MMSS. Proiect: H.G. pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat

15 apr. 2022
Vizualizari: 144

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a supus dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Art. I – Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 28 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 9, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(6). În situația în care solicitarea ajutorului social sau a alocației pentru susținerea familiei, acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori a ajutorului pentru încălzirea locuinței și a suplimentului pentru energie, acordate în baza Legii nr.226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificările ulterioare, se produce
ulterior aprobării acordării unuia din drepturile menționate, la solicitarea ulterioară a unui drept se completează cererea și declarația pe propria răspundere, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1a.”

2. La articolul 9, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8) cu următorul cuprins:

„(8) Pentru situația prevăzută la alin.(7) modelul de cerere prevăzut în anexa nr.1 se completează cu acordul explicit al persoanei.”

3. La articolul 11, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Potrivit prevederilor art. 7 alin.(1) din lege, pentru acordarea dreptului, persoanele apte de muncă ce nu realizează venituri din salarii sau din alte activități au obligația de a prezenta o adeverință care să ateste că sunt înregistrate în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare agenții teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, pentru încadrare în muncă și că nu au refuzat un loc de muncă sau participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forței de muncă și de formare profesională oferite de aceste agenții.

(…)

14. După articolul 31¹se introduce un nou articol, articolul 31², cu următorul cuprins:

„Art. 31² – (1) În aplicarea prevederilor art.29¹ alin.(4) din lege, decontarea cheltuielilor de
transport se realizează de către agenția teritorială la solicitarea primarului unității administrativ teritoriale în a cărei rază teritorială au domiciliul persoanele prevăzute la art. 29¹ alin.(1) din lege.
(2) Decontarea cheltuielilor prevăzute la alin.(1) se realizează la solicitarea primarului
numai pentru persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social care participă la cursurile programelor educaționale de tip ”A doua șansă”, la recomandarea agențiilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă .
(3) În vederea solicitării prevăzută la alin.(2), agenția teritorială transmite primarului, lunar, situația centralizată prevăzută la art. 152 alin.(5) din lege.
(4) Solicitarea prevăzută la alin.(2) este însoțită de documente justificative privind cheltuielile efectuate de autoritățile administrației publice locale.
(5) Primarul și secretarul unității administrativ-teritoriale răspund, în condițiile legii, de realitatea și legalitatea solicitării la decontare a cheltuielilor de transport pentru fiecare dintre persoanele prevăzute la art.291 alin.(1) din lege și a sumelor solicitate de plată.
(6) Solicitările de decontare a cheltuielilor de transport se transmit agenției teritoriale în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la încheierea semestrului școlar pentru care se solicită decontarea.
(7) Decontarea cheltuielilor de transport se face de agenția teritorială în cel mult 60 de zile de la data înregistrării solicitării potrivit alin.(6).
(8) Modelul solicitării este prevăzut în anexa nr. 19 la prezentele norme metodologice.”

(…)

23. Articolul 38¹ se modifică și se completează și va avea următorul cuprins:

„Art. 38¹ – (1) Actele doveditoare pentru acordarea ajutorului de urgență se depun odată cu cererea prevăzută la art. 38 alin.(1) sau se prezintă cu ocazia verificării prevăzută la art. 38 alin. (4) sau efectuarea anchetei sociale prevăzută la art. 38 alin. (7).
(2) Actele doveditoare sunt cele prevăzute la art. 9 alin. (1), precum și, după caz, următoarele:
a) documente eliberate de autoritățile competente pentru constatarea situațiilor de necesitate sau a situațiilor deosebite;
b) polița de asigurare împotriva dezastrelor naturale și sau/înscrisul de constatare și evaluare a prejudiciilor, precum și de stabilire a cuantumului despăgubirii în cazul producerii riscului asigurat, potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren și inundațiilor,
republicată;
c) adeverință și/sau scrisoare medicală eliberată de medicul de familie sau de medicul specialist, precum și alte documente medicale justificative eliberate de autoritățile competente în domeniu care să ateste situația de dificultate invocată în cerere;
d) pentru achiziția de echipamente, dispozitive medicale, proteze, orteze sau alte materiale sanitare, dovada eliberată de autoritățile competente privind costul total al acestora, precum și cheltuielile suportate de acestea;
e) alte documente la solicitarea persoanelor desemnate să efectueze verificarea prevăzută la art. 38 alin.(4) sau, după caz, ancheta socială prevăzută la art. 38 alin.(7), în funcție de situația constatată.
(3) Absența unora dintre documentele prevăzute la alin. (2) nu conduce la refuzul acordării ajutorului de urgență, urmând ca prin verificarea prevăzută la art. 38 alin.(4) sau, după caz, ancheta socială prevăzută la art. 38 alin.(7) să se stabilească dacă este necesară sau nu acordarea acestuia.
(4) În situația în care persoana singură/familia care solicită ajutorul de urgență refuză să furnizeze informațiile necesare pentru verificarea prevăzută la art. 38 alin.(4) sau, după caz, ancheta socială prevăzută la art. 38 alin.(7), se consideră că aceasta nu se află într-o situație prevăzută de lege pentru acordarea ajutorului de urgență.
(5) În situația în care se declară epidemii sau epizootii, ajutoarele de urgență sunt acordate complementar celor prevăzute de Ordonanța Guvernului nr.42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată prin Legea nr.215/2004 cu modificările și completările ulterioare și de Legea nr.136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic, republicată și se aprobă prin hotărâre a Guvernului în condițiile prevăzute de art. 37 alin. (3), cu avizul ministerelor de resort.”(…).

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acest proiect de act normativ, pot fi transmise la adresa de e-mail: dezbateri@mmuncii.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site, respectiv 14-23 aprilie  2022.

(Copyright foto: freepik)

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Pentru a consulta mai multe detalii privind Proiectul, Nota de fundamentare și Anexe, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

🔔Vezi și MMSS. Proiect: Ordinul privind modificarea Clasificării ocupațiilor din România – nivel de ocupație (șase caractere)

MMSS. Proiect: H.G. pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat was last modified: aprilie 15th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.