Modificare OMFP nr. 1286/2012 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară (OMFP nr. 1938/2016)

Actul modificat Actul modificator Sumar
OMFP nr. 1286/2012
(M. Of. nr. 687 din 4 octombrie 2012)
OMFP nr. 1938/2016
(M. Of. nr. 680 din 2 septembrie 2016)

modifică:  pct. 13; pct. 28 alin. (2)

introduce: pct. 12; pct. 111-115; pct. 12 alin. (1), lit. f); pct. 12 alin. (11); pct. 123; pct. 162; pct. 281-285;  pct. 321

În M. Of. nr. 680 din 2 septembrie 2016, a fost publicată OMFP nr. 1938/2016 pentru modificarea OMFP nr. 1286/2012 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară.

În continuare, vom prezenta modificările aduse OMFP nr. 1286/2012 prin OMFP nr. 1938/2016.

 

Pct. 12 din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

După pct. 11, se introduce un nou punct, pct. 12.

Potrivit noii reglementări, pct. 1dispune următoarele:

12. – Prezentele reglementări transpun parţial prevederile următoarelor directive:

a) Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 182 din data de 29 iunie 2013;

b) Directiva 2014/95/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 octombrie 2014 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte prezentarea de informaţii nefinanciare şi de informaţii privind diversitatea de către anumite întreprinderi şi grupuri mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 330 din data de 15 noiembrie 2014”.

 

Pct. 111-115 din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

După pct. 11, se introduc cinci noi puncte, pct. 111-115.

Potrivit noii reglementări, pct. 111-115 dispun următoarele:

Declaraţia nefinanciară

111. _

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(1) Entităţile care, la data bilanţului, depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar includ în raportul administratorilor o declaraţie nefinanciară care conţine, în măsura în care acestea sunt necesare pentru înţelegerea dezvoltării, performanţei şi poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale, informaţii privind cel puţin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului şi combaterea corupţiei şi a dării de mită, inclusiv:

a) o descriere succintă a modelului de afaceri al entităţii;
b) o descriere a politicilor adoptate de entitate în legătură cu aceste aspecte, inclusiv a procedurilor de diligenţă necesară aplicate;
c) rezultatele politicilor respective;
d) principalele riscuri legate de aceste aspecte care decurg din operaţiunile entităţii, inclusiv, atunci când este relevant şi proporţional, relaţiile sale de afaceri, produsele sau serviciile sale care ar putea avea un impact negativ asupra domeniilor respective şi modul în care entitatea gestionează riscurile respective;
e) indicatori-cheie de performanţă nefinanciară relevanţi pentru activitatea specifică a entităţii.

(2) Dacă entitatea nu pune în aplicare politici în ceea ce priveşte unul sau mai multe dintre aspectele menţionate la alin. (1), declaraţia nefinanciară oferă o explicaţie clară şi motivată cu privire la această opţiune.

(3) Declaraţia nefinanciară menţionată la alin. (1) conţine, după caz, trimiteri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare anuale individuale.

(4) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor administrative, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a entităţii, cu condiţia ca aceste omisiuni să nu împiedice o înţelegere corectă şi echilibrată a dezvoltării, performanţei şi poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale.

(5) La solicitarea prezentării informaţiilor menţionate la alin. (1), entităţile se pot baza pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale. În acest caz, entităţile specifică cadrele pe care s-au bazat.

(6) Declaraţia nefinanciară trebuie să conţină, în ceea ce priveşte aspectele legate de mediu, detalii privind impactul actual şi previzibil al operaţiunilor entităţii asupra mediului şi, după caz, asupra sănătăţii şi a siguranţei, utilizarea de energie regenerabilă şi neregenerabilă, emisiile de gaze cu efect de seră, utilizarea apei şi poluarea aerului. În ceea ce priveşte aspectele sociale şi de personal, informaţiile furnizate în declaraţia nefinanciară se pot referi la acţiunile întreprinse pentru a asigura egalitatea de gen, punerea în aplicare a convenţiilor fundamentale ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii, condiţiile de muncă, dialogul social, respectarea dreptului lucrătorilor de a fi informaţi şi consultaţi, respectarea drepturilor sindicale, sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, dialogul cu comunităţile locale şi/sau acţiunile întreprinse pentru a asigura protecţia şi dezvoltarea acestor comunităţi. În ceea ce priveşte drepturile omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită, declaraţia nefinanciară poate include informaţii privind prevenirea abuzurilor în materie de drepturile omului şi/sau privind instrumentele instituite pentru combaterea corupţiei şi a dării de mită

(7) Declaraţia nefinanciară include, de asemenea, consecinţele asupra schimbării climatice pe care le au activitatea entităţii şi utilizarea bunurilor şi serviciilor pe care aceasta le produce, ca şi asupra angajamentelor sale în favoarea dezvoltării durabile, a luptei împotriva risipei alimentare şi în favoarea luptei împotriva discriminării şi a promovării diversităţii.

(8) Informaţiile solicitate potrivit prevederilor prezentului punct nu sunt limitative.

112. – Se consideră că entităţile care îndeplinesc obligaţia prevăzută la pct. 111 şi-au îndeplinit obligaţia legată de analiza informaţiilor nefinanciare prevăzută la pct. 10 alin. (4) şi (5).

113. – O entitate care este filială este scutită de obligaţia prevăzută la pct. 111 dacă entitatea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor sau în raportul separat al unei alte entităţi, întocmit în conformitate cu prevederile pct. 111-115, 27, 271 şi pct. 28 alin. (1).

114. _

(1) Dacă o entitate întocmeşte un raport separat corespunzător aceluiaşi exerciţiu financiar, indiferent dacă acest raport se bazează sau nu pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale, care cuprinde informaţiile cerute pentru declaraţia nefinanciară, aşa cum se prevede la pct. 111, entitatea respectivă este scutită de obligaţia de a întocmi declaraţia nefinanciară prevăzută la pct. 111, cu condiţia ca acest raport separat:

a) să fie publicat împreună cu raportul administratorilor, în conformitate cu prevederile pct. 17-21; sau
b) să fie pus la dispoziţia publicului într-un termen rezonabil care să nu depăşească 6 luni de la data bilanţului, pe site-ul entităţii, şi să fie menţionat în raportul administratorilor.

(2) Prevederile pct. 112 se aplică similar şi entităţilor care elaborează un raport separat, astfel cum se prevede la alin. (1).

115. – Auditorul statutar sau firma de audit statutar verifică dacă s-a furnizat declaraţia nefinanciară menţionată la pct. 111 sau raportul separat menţionat la pct. 114”.

 

Pct. 12 alin. (1), lit. f) din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

La pct. 12, la alin. (1), după lit. e), se introduce o nouă literă, lit. f).

Potrivit noii reglementări, pct. 12 alin. (1), lit. f) dispune următoarele:

f) o descriere a politicii de diversitate aplicate în ceea ce priveşte organele administrative, de conducere şi de supraveghere ale entităţii referitoare la aspecte cum ar fi, de exemplu, vârsta, genul sau educaţia şi experienţa profesională, obiectivele acestei politici de diversitate, modul în care a fost pusă în aplicare şi rezultatele în perioada de raportare. Dacă nu se aplică o astfel de politică, declaraţia conţine o explicaţie în acest sens”.

 

Pct. 12 alin. (11) din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

La pct. 12, după alin. (1), se introduce un nou alineat, alin. (11).

Potrivit noii reglementări, pct. 12 alin. (11dispune următoarele:

(11) Informaţiile cerute conform alin. (1) pot să figureze:

a) într-un raport separat publicat împreună cu raportul administratorilor în conformitate cu prevederile pct. 17-21; sau
b) într-un document publicat pe site-ul entităţii şi care să fie menţionat în raportul administratorilor. Respectivul raport separat sau document menţionat la lit. a) şi, respectiv, lit. b) poate să facă trimitere la raportul administratorilor în cazul în care informaţiile cerute conform alin. (2) sunt incluse în acel raport al administratorilor”.

 

Pct. 123 din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

După pct. 122, se introduce un nou punct, pct. 123.

Potrivit noii reglementări, pct. 123 dispune următoarele:

123. – Prevederile cuprinse în prezentele reglementări, referitoare la guvernanţa corporativă, sunt obligatorii pentru societăţile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată”.

 

Pct. 13 din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 13 prevedea faptul că membrii organelor de administraţie, conducere şi supraveghere ale entităţii au obligaţia colectivă de a asigura ca situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor să fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia naţională.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 13 dispune următoarele:

13. – Membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale unei entităţi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea colectivă de a se asigura că situaţiile financiare anuale, raportul administratorilor şi raportul menţionat la pct. 114 sunt întocmite şi se publică în conformitate cu cerinţele prezentelor reglementări”.

 

Pct. 162 din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

După pct. 161, se introduce un nou punct, pct. 162.

Potrivit noii reglementări, pct. 162 dispune următoarele:

162. – Prezenta secţiune nu se aplică în cazul declaraţiei nefinanciare menţionate la pct. 111 sau al raportului separat menţionat la pct. 114”.

 

Pct. 28 alin. (2) din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 28 alin. (2) prevedea faptul că membrii organelor de administraţie, conducere şi supraveghere ale entităţilor care întocmesc situaţii financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor au obligaţia colectivă de a asigura ca situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor să fie întocmite şi publicate în conformitate cu legislaţia naţională

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 28 alin. (2) dispune următoarele:

(2) Membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale unei entităţi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea colectivă de a se asigura că situaţiile financiare anuale consolidate, rapoartele consolidate ale administratorilor şi raportul menţionat la pct. 284 sunt întocmite şi se publică în conformitate cu cerinţele prezentelor reglementări”.

 

Pct. 281-285 din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

După pct. 28, se introduc cinci noi puncte, pct. 281-285.

Potrivit noii reglementări, pct. 281-285 dispun următoarele:

Declaraţia nefinanciară consolidată

281. _

(1) Entităţile care sunt societăţi-mamă ale unui grup, care, la data bilanţului pe o bază consolidată, depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar, includ în raportul consolidat al administratorilor o declaraţie nefinanciară consolidată care conţine, în măsura în care acestea sunt necesare pentru înţelegerea dezvoltării, performanţei şi poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale, informaţii privind cel puţin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită, inclusiv:

a) o descriere succintă a modelului de afaceri al grupului;
b) o descriere a politicilor adoptate de grup în legătură cu aceste aspecte, inclusiv a procedurilor de diligenţă necesară aplicate;
c) rezultatele politicilor respective;
d) principalele riscuri legate de aceste aspecte care decurg din operaţiunile grupului, inclusiv, atunci când este relevant şi proporţional, relaţiile de afaceri, produsele sau serviciile sale care ar putea avea un impact negativ asupra domeniilor respective şi modul în care grupul gestionează riscurile respective;
e) indicatori-cheie de performanţă nefinanciară relevanţi pentru activităţile specifice.

(2) Dacă grupul nu pune în aplicare politici în ceea ce priveşte unul sau mai multe dintre aspectele menţionate la alin. (1), declaraţia nefinanciară consolidată oferă o explicaţie clară şi motivată în acest sens.

(3) Declaraţia nefinanciară consolidată menţionată la alin. (1) conţine, după caz, trimiteri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare anuale consolidate.

(4) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor administrative, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a grupului, cu condiţia ca aceste omisiuni să nu împiedice o înţelegere corectă şi echilibrată a dezvoltării, performanţei şi poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale.

(5) Pentru prezentarea informaţiilor menţionate la alin. (1), societatea-mamă se poate baza pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale, societatea-mamă precizând în acest caz cadrele pe care s-a bazat.

(6) Informaţiile solicitate potrivit prevederilor prezentului punct nu sunt limitative.

282. – Se consideră că o societate-mamă care îndeplineşte obligaţia prevăzută la pct. 281 a respectat obligaţia legată de analiza informaţiilor nefinanciare prevăzută la pct. 10 alin. (4) şi (5), pct. 27, 271 şi pct. 28 alin. (1).

283. – O societate-mamă care este, de asemenea, filială este scutită de obligaţia prevăzută la pct. 281 dacă respectiva societate-mamă scutită şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor sau în raportul separat al unei alte entităţi, întocmit în conformitate cu prevederile pct. 27, 271, pct. 28 alin. (1) şi pct. 281-285.

284. _

(1) Dacă o societate-mamă întocmeşte un raport separat corespunzător aceluiaşi exerciţiu financiar, care se referă la întregul grup, indiferent dacă acest raport se bazează sau nu pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale, care cuprinde informaţiile cerute pentru declaraţia nefinanciară consolidată, aşa cum se prevede la pct. 281, respectiva societate-mamă este scutită de obligaţia de a întocmi declaraţia nefinanciară consolidată prevăzută la pct. 281, cu condiţia ca acest raport separat:

a) să fie publicat împreună cu raportul consolidat al administratorilor, în conformitate cu prevederile pct. 33-36; sau
b) să fie pus la dispoziţia publicului într-un termen rezonabil care nu depăşeşte 6 luni de la data bilanţului, pe site-ul societăţii-mamă, şi să fie menţionat în raportul consolidat al administratorilor.

(2) Prevederile pct. 282 se aplică similar şi societăţilor-mamă care elaborează un raport separat, astfel cum se prevede la alin. (1).

285. – Auditorul statutar sau firma de audit verifică dacă s-a furnizat declaraţia nefinanciară consolidată menţionată la pct. 281 sau raportul separat menţionat la pct. 284”.

 

Pct. 321 din OMFP nr. 1286/2012 (modificat prin OMFP nr. 1938/2016)

Noua reglementare

După pct. 32, se introduce un nou punct, pct. 321.

Potrivit noii reglementări, pct. 321 dispune următoarele:

321. – Prezenta secţiune nu se aplică în cazul declaraţiei nefinanciare consolidate menţionate la pct. 281 sau al raportului separat menţionat la pct. 284”.