Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Proiect: O.U.G. privind instituirea de măsuri pentru elaborarea Planului național social pentru climă necesar României pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă

27 sept. 2024
Vizualizari: 52

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de Urgență privind instituirea de măsuri pentru elaborarea Planului național social pentru climă necesar României pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 10 de zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (26 septembrie 2024), pe adresa de e-mail loredana.mateiu@mfe.gov.ro sau dana.ionescu@mfe.gov.ro.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Art. 1 – Prin prezenta ordonanță se instituie măsuri pentru elaborarea Planului național social pentru climă, denumit în continuare PNSC, necesar României pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă, denumit în continuare FSC, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060.

Art. 2 – (1) În sensul prezentei ordonanțe de urgență,  PNSC reprezintă documentul strategic al României care conține un set coerent de măsuri și de investiții existente și/sau noi la nivel național în scopul punerii în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060.

(2) Scopul planului este de a insititui măsuri și investiții existente și/sau noi menite să abordeze impactul stabilirii prețului carbonului asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor vulnerabile și a utilizatorilor de transport vulnerabili, astfel încât să asigure încălzirea, răcirea și mobilitatea la prețuri accesibile, însoțind și accelerând totodată măsurile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor climatice ale Uniunii.

(3) PNSC respectă structura prevăzută în anexa nr. V la Regulamentul (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060.

(4) Sursa de finanțare este reprezentată de fondurile europene alocate României prin Fondul Social pentru Climă.

Art. 3 – (1) Se desemnează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, în calitate de coordonator național pentru elaborarea, negocierea, aprobarea, implementarea, monitorizarea și controlul fondurilor acordate prin PNSC.

(2) MIPE realizează negocierile cu Comisia Europeană în vederea evaluării pozitive a PNSC și a emiterii deciziei de punere în aplicare, în baza mandatului acordat de către Guvernul României.

(3) Procedurile de negociere prevăzute la alin. (2) sunt coordonate de către prim-ministru.

(4) MIPE, prin structura de specialitate cu rol de coordonator național, îndeplinește atribuțiile de elaborare, programare, negociere, modificare și coordonare la nivel național a PNSC și colaborează cu autoritățile publice centrale cu atribuții în domeniile vizate de prevederile Regulamentului (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060 în vederea identificării măsurilor și investițiilor existente și/sau noi relevante pentru sprijinirea gospodăriilor vulnerabile, microîntreprinderilor vulnerabile și a utilizatorilor de transport vulnerabili, pentru elaborarea planului, precum și pentru punerea lui în aplicare.

(5) În vederea elaborării PNSC se constituie, grupuri de lucru, la nivel inter-ministerial, cu participarea autorităților publice centrale cu atribuții în domeniile vizate de prevederile Regulamentului (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060. Din componența acestor grupuri pot face parte reprezentanți ai partenerilor economici și sociali, ai organismelor relevante ale societății civile și altor părți interesate în baza procedurii de selecție elaborată de MIPE,.

Art. 4 – (1) Autoritățile publice centrale cu atribuții în domeniile vizate de Regulamentul (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060, denumite în continuare coordonatori de măsuri și/sau investiții, propun MIPE măsuri și investiții existente și/sau noi  cu impact pe termen lung, ca urmare a desfășurării procedurilor de consultare publică la nivel național, regional, local, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/955.

(2) În exercitarea rolului de coordonator național, prevăzut la art. 3 alin. (1), MIPE are următoarele atribuții:

a) evaluează măsurile și investițiile existente și/sau noi propuse de coordonatorii de măsuri și/sau investiții și confirmă conformitatea și eligibilitatea acestora în raport cu obiectivele Regulamentului (UE) 2023/955 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060 și ale Planului Național Integrat privind Energia și Schimbările Climatice;

b) selectează partenerii economici și sociali, organizațiile relevante ale societății civile, organizațiile de tineret și alte părți interesate în vederea consultării acestora pentru elaborarea PNSC.

Art. 5 – (1)  Asistența tehnică reprezintă un procent de 2,5% din costurile totale estimate ale PNSC, în limita negociată cu Comisia Europeană, corespunzător alocărilor aprobate, necesară pentru gestionarea PNSC și îndeplinirea obiectivelor acestuia sau orice fel de costuri administrative asociate în mod direct cu punerea în aplicare a planului.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(2) – Sumele necesare costurilor asistenței tehnice prevăzute la alin. (1), se susțin din bugetul MIPE, fiind incluse ulterior în cadrul PNSC în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1), art.13 alin. (3) și ale art. 29 din Regulamentul (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060.

Sursa informației

Vezi și MAI. Proiect: Legea pentru completarea anexelor Legii nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Proiect: O.U.G. privind instituirea de măsuri pentru elaborarea Planului național social pentru climă necesar României pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile în cadrul Fondului social pentru climă was last modified: septembrie 27th, 2024 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.