Ministerul Sănătății. Proiect în dezbatere publică: O.U.G. privind modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății

20 nov. 2017
Vizualizari: 731

În data de 16 noiembrie 2017, pe site-ul oficial al Ministerului Sănătății (), acesta a lansat în dezbatere publică proiectul referitor la o  Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

De asemenea fost anexată și Nota de fundamentare.

Conform celor precizate în Nota de fundamentare, promovarea acestui act normativ este determinată în principal de:

necesitatea implementării în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate a măsurilor din domeniul fiscal cuprinse în Programul de Guvernare, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 53/2017 pentru acordarea încrederii Guvernului, publicată în M. Of. nr. 496 din 29 iunie 2017, referitoare la creșterea gradului de colectare a veniturilor la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și la responsabilizarea angajatorilor în ceea ce privește plata la timp a contribuțiilor sociale de sănătate datorate atât de către aceștia, cât și de către angajați, precum și la reducerea nivelului contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată;

necesitatea punerii în concordanță a dispozițiilor din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu dispozițiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal referitoare la obligațiile de plată reprezentând contribuții de asigurări sociale de sănătate datorate Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate;

necesitatea reglementării cadrului legal cu privire la constituirea Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate în ceea ce privește contribuția asiguratorie pentru muncă stabilită de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;

necesitatea reglementării cadrului legal cu privire la acoperirea deficitului bugetului fondului în vederea asigurării serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale și alte servicii la care au dreptul asigurații, în sensul că, după epuizarea fondului de rezervă veniturile bugetului fondului se completează cu sume care se alocă de la bugetul de stat;

situația excepțională cauzată de necesitatea reglementării unei măsuri tranzitorii pentru a fi asigurat accesul neîntrerupt al asiguraților la servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale și pentru a nu se crea disfuncționalități în întregul sistem de asigurări sociale de sănătate în acordarea acestor servicii în anul 2018, respectiv corelarea dispozițiilor art. 249 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu cele ale art. 20 alin. (2) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calității în sistemul de sănătate, prin instituirea posibilității încheierii în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, în anul 2018, de către casele de asigurări de sănătate a contractelor de furnizare de servicii medicale cu unitățile sanitare din ambulatoriu neacreditate, dar înscrise în procesul de acreditare, potrivit legii;

necesitatea creării cadrului legal în vederea utilizării eficiente a fondurilor publice alocate în bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru medicamentele care fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat prin evidențierea distinctă a celor două etape în acordarea creditelor de angajament și utilizarea acestora;

necesitatea eliminării din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, a prevederilor privind contribuția de asigurări sociale de sănătate, în vederea respectării normelor de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, respectiv evitarea paralelismului legislativ, precum și evitarea interpretărilor și aplicarea neunitară a prevederilor legale, având în vedere faptul că prevederile privind persoanele care au obligația plății contribuției de asigurări sociale de sănătate, categoriile de venituri asupra cărora se stabilește contribuția, modul de stabilire, declarare și plată, sunt reglementate în Codul fiscal;

necesitatea reglementării cadrului legal cu privire la stabilirea pachetului de servicii medicale pentru asigurările voluntare de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament în cadrul asigurărilor voluntare de sănătate, în vederea evitării acordării de către asigurători a serviciilor medicale care sunt incluse în pachetul de baza și se decontează din bugetul FNUASS;

pentru a preîntâmpina utilizarea cardului național de asigurări sociale de sănătate în altă modalitate decât cea prevăzută de lege de către furnizorii de servicii medicale, medicamente sau dispozitive medicale se impune reglementarea de urgență a faptului că acesta este un document personal și netransmisibil, iar reținerea la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale a cardurilor naționale și/sau utilizarea de către aceștia fără drept în scopul raportării și validării unor servicii medicale/medicamente/dispozitive medicale constituie infracțiune și se pedepsește conform prevederilor din Codul penal.

👍Vezi și: Modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și alte acte normative (adoptate de Guvern)

În ceea ce privește schimbările preconizate, se menționează următoarele:

1. Se elimina prevederile care cuprind reglementări privind categoriile de persoane obligate la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, categoriile de venituri asupra cărora se datorează contribuția, precum și regulile de determinare, de declarare și de plată a contribuției.

2. Pentru persoanele prevăzute la art. 224 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care se află în anumite situații, respectiv:

a) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, acordat în urma unui accident de muncă sau a unei boli profesionale;

b) se află în concediu și indemnizație pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani și în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani sau se află în concediu și indemnizație pentru creșterea copilului cu handicap cu vârsta cuprinsă între 3 și 7 ani;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

c) execută o pedeapsă privativă de libertate, se află în arest la domiciliu sau în arest preventiv, precum și cele care se află în executarea măsurilor prevăzute la art. 109, 110, 124 și 125 din Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv cele care se află în perioada de amânare sau întrerupere a executării pedepsei privative de libertate, dacă nu au venituri;

d) beneficiază de indemnizație de șomaj;

e) străinii aflați în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum și cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identității și sunt cazați în centrele special amenajate potrivit legii;

f) fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificările și completările ulterioare;

g) realizează venituri lunare din pensii;

h) sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni, dacă nu au venituri;

i) personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat în evidența Secretariatului de Stat pentru Culte, dacă nu realizează venituri din muncă, pensie sau din alte surse, se elimină prevederile privind obligația plății contribuției de asigurări sociale de sănătate din sarcina bugetului de stat, a angajatorului sau a fondului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale constituit în condițiile legii, precum și a bugetului asigurărilor pentru șomaj, după caz, acestea fiind asigurate fără plata contribuției, în concordanță cu prevederile din Codul fiscal.

3. Având în vedere faptul că începând cu data de 1 mai 2015 a fost implementat sistemul cardului național de asigurări sociale de sănătate, este necesară corelarea dispozițiilor privind documentele care atestă calitatea de asigurat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.

4. Este necesară armonizarea prevederilor legale care reglementează modalitatea de elaborare și aprobare a normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru cu cele care reglementează modalitatea de elaborare și aprobare a Contractului-cadru.

5. Se asigură concordanța cu dispozițiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal în ceea ce privește constituirea Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și din contribuția asiguratorie pentru muncă.

6. Se asigură reglementarea unei măsuri tranzitorii prin care să se asigure continuitatea acordării serviciilor medicale în ambulatoriu în anul 2018, respectiv se reglementează situația în care unitățile sanitare din ambulatoriu neacreditate, dar aflate în proces de acreditare, să poată furniza servicii medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate prin încheierea de contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurări de sănătate.

7. Se reglementează faptul că prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) din O.U.G. nr. 77/2011, cu modificările și completările ulterioare, prin legile bugetare anuale se aprobă limita maximă până la care Casa Națională de Asigurări de Sănătate este autorizată să negocieze și să încheie contractele cost-volum/cost-volum-rezultat. Totodată, prin legile bugetare anuale se aprobă creditele de angajament în limita cărora se încheie angajamente legale între casele de asigurări de sănătate cu furnizorii de servicii medicale și medicamente pentru derularea contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat.

8. Se reglementează în mod expres faptul că, cardul național este un card electronic, personal și netransmisibil, iar reținerea la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale a cardurilor naționale și/sau utilizarea de către aceștia fără drept, în scopul raportării și validării unor servicii medicale/medicamente/dispozitive medicale constituie infracțiune și se pedepsește conform prevederilor din Codul Penal.

9. Se definesc serviciile medicale furnizate sub formă de abonament – servicii medicale preplătite cu respectarea legislației în vigoare pentru autorizarea, înființarea și funcționarea furnizorilor de servicii medicale dar și cu privire la activitățile financiare care decurg dintr-un contract de abonament sau dintr-o obligație prevăzută de lege, prin care furnizorul se obligă ca în schimbul unei sume primite periodic să suporte costurile serviciilor medicale pe care abonații le-ar putea efectua și pe care furnizorii le oferă în mod direct abonaților și nu prin intermediul asigurătorilor, în afara serviciilor incluise în pachetul de servicii medicale de bază din sistemul de asigurări sociale de sănătate.

10. Se reglementează cadrul legal cu privire la stabilirea pachetului de servicii medicale pentru asigurările voluntare de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament în cadrul asigurărilor voluntare de sănătate, în sensul că acestea urmează a fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.

Astfel, observatiile si propunerile privind proiectul de act normativ pot fi transmise pe adresa:propuneri@ms.ro.

Termenul limita pana la care se pot face propuneri este cea de a 10-a zi de la data introducerii pe site a textului proiectului de act normativ, respectiv data de 28 noiembrie 2017.

Sursa informației

Ministerul Sănătății. Proiect în dezbatere publică: O.U.G. privind modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății was last modified: noiembrie 30th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.