79 views
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS) a supus dezbaterii publice Proiectul de Lege privind plata pensiilor private.
Propunerile, sugestiile şi opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (11 iunie 2025 până la data de 20 iunie 2025).
Redăm, în cele ce urmează, principalele reglementări ale Proiectului de Lege:
Art. 1 – Obiectul de reglementare
Prezenta lege reglementează:
a) autorizarea, organizarea, funcționarea, supravegherea și controlul furnizorilor de pensii private și a fondurilor de plată a pensiilor private;
b) avizarea, funcționarea, supravegherea și controlul instituțiilor de credit pentru desfășurarea activității de depozitare și de custodie a activelor fondurilor de plată a pensiilor private precum și a activelor furnizorilor de pensii private destinate acoperirii provizionului tehnic;
c) avizarea auditorilor financiari, pentru activitatea desfășurată în calitate de auditor al furnizorilor de pensii private și a fondurilor de plată a pensiilor private;
d) avizarea/autorizarea, funcționarea, supravegherea și controlul agenților de marketing.
Art. 2 – Domeniul de aplicare
Prezenta lege se aplică:
a) fondurilor de plată a pensiilor private; b) furnizorilor de pensii private;
c) agenților de marketing;
d) depozitarilor, cu privire la activitatea de depozitare și custodie a activelor fondurilor de plată a pensiilor private, precum și a activelor furnizorilor de pensii private destinate acoperirii provizionului tehnic;
e) auditorilor financiari, cu privire la activitatea de audit a situațiilor financiare ale fondurilor de plată a pensiilor private și ale furnizorului de pensii private;
f) Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private;
g) administratorilor de fonduri de pensii private;
h) Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date.
Art. 3 – Definiții
În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au semnificațiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 411/2004, la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 204/2006, la art. 3 din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 1/2020, după caz, precum și următoarele semnificații:
1. active ale unui fond de plată a pensiilor private – instrumentele financiare, precum și numerarul, rezultate ca urmare a investirii activelor fondului de plată a pensiilor private;
2. activ net al fondului de plată a pensiilor private la o anumită dată – valoarea care se obține prin deducerea valorii comisionului de administrare din valoarea totală a activelor fondului de plată a pensiilor private, la o anumită dată;
3. activ personal – suma deținută de către un membru al unui fond de plată a pensiilor de tip retragere programată, egală cu numărul de unități de fond deținute de acesta în contul său individual, înmulțite cu valoarea la zi a unei unități de fond;
(…)
Art. 4 – Entități care pot administra fonduri de plată
(1) Pot fi furnizori în sensul prezentei legi:
a) administratorii de fonduri de pensii private;
b) societățile de asigurare de viață, conform prevederilor art. 20 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, care nu dețin o autorizare de administrare a unui fond de pensii private;
c) societățile de administrare a investițiilor, autorizate în conformitate cu prevederile art. 9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, care nu dețin o autorizare de administrare a unui fond de pensii private;
d) societățile de plată a pensiilor private constituite ca societăți pe acțiuni, potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și conform prevederilor prezentei legi, care au ca obiect exclusiv de activitate “Activități ale fondurilor de pensii (cu excepția celor din sistemul public de asigurări sociale)”.
(2) Pentru a putea desfășura activitățile specifice furnizorului de pensii private, entitățile prevăzute la alin. (1) trebuie să obțină autorizare ca furnizor de la A.S.F.
(…)
Art. 15 – Capitalul social minim
(1) Capitalul social aferent activității de plată a pensiilor private are următoarele valori minime:
a) capitalul social minim necesar pentru administrarea fondurilor de plată a pensiilor de tip retragere programată este echivalentul în lei al sumei de 1,5 milioane euro, calculat la cursul de schimb publicat de Banca Națională a României la data vărsării capitalului social;
b) capitalul social minim necesar pentru administrarea fondurilor de plată a pensiilor viagere este echivalentul în lei al sumei de 4 milioane euro, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data vărsării capitalului social.
(2) Furnizorul care administrează ambele tipuri de fonduri de plată prevăzute de prezenta lege deține un capital social minim aferent activității de plată a pensiilor private care reprezintă echivalentul cumulat al capitalului social prevăzut la alin. (1) lit. a) și b).
(3) Capitalul social minim al furnizorului societate de plată a pensiilor private este subscris și vărsat integral, exclusiv în numerar, la momentul constituirii, într-un cont deschis la o instituție de credit, persoană juridică română, sau la o sucursală a unei instituții de credit străine autorizate să funcționeze pe teritoriul României, iar valoarea acestuia este menținută pe toată durata de funcționare.
(4) Capitalul social aferent activității de plată a pensiilor private este constituit și evidențiat separat pentru fiecare tip de fond de plată a pensiilor private administrat de către furnizor, precum și față de capitalul social aferent activității de administrare a fondurilor de pensii private, respectiv față de capitalul social aferent activității de asigurări de viață sau de cel aferent activității de administrare a investițiilor.
(5) Furnizorul prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. a), b) sau c) constituie capitalul social menționat la alin. (1) suplimentar capitalului pe care îl deține conform legislației specifice în baza căreia a fost autorizat inițial. Acest capital va fi subscris și vărsat integral, exclusiv în numerar, la momentul autorizării ca furnizor, într-un cont deschis la o instituție de credit, persoană juridică română, sau la o sucursală a unei instituții de credit străine, autorizate să funcționeze pe teritoriul României.
Art. 16 – Acțiunile și activele financiare ale furnizorului
(1) Acțiunile furnizorului sunt nominative, nu pot constitui garanții, nu pot fi utilizate pentru acordarea de împrumuturi sub sancțiunea nulității absolute a actelor prin care se constituie garanțiile sau se acordă respectivele împrumuturi.
(2) Furnizorii nu pot emite acțiuni preferențiale.
(3) Acționarii nu pot beneficia de drepturi preferențiale sau de alte avantaje și este interzisă limitarea drepturilor sau impunerea de obligații suplimentare.
(4) Activele financiare proprii ale furnizorului nu pot fi utilizate pentru:
a) acordarea de împrumuturi;
b) garantarea de împrumuturi pentru terți.
Art. 17 – Proveniența capitalului
Capitalul social al furnizorului nu poate proveni din împrumuturi, nu poate fi constituit și nici majorat prin subscripție publică și nu poate fi grevat de sarcini.
(…)
Art. 25 – Politica de remunerare
(1) Furnizorul are obligația să elaboreze și să aplice o politică de remunerare pentru toate persoanele din structura de conducere, precum și pentru cele care dețin funcții-cheie și pentru alte categorii de angajați ale căror activități profesionale au un impact important asupra activității sale.
(2) Furnizorul publică, în mod regulat, informațiile relevante referitoare la politica de remunerare, în conformitate cu reglementările emise de către A.S.F.
(3) Politica de remunerare prevăzută la alin. (1) respectă următoarele principii:
a) se stabilește, se pune în aplicare și se menține în funcție de activitățile, profilul de risc, obiectivele, interesul pe termen lung și performanța activității de administrare în ansamblu, și sprijină administrarea corectă, prudentă și eficientă a fondurilor;
b) este corelată cu interesele pe termen lung ale membrilor, moștenitorilor, beneficiarilor sau supraviețuitorilor;
c) include măsuri menite să evite conflictele de interese;
d) este compatibilă cu gestionarea corectă și eficientă a riscurilor și nu încurajează asumarea unor riscuri incompatibile cu profilul de risc, politicile și strategiile fondului de plată.
(4) Furnizorul revizuiește politica de remunerare și o actualizează cel puțin la fiecare trei ani.
(…)
Art. 43 – Înființarea fondului de plată
(1) Fondul de plată este administrat de furnizorul autorizat de către A.S.F. în acest sens.
(2) Fondul de plată se constituie pe bază de contract de societate, potrivit Codului civil.
(3) Inițiativa constituirii unui fond de plată aparține exclusiv unui furnizor autorizat, în conformitate cu decizia luată de către structura de conducere a acestuia și potrivit competențelor stabilite prin actele constitutive.
(4) Fondul de plată al pensiilor private poate fi:
a) fond de plată a pensiilor de tip retragere programată;
b) fond de plată a pensiilor viagere.
(5) Denumirea fondului de plată conține sintagma „fond de plată a pensiilor private de tip retragere programată” sau „fond de plată a pensiilor private viagere”, după caz, și nu trebuie să inducă în eroare potențialii membri sau alte persoane.
(6) Fondul de plată este reprezentat în raporturile cu terții, inclusiv în fața instanțelor judecătorești, numai de către furnizorul acestuia.
(7) Sediul fondului de plată este același cu cel al furnizorului.
(8) Un fond de plată nu poate fi declarat în stare de faliment.
(9) Operațiunile de fuziune a fondurilor de plată sau de preluare a unui fond de plată de către un alt furnizor sunt supuse autorizării prealabile a A.S.F. și se desfășoară în conformitate cu reglementările emise de aceasta.
Art. 44 – Contractul de societate
(1) Contractul de societate este întocmit în formă scrisă de către furnizorul care are inițiativa constituirii fondului de plată.
(2) Conținutul minim al contractului de societate prin care se constituie un fond de plată este stabilit prin reglementările A.S.F.
(3) Modificarea contractului de societate se poate realiza la propunerea furnizorului sau a majorității membrilor.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 1910 alin. (2) și (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările ulterioare, hotărârile privind modificarea contractului de societate se adoptă cu acordul majorității membrilor și cu aprobarea A.S.F.
(5) Contractul de societate reprezintă un contract-cadru de adeziune la care membrul devine parte prin semnarea/încheierea contractului de plată.
(…)
Art. 46 – Resursele și cheltuielile fondului de plată
(1) Resursele fondului de plată se constituie din:
a) sumele care fac obiectul contractelor de plată încheiate cu membrii fondului;
b) sumele provenite din investirea activelor fondului de plată;
c) sumele provenite din activele furnizorului care acoperă provizionul tehnic, în situațiile expres prevăzute de prezenta lege;
d) sumele provenite de la Fondul de garantare, în situațiile expres prevăzute de lege; e) sumele provenite din drepturile cuvenite membrului, în cazul decesului acestuia și în lipsa existenței moștenitorilor, beneficiarilor sau supraviețuitorilor, după caz, cu respectarea alin.(4);
f) alte sume stabilite prin reglementările A.S.F.
(2) Cheltuielile suportate de către fondul de plată constau în:
a) comisionul de administrare prevăzut la art. 37;
b) cheltuielile privind activitatea de audit financiar a fondului de plată.
(3) Cheltuielile legate de funcționarea și administrarea fondului de plată a pensiilor private sunt suportate de către furnizor.
(4) Dreptul la acțiune în vederea realizării drepturilor cuvenite membrilor, moștenitorilor, beneficiarilor sau supraviețuitorilor, după caz, în temeiul prezentei legi, este imprescriptibil.
Art. 47 – Reguli de investire prudențială a activelor fondurilor de plată
(1) Furnizorii au obligația de a respecta următoarele reguli de investire prudențială a activelor fondurilor de plată:
a) investirea în interesul membrilor, iar în cazul unui potențial conflict de interese, furnizorul care gestionează activele fondurilor de plată trebuie să adopte măsuri ca investirea să se facă numai în interesul acestora;
b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea portofoliului, într-un mod adecvat naturii și duratei drepturilor cuvenite membrilor, moștenitorilor, beneficiarilor sau supraviețuitorilor, după caz;
c) activele se diversifică în mod corespunzător, astfel încât să se evite concentrările de riscuri pe ansamblul activelor;
d) investițiile în instrumente financiare derivate sunt permise doar în măsura în care contribuie la scăderea riscurilor investiției sau facilitează gestionarea eficientă a portofoliului;
e) investirea activelor fondurilor de plată nu trebuie să fie bazată în mod exclusiv și mecanic pe ratinguri de credit emise de agențiile de rating de credit.
(2) Cu excepția situațiilor stabilite prin reglementările A.S.F., nu pot fi contraparte în tranzacțiile care au ca obiect activele fondului de plată următoarele entități:
a) furnizorul, depozitarul sau auditorul financiar; b) administratorul special al fondului de plată;
c) persoanele afiliate entităților prevăzute la lit. a) și b);
d) oricare alte persoane sau entități prevăzute prin reglementările A.S.F.
(3) Activele fondului de plată nu pot face obiectul unor constituiri de garanții și nu pot fi utilizate pentru acordarea de împrumuturi, sub sancțiunea nulității absolute a actelor prin care se constituie garanția sau se acordă creditul, cu excepția garanției/marjei/colateralului constituite/constituit pentru tranzacționarea instrumentelor financiare derivate, utilizate doar în măsura în care contribuie la scăderea riscurilor investiției sau facilitează gestionarea eficientă a portofoliului, conform reglementărilor A.S.F.
(4) Deschiderea procedurii insolvenței împotriva furnizorului nu afectează activele fondului de plată.
(…)
Art. 83 – Desemnarea unui depozitar
(1) Pentru fiecare fond de plată administrat, furnizorul încheie un contract de depozitare și un contract de custodie cu un depozitar.
(2) Depozitarul poate încheia contracte de depozitare și de custodie cu mai mulți furnizori, cu condiția de a păstra activele, operațiunile și înregistrările fiecărui fond de plată, separat de cele ale altor fonduri, precum și de propriile active.
(3) Depozitarii care au fost autorizați, avizați sau supuși unei proceduri similare, în vederea funcționării ca depozitar al activelor fondurilor de plată a pensiilor private într-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European, sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., definiți conform art. 3 pct. 16 lit. c), sunt exceptați de la cerința avizării de către A.S.F.
(…)
Art. 109 – Taxele de autorizare, avizare și funcționare
(1) Taxele de autorizare, avizare și funcționare se stabilesc prin reglementările A.S.F.
(2) Taxele prevăzute la alin. (1) se achită de către solicitant.
(3) În cazul respingerii cererii de autorizare sau de avizare, taxa percepută nu se restituie.
Pentru consultarea Proiectului de Lege în integralitatea sa, precum și a expunerii de motive, vă invităm să accesați sursa informației.