MFP. Proiect în dezbatere publică. Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi

5 nov. 2018
Vizualizari: 845

Potrivit site-ului oficial (www.mfinante.gov.ro), la data de 1 noiembrie 2018, Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică un Proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi.

Respectivul proiect de ordonanță prevede modificarea art. 2 lit. a) și b), art. 2^1 alin. (1), dar și introducerea art. 2^1 alin. (5).

Potrivit notei de fundamentare, care însoțește respectivul proiect, schimbările preconizate vizează creșterea calității mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, concomitent cu reînnoirea parcului auto, prin dinamizarea achiziției de autoturisme noi în cadrul Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi și înlocuirea acestora cu autoturisme nepoluante, respectiv prin introducerea achiziției de autoturisme hibrid, electric hibrid și pur electric.

Astfel, este necesară introducerea la nivelul legislației primare a unor modificări care țin de evoluția și recalibrarea Programului în raport cu Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2017-2019, denumit RABLA CLASIC, respectiv Programul privind reducerea emisiilor  de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, 2017-2019, denumit în continuare RABLA PLUS, finanțate din Fondul pentru Mediu, care vor produce valoare adăugată cu impact pozitiv la nivel macroeconomic.

Prin introducerea modificărilor propuse se va da prevalență nevoii de a crea condiții favorabile, atât pentru promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, cât și pentru stimularea înnoirii Parcului auto național existent.

Prin aceste propuneri se dorește modificarea și completarea O.U.G. nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic care fac obiectul programului RABLA PLUS, astfel încât beneficiarii acestuia să fie eligibili în cadrul programului, alături de beneficiarii programului  RABLA CLASIC.

Propunerile de modificare a O.U.G. nr. 66/2014 vizează următoarele obiective:

1. Posibilitatea achiziționării de către beneficiarul programului a unui autovehicul nou, pe lângă cel clasic cu sistem de propulsie termic (cu motor de ardere internă) și a următoarelor tipuri de autovehicule, după cum urmează:

– autovehicul hibrid, cu cel puțin două convertoare de energie diferite și două sisteme de stocare de energie montate pe vehicul pentru a-i asigura propulsia, având un preț de achiziție de maxim 100.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 25% din prețul de achiziție al autoturismului;

– autovehicul electric hibrid, autovehicul hibrid care, pentru a-și asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă – Plug-in și care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, în regim de funcționare mixt. În cazul în care în COC (certificatul de conformitate al autovehiculului) este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP (World Harmonised Light Vehicles Test Procedure, stabilită în Regulamentul (UE) 2017/1.151 al Comisiei), cantitatea de emisii generată de autovehiculul nou trebuie să fie de maximum 70 g CO2/km NEDC (New European Drive Cycle, utilizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei), în regim de funcționare mixt, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului;

– autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero NEDC, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului;

2. Reglementarea posibilității ca beneficiarul Programului să poată achiziționa un autoturism – bun nou, chiar dacă acesta a mai deținut anterior în proprietate un astfel de autoturism, sens în care se propune modificarea dispozițiilor privind obligativitatea prezentării declarației pe propria răspundere dată de către beneficiar, care atesta faptul că nu a mai deținut niciodată în proprietate un alt autoturism nou.

3. Acceptarea ecobonusurilor și ecotichetelor acordate în cadrul Programelor RABLA CLASIC și RABLA PLUS pentru justificarea achitării avansului minim obligatoriu prevăzut în legislația aferentă Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, aprobat prin O.U.G. nr. 66/2014.

De asemenea, un alt argument care reclamă inițierea unui proiect de ordonanță de urgență are în vedere perioada lungă pe care o presupune procedura parlamentară, precum și faptul că se propune introducerea unei serii de elemente noi care necesită o corelare urgentă a anumitor prevederi cu facilitățile oferite în cadrul Programelor RABLA CLASIC și RABLA PLUS, a căror perioadă de derulare este 2017-2019.

Necesitatea reglementării urgente a măsurilor propuse în cadrul prezentei ordonanțe de urgență este justificată și de importanța deosebită a politicilor publice menite să combată poluarea și să restabilească calitatea aerului la nivelul aglomerărilor urbane importante, în special în ceea ce privește reducerea emisiilor poluante generate de autovehicule.

Inițiatorul își propune îmbunătățirea cadrului de derulare a programelor guvernamentale și furnizarea de programe și soluții integrate, care să susțină accesul beneficiarilor la finanțare în contextul continuării Programelor RABLA CLASIC si RABLA PLUS, care au beneficiat în ultimii ani de alocări consistente.

Propunerea de reglementare are în vedere importanța obiectivului de a crea pârghiile necesare pentru a asigura respectarea obligațiilor care îi revin statului român pe linia reducerii impactului traficului rutier asupra calității aerului.

În funcție de data operaționalizării modificărilor și completărilor propuse și de gradul de utilizare a plafonului total alocat pentru acest an, nivelul plafonului anual al garanțiilor care pot fi emise în cadrul Programului va putea fi majorat corespunzător prin hotărâre a Guvernului.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Pentru asigurarea funcționalității Programului nu sunt necesare dezvoltări importante ale aplicației informatice actuale, în cazul solicitărilor de garantare transmise până la data intrării în vigoare a modificărilor prezentei ordonanțe de urgență, acestea se soluționează prin aplicarea dispozițiilor legale în vigoare la data depunerii lor.

Totodată, pentru a se asigura un termen rezonabil pentru implementarea modificărilor și completărilor efectuate la nivelul normei primare în cadrul normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 66/2014, se propune un termen de 45 zile în care să fie modificate și completate în mod corespunzător prevederile H.G. nr. 1053/2014 privind aprobarea normelor de implementare a Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările și completările ulterioare.

Pentru a vedea respectivul proiect de ordonanță de urgență, dar și nota de fundamentare, vizitați site-ul oficial (www.mfinante.gov.ro).

MFP. Proiect în dezbatere publică. Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi was last modified: noiembrie 5th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.