Modificarea Codului fiscal și a unor prevederi legale referitoare la legislaţia muncii și zilieri

24 apr. 2019
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 506

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

M. Of. nr. 309/ 19 aprilie 2019

O.U.G. nr. 26/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative (intrare in vigoare: 19 aprilie 2019, cu excepțiile menționate în text)

GALA LADY LAWYER, ediția a VI-a

O.U.G. nr. 26/2019 modifică Codul fiscal, Codul muncii, Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri și Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

I. Codul fiscal

Prin această ordonanță de urgență se aduc modificări Titlului V – Contribuții sociale obligatorii, după cum urmează:

1.1. Baza de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS)

Remunerația brută primită pentru activitatea prestată de zilieri se include în baza de calcul a CAS.

Aceste prevederi se aplică începând cu veniturile lunii mai 2019.

1.2. Baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS)

Persoanele fizice care obțin venituri de natura celor prevăzute la art. 155 C.fisc (din salarii și asimilate, activități independente, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură, piscicultură, drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din alte surse) pentru care nu se datorează CASS, pot opta pentru plata contribuției. În acest caz, baza de calcul a CASS este egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii declarației unice. Termenul de plată a contribuției este 15 martie a anului următor celui în care au depus declarația.

De asemenea, persoanele fizice care nu realizează venituri din salarii și asimilate, activități independente, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură,
piscicultură, drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din alte surse și nu sunt persoane exceptate de la plata CASS datorează contribuția la o bază de calcul egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii declarației unice. Termenul de plată a contribuției este 15 martie a anului următor celui în care au depus declarația.

Persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din activități independente, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură, piscicultură, drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din alte surse sub nivelul plafonului minim, datorează CASS la o bază de calcul formată din 6 salarii de bază minime brute pe țară în vigoare la termenul legal pentru depunerea declarației unice – Capitolul II (venituri estimate) dacă depun declarația în termen (anterior, în vigoare la data depunerii declarației). Termenul de plată a contribuției este 15 martie a anului umător celui pentru care se datoreză contribuția.

Dacă declarația unică este depusă după expirarea termenului legal, baza de calcul a CASS este valoarea salariului de bază minim brut pe țară în vigoare la termenul legal de depunere a declarației unice – Capitolul I (venituri realizate) înmulțită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declarației unice – Capitolul II, inclusiv luna în care se depune declarația.

Aceste prevederi intră în vigoare începând cu data de 1 mai 2019.

II. Legea nr. 52/2011

2.1. În domeniul agriculturii, zilierii pot presta activități pentru același beneficiar pe o perioadă mai mare de 90 zile cumulate pe durata unui an calendaristic.

2.2. Se înființează Registrul electronic de evidență a zilierilor la data de 20 decembrie 2019. Înregistrările care se efectuează în registru, metodologia de întocmire și
transmitere a registrului se vor stabili prin ordin al ministrului muncii și justiției sociale în termen de 60 zile de la înființarea registrului.

2.3. Se completează obligațiile beneficiarilor Legii nr. 52/2011 cu referire la Registrul electronic de evidență a zilierilor (înregistrările se fac în ordine cronologică).

Aceste prevederi intră în vigoare odată cu intrarea în vigoare a ordinului menționat la pct. 2.2.

2.4. Remunerația primită de zilier se supune impozitului pe venit, dar nu se datorează contribuție asigurătorie de muncă. Calculul, plata și declararea impozitului pe venit  revin beneficiarului.

Aceste prevederi se aplică începând cu veniturile lunii mai 2019.

2.5. Pentru remunerația primită de zilieri se datorează CAS, ceea ce conferă zilierului calitatea de asigurat în sistemul public de pensii. Calculul, plata și declararea CAS revin beneficiarului (conform regulilor stabilite prin Codul fiscal).

Aceste prevederi se aplică începând cu veniturile lunii mai 2019.

2.6. Zilierul nu are calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate, dar persoana se poate asigura opțional (conform regulilor stabilite la art. 180 Cod fiscal).

Aceste prevederi intră în vigoare la 1 mai 2019.

2.7. Zilierul nu are nici calitatea de asigurat în sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale. În caz de accident sau boală profesională, beneficiarul are obligația de a asigura plata cheltuielilor pentru îngrijirile medicale.

2.8. Sunt aprobate noi domenii în care se poate presta munca necalificată, cu caracter ocazional (de către zilieri):

– activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor;

– publicitate;

– activități de interpretare artistică și activități suport pentru interpretare artistică;

–  activități de gestionare a sălilor de spectacole;

– creșterea și reproducția animalelor semidomesticite și a altor animale;

– activități de alimentație pentru evenimente;

– activități de întreținere peisagistică;

– restaurante;

– baruri și alte activități de servire a băuturilor;

– activități ale grădinilor zoologice, botanice și ale rezervațiilor naturale.

III. Legea nr. 95/2006 – intrare în vigoare 1 mai 2019

Pentru persoanele fizice care nu realizează venituri din salarii și asimilate, activități independente, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură, piscicultură, drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, din alte surse și care nu sunt exceptate de la plata CASS, precum și pentru persoanele fizice care obțin veniturile menționate pentru care nu se datorează CASS, calitatea de asigurat în sănătate încetează la expirarea a 12 luni de la data depunerii declarației unice dacă nu depun o nouă declarație pentru perioada următoare.

IV. Codul muncii

Salariatele care urmează o procedură de fertilizare „in vitro’’ vor beneficia de un concediu de odihnă suplimentar de 3 zile. Cererea privind acordarea concediului de odihnă suplimentar va fi însoțiă de scrisoarea medicală de la medicul specialist.

Modificarea Codului fiscal și a unor prevederi legale referitoare la legislația muncii și zilieri was last modified: aprilie 24th, 2019 by Emilian Duca
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris:

Abonează-te la newsletter