MJ. Proiect în dezbatere publică: O.U.G. pentru modificarea și completarea Codului penal, a Codului de procedură penală și a O.U.G. nr. 78/2016 pentru organizarea și funcționarea DIICOT
Potrivit site-ului oficial (www.just.ro), Ministerul Justiției anunță declanșarea procedurii de dezbatere publică cu privire la adoptarea O.U.G. pentru modificarea și completarea Codului penal, a Codului de procedură penală și a O.U.G. nr. 78/2016 pentru organizarea și funcționarea DIICOT.
Astfel, schimbările preconizate au în vedere următoarele aspecte:
– Regimul liberării condiționate (art. 99 și 100 din NCP);
– Înăsprirea regimului sancționator al infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal și prevederea separată, ca variantă agravată, a faptei comise prin răpire;
– Modificarea alin. (5) al art. 158 din NCPP, acesta urmând a prevedea că „cererea procurorului prin care se solicită încuviințarea efectuării percheziției domiciliare se soluționează de îndată”;
– Se propune, la art. 159 din NCPP, pentru un plus de claritate a reglementării, modificarea alin. (3) și introducerea unui alineat nou, alin. (3^1): „Percheziția poate fi efectuată și în intervalul orar 20,00-6,00 în cazul infracțiunii flagrante sau când percheziția urmează să se efectueze într-un local deschis publicului la acea oră”;
– Ca urmare a intervenției propuse, atât încheierea instanței, cât și mandatul de percheziție vor cuprinde (alături de alte mențiuni prevăzute de lege): perioada pentru care s-a emis mandatul, care nu poate depăși 15 zile și menționarea faptului că, în ceea ce privește intervalul orar de efectuare a percheziției, aceasta se face oricând potrivit art.159 alin.(3) și (3^1) NCPP;
– Se are în vedere reglementarea competenței DIICOT pentru infracțiunile contra siguranței și integrității sistemelor și datelor informatice;
– Se menține în competența DIICOT efectuarea urmăririi penale în cazul fraudelor comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice dacă săvârșirea lor a intrat în scopul unui grup infracțional organizat în sensul prevăzut la art. 367 alin. (6) din NCP;
– A fost extinsă competența DIICOT și la variantele agravate ale infracțiunii de lipsire de libertate în mod ilegal, precum și la infracțiunea de sclavie, având în vedere gravitatea și complexitatea deosebită a acestor fapte;
În concluzie, prezentul proiect conține intervenții legislative menite să clarifice și să completeze cadrul normativ existent în materie penală, procesual-penală și în ceea ce privește organizarea și funcționarea DIICOT, în scopul de a răspunde așteptărilor legitime ale societății ca statul să asigure protecția cetățenilor, a drepturilor și libertăților acestora.
Proiectul poate fi consultat mai jos:
[gview file=”https://www.universuljuridic.ro/wp-content/uploads/2019/08/proiect-OUG-22-august.doc”]