Modificarea unor prevederi din legislaţia muncii: telemuncă, zilieri, Codul muncii
I. Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă (*intrare în vigoare: 5 aprilie 2018; M. Of. nr. 296/2 apr. 2018)
II. Legea nr. 86/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri (*intrare în vigoare: 13 aprilie 2018, cu excepțiile menționate; M. Of. nr. 313/10 apr. 2018)
III. Legea nr. 88/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii (*intrare în vigoare: 13 aprilie 2018; M. Of. nr. 315/10 apr. 2018)
I. Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă
1.1. Prin această lege, se definesc noțiunile de:
– telemuncă – forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor; și
– telesalariat – orice salariat care desfășoară activitatea de telemuncă.
1.2. Activitatea de telemuncă se prevede expres în contractul individual de muncă – CIM – (pentru salariații noi) sau într-un act adițional la acesta (pentru angajații existenți) și se bazează pe acordul de voință al părților. Refuzul salariatului de a lucra în sistemul de telemuncă nu permite modificarea unilaterală a CIM sau sancționarea disciplinară a acestuia. Activitatea de telemuncă permite:
– organizarea programului de lucru de către telesalariat de comun acord cu angajatorul;
– efectuarea de muncă suplimentară;
– verificarea activității telesalariatului de către angajator, conform prevederilor CIM.
1.3. Telesalariații beneficiază de toate drepturile recunoscute salariaților care au locul de muncă la sediul angajatorlui, dar se pot stabili și condiții specifice privind telemunca.
1.4. Verificarea condițiilor de muncă ale telesalariatului se poate face la locurile de telemuncă de către reprezentanții organizațiilor sindicale/reprezentanții salariaților conform prevederilor contractului colectiv de muncă, CIM sau regulamentului intern. De asemenea, verificarea și aplicarea cerințelor legale din domeniul securității și sănătății în muncă se poate face de către reprezentanții autorităților competente. Dacă locul de telemuncă este domiciliul telesalariatului, accesul la acest loc se face prin notificarea prealabilă a acestuia și sub rezerva consimțământului telesalariatului.
1.5. Legea stabilește, de asemenea, elementele suplimentare ce trebuie conținute de CIM, obligațiile angajatorului și ale telesalariatului în ce privește activitatea de telemuncă, contravențiile aplicate.
II. Legea nr. 86/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri
Modificările aduse Legii nr. 52/2011 au în vedere următoarele aspecte.
2.1. Zilierii care prestează activitate în domeniul viticol pot desfășura această activitate pentru mai mult de 90 zile pentru același beneficiar, dar nu mai mult de 180 zile cumulate pe durata unui an calendaristic.
2.2. Munca necalificată cu caracter ocazional se poate presta și în domeniile:
– „hoteluri și alte alte facilități de cazare similare” (cod CAEN 5510);
– „restaurante” (cod CAEN 5610);
– „alte activități de alimentație n.c.a.” (cod CAEN 5629);
– „baruri și alte activități de servire a băuturilor” (cod CAEN 5630).
2.3. Se introduc prevederi referitoare la intermedierea între cererea și oferta de muncă zilieră. Se stabilesc furnizorii de servicii de intermediere a muncii și condițiile de acreditare. Zilierii care ocupă un loc de muncă în urma intermedierii de o agenție acreditată pot presta activitate pentru acelați beneficiar pe o perioadă de maxim 180 zile cumulate pe durata unui an calendaristic, indiferent de domeniu. Acreditarea se face de către ANOFM, în baza unei hotărâri de guvern.
2.4. Constituie contravenții și:
(i) furnizarea, fără acreditare sau notificare, de servicii de intermediere între cererea și oferta de muncă zilieră (amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei);
(ii) necomunicarea datelor, informațiilor, precum și neprezentarea tuturor înscrisurilor și oricăror altor date sau documente solicitate de agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, necesare în vederea îndeplinirii atribuțiilor care le revin și care au legătură cu controlul efectuat (amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei).
Aceste prevederi intră în vigoare în 30 zile de la publicarea Legii nr. 86/2018 (10 mai 2018).
III. Legea nr. 88/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii
Codul muncii se modifică prin Legea nr. 88/2018 cu referire la următoarele aspecte:
3.1. Înregistrarea în REVISAL. Contractul individual de muncă (CIM) se încheie cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat și se înregistrează în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară începerii activității.
3.2. Definirea muncii nedeclarate. Nerespectarea prevederilor de la pct. a) constituie muncă nedeclarată.
3.3. Definiția locului de muncă. La locul de muncă se păstrează copia CIM, în format hârtie sau format electronic.
3.4. Evidența muncii. Evidența orelor de muncă prestate zilnic de salariații mobili și cei care desfășoară muncă la domiciliu, se ține pe fiecare salariat de către angajator, conform condițiilor stabilite cu salariații prin acord scris, în funcție de activitatea specifică desfășurată de către aceștia.
3.5. Zilele libere pentru alte culte. Zilele libere pentru persoanele care aparțin cultelor religioase legale, altele decât cele creștine, se acordă de către angajator în alte zile decât zilele de sărbătoare legală sau cele de concediu de odihnă anual.
3.6. Contravenții. Primirea la muncă a mai multor persoane fără încheierea unui CIM/cu CIM suspendat/fără transmiterea elementelor CIM în registrul de evidență a salariaților se sancționează cu amendă de 20.000 lei pentru fiecare persoană, fără a depăși valoarea cumulată de 200.000 lei.
Primirea la muncă a mai multor persoane în afara programului de lucru stabilit pentru CIM cu timp parțial se sancționează cu amendă de 10.000 lei pentru fiecare persoană, fără a depăși valoarea cumulată de 200.000 lei.
În cazul constatării uneia dintre contravențiile de mai sus (pentru o persoană sau mai multe persoane), se dispune măsura sistării activității locului de muncă. Reluarea activității se poate face după achitarea amenzii contravenționale și remedierea deficiențelor care au condus la sistare.
Reluarea activității cu încălcarea acestor prevederi constituie infracțiune și se sancționează cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
Jurisprudență
- Motivarea unui act administrativ. Condiţie obligatorie de legalitate a actului. Garanţie împotriva arbitrariului
- Executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal. Prevenirea săvârşirii de noi infracţiuni şi formarea unei atitudini corecte faţă de ordinea de drept
- Exercitarea acţiunii civile în vederea protecţiei unui drept subiectiv civil. Justificarea existenţei unui interes actual şi legitim
- Solicitare în vederea constatării faptului că activitatea desfăşurată de reclamant se încadrează în grupa I de muncă, în procent de 100%
- Obiectul cererii de redeschidere a procesului penal în cazul judecării în lipsă a persoanei condamnate. Hotărârile penale definitive prin care s-a dispus condamnarea, renunţarea la aplicarea pedepsei ori amânarea aplicării pedepsei
- Declinare reciprocă a competenţei de soluţionare a contestaţiei la executare. Constatările diferite ale celor două instanţe cu privire la norma de procedură în temeiul căreia se stabileşte instanţa competentă a soluţiona litigiul
PARTENERI INSTITUȚIONALI
Revista de seară
- Cele mai importante știri ale zilei văzute de Claudiu Pamuc
- Cristian Popescu Piedone şi-a depus candidatura
- Cîrstoiu merge mai departe
- Se reformează sistemul de asistenţă socială
- Sondaj CURS pentru Primăria Capitalei: Piedone – 38%, Nicuşor Dan – 27%, Cătălin Cîrstoiu – 23%
- Atac fără precedent al Iranului asupra Israelului
Opinii
Implementarea directivei NIS şi a Regulamentului European pentru Protecţi… (citește)
Actualitate legislativă
- Rubrică realizată de Redacția ProLege
- Aprobarea O.U.G. nr. 82/2023 pentru modificarea O.U.G. nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc (Legea nr. 107/2024)
- UNBR. Congresul avocaților – 14-15 iunie 2024 (Hotărârea nr. 60/2024)
- Decrete prezidențiale. Legea pentru modificarea Legii nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz și alte decrete semnate
- Legea învăţământului superior nr. 199/2023 – modificări (Legea nr. 98/2024)
- Codul de conduită pentru prevenţia şi sancţionarea xenofobiei, radicalizării şi discursului instigator la ură (OME nr. 4043/2024)
Jurisprudență CEDO
- Hotărârea CEDO din 1 martie 2022 în Cauza S. împotriva României (Cererea nr. 23.126/16)
- Efectuarea percheziţiei domiciliare în viziunea jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului
- CSM. Cauze CEDO 2018-2022
- Hotărârea CEDO din 25 ianuarie 2022 în cauza D. împotriva României (Cererea nr. 54.780/15)
- Standardul european de avut în vedere în cauzele privind stabilirea drepturilor parentale ale persoanelor cu afecțiuni psihice
Conferințe
- Universul Juridic
- UNBR. Conferința „Aspecte practice generate de aplicarea codurilor fundamentale”
- [UPDATE: Cum a fost] Invitație la Conferința anuală de Achiziții publice a Facultății de Drept din cadrul Universității din București
- [UPDATE: Cum a fost] Conferința anuală a Profesiilor Juridice – avocați-notari
- [UPDATE: Cum a fost] Cea de-a treia ediție a Conferinței Naționale de Contencios Administrativ
Noutati editoriale
- Noutati editoriale ujmag
- Revista Dreptul nr. 4/2024
- Fantoma din Canterville / The Canterville Ghost
- Revista Romana de dreptul muncii nr. 1/2024
- Fundamente si strategii pentru promovarea dezvoltarii durabile. O analiza a economiei circulare si a educatiei pentru sustenabilitate
- Buletinul Curtilor de Apel nr. 2/2024
- Combaterea activitaților criminale circumscrise grupurilor infracționale organizate la nivel național și internațional
- Achiziții publice
- Arbitraj şi Mediere
- Drept Administrativ şi Constituţional
- Drept Civil şi Procesual Civil
- Executare silită
- Dreptul Familiei
- Drept Financiar, Fiscal şi Bancar
- Drept Internaţional
- Drept Penal şi Procesual Penal
- Proprietate Intelectuală
- Dreptul Muncii şi Dialogului Social
- Societăţi, Afaceri şi Insolvenţă
Rămâi la curent cu noutățile juridice
Despre autori:
Emilian Duca
Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.- Modificare Cod fiscal
- Info fiscal – Martie 2024
- Modificare Cod fiscal
- Finanțări primite de persoane juridice fără scop patrimonial
- Cod fiscal
- Info fiscal – Februarie 2024
- Formulare fiscale
- Info fiscal – Ianuarie 2024
- Formulare fiscale
- Declarația unică
- Info fiscal – Decembrie 2023
- Cod fiscal. Norme
- Cod fiscal. Alte reglementări
- Formularul 112
- Info fiscal – Noiembrie 2023
- Operațiuni cu numerar
- Salariul minim în construcții, agricultură și industria alimentară
- Info fiscal – Octombrie 2023
- Cod fiscal. Proceduri fiscale
- Info fiscal – Septembrie 2023
- Salariul minim
- Modificări fiscale 2023 (Proiect)
- Info fiscal – August 2023
- Norme TVA (Legea nr. 88/2013)
- Info fiscal – Iulie 2023
- Tichete de masă
- Raportare contabilă la 30 iunie 2023
- Regularizare impozit
- Modificare Cod fiscal
- Info fiscal – Iunie 2023
- Reglementări contabile
- Anulare obligații fiscale
- Reglementări contabile
- Info fiscal – Mai 2023
- Documente financiar-contabile
- Scutiri pentru activitatea de creare de programe pe calculator
- Info fiscal – Aprilie 2023
- Modificare Cod fiscal. Scutiri TVA
- Control fiscal. Formulare
- Procedură fiscală. Eșalonări
- Info fiscal – Martie 2023
- Indemnizații de delegare/detașare
- Taxa pe valoarea adăugată pentru transferul de active
- Cod fiscal. Accize
- Info fiscal – Februarie 2023
- Formulare fiscale – 112
- Cod de procedură fiscală
- Info fiscal – Ianuarie 2023
- Aspecte contabile
- Formulare fiscale
Alina Duca
Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.Despre concurență sine ira et studio
- Seria Profesioniștii Legal Point
- Practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar
- Consiliul Concurenței. Concurs pentru ocuparea unei funcții contractuale de execuție vacante de consilier – 17 decembrie 2021
- Consiliul Concurenței. Recomandare privind elaborarea unei reglementări unitare privind domeniul deșeurilor medicale
- Consiliul Concurenței. Derularea unei investigaţii pe piața comercializării și execuției mijloacelor de semnalizare rutieră
- Consiliul Concurenței. Bilanțul activității – 2020
Ora Arbitrajului
- Seria Profesioniștii Legal Point
- „Cele două noi cursuri I.N.P.P.A. de specializare în arbitraj comercial deschid participanților oportunități nebănuite”
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 20 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 19 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Alexandru Stănescu, Partener SLV Legal
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 18 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – dr. Bazil Oglindă: Arbitrajul în timpul stării de urgență
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 17 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Markus Burgstaller: The future of investment arbitration in post Achmea era
Legal Point
- Un proiect marca „Universul Juridic”
- Acces VIDEO: Lansarea REVISTEI LEGAL POINT nr 1-2/2023
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- [IN MEMORIAM] Poveste despre Copiii Pământului: Ovidiu Bojor
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
Agenda Juridică
- Hexagonul Facultăților de Drept – 2024
- GALA LADY LAWYER, ediția a IX-a
- Conferința Internațională „Spre un drept al inteligenței artificiale”. Premise. Actualități. Perspective
- Conferința Națională „INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ. LEGITIMITATEA ȘI MORALITATEA EI”
- Conferința Națională de Dreptul Afacerilor – ediția I
Gânduri (ne)juridice DIN LUMEA JURIDICA
- Vocația construcției (II)
- Despre prietenia sinceră
- La Universitatea Titu Maiorescu se face carte
- O lecție despre libertate
- O lecție de generozitate
Gânduri nejuridice
- Cine sunt (azi)? (II)
- Lipsiți de substanță
- Ce aveți, domnilor, cu „Școala de la Frankfurt”?
- Sexul prin perete
- Homo Cliens și Homo Iratus
Content parteneri
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
- „Drumul”. Interviu cu prof. univ. dr. Cristina Rotaru-Radu, judecător și directorul Institutului Național al Magistraturii
- „Dania lui Ursulescu”. Interviu cu Octavian Ursulescu, jurnalist și prezentator de televiziune
Coduri principale
Vezi totUltimele comentarii
- Antoanetanedelcu@yahoo.com la Acces VIDEO: Dezbaterea „Profilul magistratului de mâine. Proba interviului”, 26 Ianuarie 2024
- roxanacoltea.avocat@yahoo.com la Acces VIDEO: Conferința ”GDPR – Data Privacy Observer 2024”, 25 ianuarie 2024
- mateybogdan100@yahoo.com la Dreptate și nedreptate
- PETU PARASCHIV PERSOANA FIZICA AUTORIZATA la Aprobarea O.U.G. nr. 94/2022 pentru modificarea Codului administrativ (Legea nr. 275/2023)
- danil_matei@yahoo.com la Între dreptul ţării şi statul de legalitate sau despre nomos-ul românesc la cumpăna vremii