Ministerul Finanțelor Publice. Proiect în dezbatere publică: Procedura de stabilire a schimbului de informaţii între ANAF, UNNPR și ANCPI

21 feb. 2018
Vizualizari: 818

Potrivit informațiilor publicate pe site-ul oficial (www.mfinante.ro), în data de 20 februarie 2018, Ministerul Finanțelor Publice a dat în dezbatere publică Proiectul de Ordin privind Procedura de stabilire a schimbului de informații între Agenția Națională de Administrare Fiscală, Uniunea Națională a Notarilor Publici din România și Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară.

Proiectul este însoțit de Referatul de aprobare.

Potrivit respectivului Referat de aprobare, art. 160 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, stabilește că „ori de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, notarul public are obligația de a solicita organului fiscal central și organului fiscal local, certificatul de atestare fiscală pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea.

Astfel, în vederea simplificării și eficientizării procedurii privind solicitarea și eliberarea certificatului de atestare fiscală potrivit prevederilor menționate mai sus s-a reglementat prin O.G. nr. 30/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (M. Of. nr. 708 din 31 august 2017), faptul că transmiterea acestora se face prin mijloace electronice de comunicare.

De asemenea, prin O.G. nr. 30/2017 s-a completat art. 160 în sensul reglementării modului în care organul fiscal central ia la cunoștință despre finalizarea procedurii succesorale și împărțirea bunurilor succesorale, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare datorate bugetului de stat.

Conform mențiunilor din referat, se arată că în cazul în care în masa succesorală nu sunt cuprinse bunuri imobile, dar sunt cuprinse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare, notarul public transmite organului fiscal central copia certificatului de moștenitor, sau după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, iar în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse bunuri imobile, precum și obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare, biroul de cadastru și publicitate imobiliară care a dispus înscrierea bunului în cartea funciară, prin intermediul oficiului de cadastru și publicitate imobiliară transmite organului fiscal central copia certificatului de moștenitor, sau după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia.

În plus, se precizează faptul că s-a reglementat modul în care organele fiscale centrale primesc informații din registrele naționale notariale, în scopul eficientizării schimbului de informații între organele fiscale centrale și notarii publici.

În acest context, potrivit dispozițiilor art. 160 alin. (8) din Codul de procedură fiscală solicitarea și eliberarea certificatului de atestare fiscală, transmiterea documentelor la finalizarea procedurii succesorale și împărțirea bunurilor succesorale, precum și transmiterea informațiilor din registrele naționale notariale se face prin mijloace electronice de comunicare conform unei proceduri care se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice, cu avizul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și al Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, pentru solicitările ce se depun la organul fiscal central, și respectiv, comunicările făcute către acesta.

Prin urmare, scopul respectivei proceduri este să reglementeze:

solicitarea de către notarul public a certificatului de atestare fiscală în cazul în care se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, precum și transmiterea de către organul fiscal central a certificatului de atestare fiscală;

transmiterea de către notarul public a copiei certificatului de moștenitor, sau după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, în cazul în care în masa succesorală nu sunt cuprinse bunuri imobile, dar sunt cuprinse obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare;

transmiterea de către oficiul de cadastru și publicitate imobiliară, care are în subordine biroul de cadastru și publicitate imobiliară care a dispus înscrierea bunului în cartea funciară, a copiei certificatului de moștenitor, sau după caz, a certificatului de moștenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanță succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse bunuri imobile, precum și obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare;

solicitarea de către organul fiscal central a informațiilor din registrele naționale notariale și transmiterea acestora de către Centrul Național de Administrare a Registrelor Naționale Notariale din cadrul Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România.

Sursa informației

Ministerul Finanțelor Publice. Proiect în dezbatere publică: Procedura de stabilire a schimbului de informații între ANAF, UNNPR și ANCPI was last modified: februarie 21st, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.