424 views
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS) a supus dezbaterii publice Proiectul de O.U.G. privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică.
Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (11 iunie 2025 până la data de 20 iunie 2025).
Redăm, în cele ce urmează, principalele prevederi ale Proiectului de Ordonanță:
Art. 1. – (1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește măsuri de protecție socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică care se regăsesc în situația de sărăcie energetică, în condițiile expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025 – 30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 iulie 2025.
(2) Măsurile de protecție socială se aplică în perioada 01.07.2025-31.03. 2026.
Art. 2 – (1) Măsurile de protecție socială prevăzute la art. 1 alin. (1) constau în acordarea unui sprijin financiar, denumit în continuare, sprijin, consumatorilor casnici care îndeplinesc condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, sub forma unui tichet de valoare denumit tichet de energie.
(2) Sprijinul este asimilat prestațiilor sociale, nu se consideră venit în înțelesul art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, inclusiv obligații de întreținere.
(3) Sprijinul reprezintă venit neimpozabil, conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare și poate fi utilizat exclusiv pentru plata facturilor la energia electrică.
(…)
Art.4. – (1) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, beneficiază de sprijin sub forma tichetului de energie, următoarele categorii de persoane și familii:
a) persoană singură cu un venit net lunar de maxim 2574 lei;
b) familii cu un venit net lunar/membru de maxim 1784 lei;
c) persoană încadrată în grad grav, accentuat sau mediu de handicap, al cărui venit net lunar maxim luat în considerare este de 3641 lei în cazul persoanelor care locuiesc singure și de 2460 lei/membru în cazul familiilor;
d) persoană care, fie necesită echipamente medicale alimentate de la reţeaua electrică pentru menţinerea în viaţă sau pentru menţinerea stării de sănătate, fie prezintă probleme de sănătate care împiedică sau restricţionează mobilitatea şi/sau deplasarea acestora ori necesită modalităţi de informare şi comunicare adaptate nevoilor specifice, al cărui venit net lunar maxim luat în considerare este de 3641 lei în cazul persoanelor care locuiesc singure și de 2460 lei/membru în cazul familiilor. (Introdus pentru eventualitatea in care mentinem aceasta categorie);
e) familii care au în întreţinere cel puţin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, în baza unei declaraţii pe propria răspundere, al căror venit net lunar maxim luat în considerare este de 2460 lei/membru; limita de vârstă se prelungeşte până la 26 de ani în cazul în care copilul major urmează o formă de învăţământ;
f) familii monoparentale, care au în întreţinere cel puţin un copil cu vârsta de până la 18 ani, în baza unei declaraţii pe propria răspundere, al căror venit net lunar maxim luat în considerare este de 2460 lei/membru; limita de vârstă se prelungeşte până la 26 de ani în cazul în care copilul major urmează o formă de învăţământ;
(2) Sunt exceptate de la acordarea sprijinului material persoanele prevăzute la alin. (1) care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, precum şi persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private.
(…)
Art. 6 – (1) Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei. Solicitarea poate fi depusă exclusiv on-line în aplicația EPIDS pusă la dispoziție de STS.
(2) Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar membrii familiei, declarați de solicitant, nu se regăsesc la alt loc de consum.
(3) Solicitarea poate fi depusă direct de către solicitanți sau prin intermediul autorităților publice locale, reprezentanților oficiilor poștale la care sunt arondați solicitanții și/sau furnizorilor de energie electrică, care vor avea obligația de a asigura suportul logistic și de personal calificat necesar pentru acordarea de asistență solicitanților în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului și încărcării formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului în aplicația EPIDS. Neacordarea asistenței pentru solicitanți se consideră contravenție și se sancționează cu amendă.
(4) În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, entitățile prevăzute la alin. (3), au obligația de a emite proceduri în vederea acordării de asistență solicitanților de sprijin și de a nominaliza persoanele responsabile cu aceste activități.
(5) Modelul formularului electronic de solicitare a ajutorului este prezentat în Anexa nr.1.
Art. 7 – (1) În vederea verificării îndeplinirii de către solicitanți a condițiilor de acordare a sprijinului, se utilizează aplicația informatică EPIDS dezvoltată în acest sens de către STS.
(2) Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează în perioada de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.
(3) Sprijinul se acordă din luna depunerii cererii și va fi acordat solicitantului declarat eligibil, prin intermediul tichetului de energie care va fi încărcat lunar cu suma de … . Excepție fac solicitanții care depun cererea până la data de 30 septembrie 2025, declarați eligibili, și pentru care sprijinul se acordă inclusiv pentru lunile iulie-august.
(4) Tichetul de energie se utilizează numai pentru achitarea datoriilor curente și/sau restante față de furnizorii de energie electrică, prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanță de urgență.
(5) Documentele justificative prin care se face dovada datoriei curente și/sau restante față de furnizorii de energie electrică trebuie să fie emise după data de 1 iulie 2025.
(6) Tichetul de energie are valabilitate 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 13.
(…)
Art. 12 – (1) În situația în care un solicitant declarat neeligibil pentru acordarea sprijinului îndeplinește ulterior condițiile de acordare, acesta depune o nouă solicitare in EPIDS, urmând să fie verificate condițiile potrivit procedurii prevăzută la art. 11 alin. (1).
(2) În situația în care solicitantul este declarat neeligibil din punct de vedere al componenței familiei, acesta poate solicita efectuarea de către autoritatea administrației publice locale a unei verificări de teren prin care să se ateste persoanele care locuiesc la acel loc de consum. Rezultatul verificării de teren se va încărca în aplicația EPIDS odată cu solicitarea sprijinului.
Art. 13 – (1) În cazul în care intervin modificări în componența familiei sau se schimbă titularul sprijinului, noul reprezentant al familiei depune o nouă solicitare in aplicația EPIDS.
(2) În cazul în care solicitanții declarați eligibili pentru un anumit loc de consum își schimbă adresa, pentru a beneficia de sprijin, reiau procesul de solicitare în aplicația EPIDS.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (1) și (2) tichetele de energie aferente locului de consum anterior nu vor mai fi alimentate din momentul înscrierii unor noi cereri și vor fi emise alte tichete de energie cu noile informații. Sumele cu titlu de sprijin rămase necheltuite în baza tichetului de energie emis anterior vor fi încărcate în noul tichet.
(4) În cazul în care se înregistrează decesul persoanei singure beneficiare de sprijin, sumele rămase necheltuite se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la încetarea acordării sprijinului.
Art. 14 – În situația în care în urma verificărilor efectuate în baza art. 11 alin. (1) lit. c) un beneficiar nu mai îndeplinește condițiile de acordare a sprijinului plata acestuia încetează cu luna următoare, însă sumele aferente sprijinului acordat, necheltuite, vor putea fi utilizate pentru plata, în continuare a cheltuielilor cu energia electrică, în termenul de valabilitate a tichetului de energie prevăzut la art. 7 alin. (5).
Pentru consultarea Proiectului de Lege în integralitatea sa, precum și a notei de fundamentare, vă invităm să accesați sursa informației.
Vezi și MMFTSS. Proiect: Lege privind plata pensiilor private