosmin Nănescu: În primul rând țin să menționez că este pentru prima dată când vin aici, nu mă așteptam la discuții atât de aprinse și destul de interesante pentru mine. La nivelul Baroului Gorj, revenind la întrebarea dumneavoastră, principalele probleme sunt, într-adevăr, cu veniturile pe care le realizează avocații și în special cu avocații tineri. Trebuie să aveți în vedere că suntem un județ cu o putere financiară în scădere, din cauza forței de muncă care se împuținează și a lipsei de investiții la nivelul județului Gorj și acest lucru se reflectă și în profesia noastră de avocat, unde tinerii, în special, se confruntă cu aceste probleme de ordin financiar. În rest, probleme legate de activitatea baroului nu cred că există  vreo problemă majoră, cred că avem o bună comunicare la nivel de consiliu, decanat, membrii noștri, colegii avocați. Alte probleme de ordin major nu aș avea, pe care să le supun atenției dumneavoastră la acest moment.

Nicolae Cîrstea: Avem o temă interesantă a congresului și în acest an – secretul profesional. Cum resimțiți în activitatea avocațială pericolul în care s-ar putea regăsi acest secret profesional, dle decan?

Florin Homescu: Nu este doar o problemă a baroului Gorj, nu este o problemă doar națională, este o problemă la nivel mondial – iată, reprezentanții CCBE au relevat aceste pericole sau atacuri la secretul profesional în privința avocaților și, așa cum știm cu toții, așa cum vedem cauzele, această luptă împotriva terorismului, această legislație agresivă pe această problemă, pe problema spălării banilor, pe problema traficului internațional, observăm iarăși, la nivel mondial – și este un caz deja bine mediatizat din care rezultă faptul că tehnologia a ajuns să acapareze sau să controleze tot setul de informații de care dispune o persoană, evident că nici avocații nu fac abstracție de acest lucru. Iată, și faptul că acum se inițiază proiecte de legi care iarăși vin, ca o ingerință, prin reglementări, în relația client-avocat, astfel încât odată ce a fost periclitat acest secret profesional, cred că profesia se află într-un mare pericol. Pentru că, până la urmă, justițiabilul se va întreba ce informații pot să-i ofer avocatului, și atunci, nu știu cum ar putea fi făcută o apărare eficientă, când un client, conștientizând riscul că avocatul ar fi obligat să ofere autorităților anumite informații pe care i le pune la dispoziție, s-ar putea să se gândească de două ori înainte și informațiile pe care i le pune la dispoziție avocatului să fie insuficiente pentru a se putea realiza o apărare eficientă. Atunci, fie, pe de o parte avocatul va fi acuzat de faptul că nu și-a făcut treaba așa cum trebuie, fie clientul va evita să aibă un contact cu avocatul și să găsească alte soluții de rezolvare a problemelor sale.

Nicolae Cîrstea: Dle Nănescu, ce ar trebui să se întâmple în profesia de avocat din punctul dumneavoastră de vedere ca lucrurile să meargă mai bine?

Cosmin Nănescu: Pornind de la aceste ultime afirmații ale dlui decan, cred că se va ajunge la un zid interpus între client și avocat, și din această prismă cred că ar trebui să avem în vedere unele modificări legislative. Pentru a înlătura această temere a clientului care să vină în fața avocatului și să-și expună problemele cu care se confruntă – și mă refer în principal la acele probleme care pot să atragă sancțiuni penale –, clientul va fi în mod cert rezervat să și le expună, probabil prin întrebări, indirect adresate avocatului, va căuta singur să-și găsească rezolvarea juridică. Ceea ce nu mi se pare absolut deloc normal, și, printr-o modificare legislativă care să garanteze acest secret profesional al relației client-avocat, cred că s-ar putea rezolva această problemă.

Nicolae Cîrstea: Dle decan, care ar fi așteptările dumneavoastră după acest congres al avocaților 2018?

Florin Homescu: Din câte am observat, din luările de cuvânt de până acum, din propunerile care au fost transmise congresului, se vorbește despre necesitatea unei noi legislații a profesiei de avocat. Am auzit, în discursurile colegilor mei, chiar reprezentanți de la vârful profesiei, propuneri privind specializarea profesiei de avocat, după anumite modele europene, și atunci, cred că vor fi aduse în discuție și vor fi adoptate rezoluții în acest sens. Rămâne aceeași problemă, iată, atât de mult discutată, a Casei de Asigurări a Avocaților, și de aici așteptăm, am înțeles că sunt propuneri privind și modificarea acestei legislații, deși este o lege nouă, pe care o avem abia din anul 2017. Sigur, ea preia o mare parte din dispozițiile vechiului statut al Casei de Asigurări a Avocaților, doar câteva elemente de noutate în această lege. Și așteptăm cu interes aceste propuneri și eventuale modificări a legislației profesiei de avocat și celelalte măsuri privind activitatea avocaților. Iată, avem și acel nou regulament care a fost adoptat la ședința de consiliu anterior, privind evidența patrimoniului de afectațiune și, în momentul în care se va intra pe punctul de la ordinea de zi rezoluții, hotărâri, așteptăm să vedem din partea colegilor propunerile, cât de interesante vor fi ele și dacă sunt în interesul profesiei de avocat. Nu am nicio îndoială că cineva ar fi venit aici să facă o propunere care să nu fie în interesul profesiei, dar, sigur, fiind un număr atât de mare de participanți, analiza pe fiecare punct în parte poate să fie una obiectivă.

Nicolae Cîrstea: Un mesaj, în încheierea întâlnirii noastre de astăzi?

Florin Homescu: Sperăm ca lucrurile să meargă din ce în ce mai bine în profesia de avocat și toți factorii implicați în această activitate să aibă propuneri care să ducă la îmbunătățirea activității avocaților la nivel național.

Nicolae Cîrstea: Dle Nănescu, și din partea dumneavoastră? Așteptăm, după acest prim congres, poate și un prim mesaj.

Cosmin Nănescu: În primul rând, așa cum am început discuția, au fost discuții aprinse, chiar contradictorii, la acest congres, primul la care am participat, însă le consider discuții constructive. Și pornind de la această idee că întotdeauna, pentru a rezulta un lucru de calitate, numai printr-o dezbatere publică, o contradictorialitate, expunere de motive și idei, poate ajuta profesia pe mai departe. Ca atare, cred că la acest congres s-au discutat lucruri pozitive și care pe viitor ne vor sprijini în desfășurarea activității și dezvoltarea profesiei de avocat.

Nicolae Cîrstea: Vă mulțumesc și vă doresc succes.

Necesitatea unei modificări legislative care să garanteze secretul profesional al relației client-avocat was last modified: mai 23rd, 2018 by Florin Homescu
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autori:

Florin Homescu

Florin Homescu

Este avocat. Este decan al Baroului Gorj și consilier al UNBR.
A mai scris:
Cosmin Nănescu

Cosmin Nănescu

Este avocat și membru în Consiliul Baroului Gorj.

Abonează-te la newsletter