Ministerul Finanțelor. Proiect: Ordin pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare

16 sept. 2024
631 views

Ministerul Finanțelor a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la proiectele de acte normative, pot fi transmise la adresa de e-mail: publicinfo@mfinante.gov.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la data publicării pe site (13 septembrie 2024).

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Art. 1 Se aprobă Procedura de anulare a unor obligații bugetare, conform art. I – XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Anexă: Procedură de anulare a unor obligații bugetare

Articolul 1
Sfera de aplicare
(1) Prezenta procedură se aplică obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale.
(2) Prin obligații bugetare administrate de organul fiscal central se înțelege obligații fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuții sociale, drepturi vamale și alte sume datorate bugetului general consolidat, precum și obligații accesorii aferente acestora, stabilite prin:
a) declarații fiscale;
b) decizii de impunere;
c) decizii referitoare la obligațiile fiscale accesorii;
d) orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contribuții sociale, drepturi vamale și alte sume datorate bugetului general consolidat.
(3) Prin obligații bugetare administrate de organul fiscal central se înțelege inclusiv obligațiile bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii, existente în evidența organului fiscal
central competent în vederea recuperării.
(4) Prezenta procedură nu se aplică obligațiilor bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice și care nu se află în evidența organului fiscal central, cum sunt sumele de recuperat stabilite de Curtea de Conturi sau de alte organe de control competente, potrivit dispozițiilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru care actele prin care se individualizează nu au fost transmise sau nu se transmit spre recuperare organelor fiscale centrale. Cererea de anulare a unor obligații bugetare se depune și se soluționează de către instituția sau autoritatea publică care administrează respectivele obligații bugetare.
(5) Debitorii ce pot beneficia de facilitățile prevăzute în prezenta procedură sunt toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.

(…)

Articolul 2
Obiectul facilităților fiscale
(1) Organul fiscal central sau, după caz, autoritățile/instituțiile prevăzute la art. 1 alin. (8) acordă următoarele facilități fiscale:
a) amânarea la plată a obligațiilor de plată accesorii rămase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscală aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024, până la data soluționării cererii de anulare a unor obligații bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifică organul fiscal conform art. VI alin. (1) din ordonanța de urgență;
b) anularea obligațiilor de plată accesorii;
c) amânarea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, rămase nestinse la data emiterii certificatului de atestare
fiscală, până la data soluționării cererii de anulare a unor obligații bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care
notifică organul fiscal conform art. VI alin. (1) din ordonanța de urgență și care se încadrează în prevederile art. XVI din ordonanța de urgență;
d) anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice care se încadrează în prevederile art. XVI din ordonanța de urgență.

(…)

Articolul 3
Procedura de acordare a amânării la plată
(1) Debitorii își exprimă intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, respectiv a obligațiilor de plată accesorii și/sau a unui procent din obligațiile bugetare principale, după caz, potrivit ordonanței de urgență, prin depunerea unei notificări, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură, astfel:
a) la registratura organului fiscal central competent, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în serviciul „Spațiu privat virtual“, denumit în continuare SPV;
b) prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
c) prin intermediul serviciului SPV.
(2) După primirea notificării prevăzute la alin. (1), organul fiscal procedează la:
a) analiza îndeplinirii de către debitor a obligațiilor declarative potrivit vectorului fiscal până la data depunerii notificării. În cazul în care se constată că debitorul nu și-a îndeplinit obligațiile declarative, organul fiscal îl îndrumă potrivit art. 7 din Codul de procedură fiscală;
b) efectuează stingerile, compensările și orice alte operațiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare ce constituie condiție pentru acordarea facilității fiscale potrivit art.
II-V și XVI din ordonanța de urgență.

(…)

Articolul 4
Procedura de acordare a anulării unor obligații bugetare
(1) Anularea unor obligații bugetare se solicită de către debitori, inclusiv de către cei care au notificat organul fiscal conform art. 3 alin. (1), în baza unei cereri de anulare a unor obligații bugetare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la prezenta procedură, depusă la organul fiscal central competent prin modalitățile prevăzute la art. 3 alin. (1). Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condițiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv. În cazul titlurilor executorii emise de alte autorități/ instituții publice și transmise organului fiscal în vederea recuperării, organul fiscal central transmite autorităților/ instituțiilor publice care au competența, potrivit legii, de a calcula și stabili obligații bugetare accesorii o copie a cererii de anulare depuse de debitor, în vederea acordării anulării la plată a unor obligații bugetare sau respingerii cererii, după caz.
(2) Prin excepție de la alin. (1), în cazul obligațiilor fiscale prevăzute la art. V din ordonanța de urgență, cererea de anulare a unor obligații bugetare trebuie depusă după stingerea obligațiilor fiscale principale individualizate în decizia de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal, dar nu mai târziu de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.

(…)

Articolul 5
Retragerea notificării/cererii de anulare a unor obligații bugetare
(1) Notificarea depusă potrivit art. 3 poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal. Organul fiscal comunică debitorului decizia prin care se ia act de
retragerea notificării și se desființează decizia de amânare la plată a unor obligații bugetare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13 la prezenta procedură, inclusiv în cazul obligațiilor bugetare individualizate în titluri executorii emise de alte autorități/instituții publice și transmise organului fiscal în vederea recuperării.
(2) Cererea de anulare a unor obligații bugetare poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la organul fiscal. Prin retragerea cererii, debitorul își menține dreptul de a depune o nouă cerere de anulare a unor obligații bugetare, cu respectarea condițiilor prevăzute în acest sens de ordonanța de urgență. În cazul obligațiilor bugetare individualizate în titluri executorii emise de alte autorități/instituții publice și transmise organului fiscal în vederea recuperării, organul fiscal central înștiințează autoritățile/instituțiile publice respective cu privire la retragerea cererii de anulare a unor obligații bugetare de către debitor.

Articolul 6
Anularea obligațiilor în cazul persoanelor pentru care s-a atras răspunderea
(1) În situația debitorilor prevăzuți la art. 1 alin. (6) lit. b), notificarea/cererea de anulare se depune la organul fiscal în raza căruia aceștia își au domiciliul fiscal potrivit Codului de procedură fiscală, cu indicarea debitorului principal pentru ale cărui obligații bugetare le-a fost atrasă răspunderea, aplicându-se în mod corespunzător prevederile art. 3-5.
(2) Pentru analiza îndeplinirii condițiilor prevăzute în ordonanța de urgență, în vederea acordării amânării/anulării la plată a unor obligații bugetare aferente obligațiilor pentru care s-a atras răspunderea potrivit legii, organul fiscal care administrează obligațiile fiscale ale persoanei răspunzătoare solicită, cel târziu în ziua lucrătoare imediat următoare de la primirea notificării/cererii de anulare, organului fiscal care administrează obligațiile fiscale ale debitorului principal situația obligațiilor bugetare principale pentru care s-a atras răspunderea solidară restante la 31 august 2024 inclusiv, precum și accesoriile aferente acestora, defalcate pe tipuri de obligații.

(…)

Articolul 7
Anularea obligațiilor în cazul persoanelor care au în derulare o eșalonare la plată
(1) În cazul debitorilor care au în derulare o eșalonare la plată a obligațiilor fiscale potrivit Codului de procedură fiscală și doresc să beneficieze de anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor
accesoriilor conform art. IX alin. (2) din ordonanța de urgență, aceștia depun cererea de anulare a unor obligații bugetare, fără a fi necesară notificarea organului fiscal cu privire la intenția lor și fără a se emite certificat de atestare fiscală și decizie de amânare la plată a unor obligații bugetare. În acest caz, după depunerea cererii de anulare a unor obligații bugetare, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de ordonanța de urgență, organul fiscal emite și comunică, concomitent:
a) decizia de anulare a unor obligații bugetare;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(…)

Anexe
Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezenta procedură. Pentru obligațiile de plată stabilite de autoritățile/instituțiile prevăzute la art. 1 alin. (8), formularele prevăzute în anexe vor fi adaptate în mod corespunzător, potrivit legislației specifice.

Pentru detalii suplimentare cu privire la Proiect, Referatul de aprobare sau Anexe, vă invităm să accesați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și Ministerul Finanțelor. Ediția TEZAUR de investiții avantajoase în titluri de stat cu dobânzi neimpozabile

Ministerul Finanțelor. Proiect: Ordin pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare was last modified: septembrie 16th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.