Ministerul Economiei. Proiect: H.G. privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului
Ministerul Economiei (ME) a supus dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului.
Propunerile, sugestiile și opiniile privind proiectul de act normativ se primesc în termen de 10 zile de la data publicării (09 februarie 2025) prin Formularul pentru colectarea de propuneri, opinii, recomandări.
Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:
Art. 1. – (1) Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare ministerul, funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului, instituție publică cu personalitate juridică, care elaborează și aplică strategiile și Programul de guvernare în domeniile economie, politici industriale, competitivitate, industria de apărare, resurse minerale neenergetice, dezvoltare durabilă, proprietate intelectuală, invenții și mărci, protecția consumatorilor, infrastructura calității și supravegherea pieței și celelalte domenii conexe: recuperarea instalațiilor și gestionarea resurselor materiale; digitalizare, comunicații electronice, securitate cibernetică, servicii poștale, radiocomunicații, antreprenoriatului, întreprinderilor mici și mijlocii, mediului de afaceri, politicii comerciale, turismului și profesiilor liberale, cu excepția profesiilor liberale aflate în competența altor instituții, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.
(2) Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului este minister cu rol de sinteză, pentru domeniile de responsabilitate.
(3) Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului are sediul principal în municipiul București, Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1. Celelalte bunuri proprietate publică și privată a statului, aflate în administrarea Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. – (1) Ministerul îndeplinește următoarele funcții principale și specifice:
1. de strategie, prin care se asigură aplicarea politicilor și strategiilor Guvernului, precum și a propriilor strategii și politici, coordonate cu politica Guvernului în domeniile de competență prevăzute la art. 1 alin. (1);
2. de reglementare și sinteză, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ și instituțional în domeniile de competență prevăzute la art. 1 alin. (1) necesar pentru realizarea obiectivelor din domeniile sale de responsabilitate și din celelalte domenii conexe: recuperarea instalațiilor și gestionarea resurselor materiale, creșterea economică în domeniul politicii industriale, administrarea, restructurarea și, după caz, privatizarea operatorilor economici care funcționează sub autoritatea sa și monitorizarea îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiate în cadrul proceselor de privatizare;
(…)
Art. 10. – (1) Conducerea ministerului se asigură de către ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.
(2) Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului reprezintă și angajează ministerul în raporturile cu celelalte autorități publice, precum și cu alte persoane fizice și juridice din țară sau din străinătate, precum și în justiție și în raporturile cu celelalte organe jurisdicționale. În acest scop poate da împuternicire de reprezentare secretarilor de stat sau altor persoane din subordine.
(3) În fața autorităților jurisdicționale, ministerul este reprezentat prin personalul de specialitate, pe baza împuternicirilor acordate pentru fiecare cauză în parte, conform competenței stabilite prin ordin al ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.
(4) Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului este ordonator principal de credite și îndeplinește atribuțiile generale prevăzute la art. 56 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.
(5) Pe lângă ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului funcționează Colegiul ministerului. Componența și regulamentul de organizare și funcționare ale Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.
(6) În exercitarea atribuțiilor sale, ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului emite ordine și instrucțiuni, care pot avea caracter normativ sau individual.
(7) Prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului pot fi delegate atribuții.
(8) În cazul în care ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului nu își poate exercita atribuțiile, prin ordin al acestuia va fi nominalizat un înlocuitor.
Art. 11. – (1) Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului este ajutat în activitatea sa de 4 secretari de stat, precum și de secretarul general și de 2 secretari generali adjuncți, numiți și eliberați din funcție prin decizie a prim-ministrului.
(2) Secretarul general al ministerului are atribuțiile și responsabilitățile prevăzute la art. 61 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. Acesta poate îndeplini și alte atribuții prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al ministerului ori încredințate de ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.
(3) Secretarii generali adjuncți îndeplinesc atribuțiile stabilite de ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.
(4) Atribuțiile și responsabilitățile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.
Art. 12. – Unitățile aflate în subordinea, unitățile aflate în coordonarea sau sub autoritatea ministerului, unitățile la care ministerul îndeplinește atribuțiile pe care statul român le are în calitate de acționar, după caz, sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 13. – Ministerul are în dotare un parc auto, iar pentru activități specifice numărul de mijloace de transport este prevăzut în anexa nr. 3, conform prevederilor art. 5 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 14. – Ministerul și toate unitățile aflate în structura sau în subordinea acestuia pot închiria spații pentru necesități proprii.
Art. 15. – Încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat și în noua structură organizatorică se face în termenele și cu respectarea condițiilor și a procedurii aplicabile fiecărei categorii de personal, în minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Pentru consultarea Proiectului în integralitatea sa, a Notei de Fundamentare, dar și a Anexelor, vă rugăm consultați sursa informației.