MFP. Proiect de Ordonanță privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative

7 ian. 2020
1.839 views

Potrivit site-ului oficial (www.mfinante.gov.ro), MFP a publicat luni, 6 ianuarie, Proiectul de Ordonanță privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță:

Art. I. – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1116 din 29 decembrie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

– După alineatul (6) al articolului 34 se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:

„(7) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2020, începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2020, indemnizațiile lunare pentru funcțiile de demnitate publică și funcțiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2019.”

– După alineatul (5) al articolului 36 se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:

„(6) Prin derogare de la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2020, valoarea indemnizației de hrană se menține la nivelul din anul 2019.”

– După alineatul (3) al articolului 40 se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:

„(4) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2020, cuantumul lunar al indemnizației de merit se menține la nivelul de 6.240 lei.

– Articolul 90 se abrogă.”

Art. II. – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, ocuparea prin detașare a posturilor vacante sau temporar vacante din instituțiile și autoritățile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și subordonare, se poate realiza numai cu personal angajat în instituții și autorități publice.

(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe detașările care nu întrunesc condițiile prevăzute la alin. (1) încetează de drept.

(3) Prin excepție de la alin. (2), în cazul Ministerului Afacerilor Externe, detașările în curs care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) încetează până la data de 31 august 2020, termen până la care Ministerul Afacerilor Externe inițiază concursuri pentru ocuparea posturilor astfel vacantate, în condițiile legii.

(4) Detașările de personal din cadrul instituțiilor de apărare, ordine publică și securitate națională la instituții și autorități publice se efectuează numai pentru misiuni în acord cu competențele și interesele legitime ale instituțiilor cedente.

Art. III. –  (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, ajutorul  plătit în conformitate cu schema de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film și producției de film în România constituită conform prevederilor  Hotărârii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, cu modificările și completările ulterioare, va fi suportat din bugetul de stat, respectiv bugetul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri”.

(2) Furnizorul schemei de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) este Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

(3) Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri preia de la Comisia Națională de Strategie și Prognoză toate acordurile de finanțare incheiate, cererile de ajutor depuse de aplicanți, cererile de plată, procesele verbale și documentele emise de Comisia de Film în România, rapoarte de audit, precum și întreaga documentație aferentă schemei de ajutor de stat pe care o deține, în termen de maxim 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe  pe bază de proces verbal de predare-primire.

(4) În aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă modificările în structura bugetului de stat pe anul 2020, în volumul și structura bugetelor Secretariatului General al Guvernului și Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, la propunerea ordonatorilor principali de credite.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(5) În termen de 5 zile de la aprobarea modificărilor prevăzute la alin. (4) se autorizează Secretariatul General al Guvernului și Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri să introducă modificările corespunzătoare în bugetul propriu și în anexele la acesta, să introducă anexe noi și să le comunice Ministerului Finanțelor Publice.

Art. IV. –  În anul 2020 indemnizația pentru limită de vârstă prevăzută la  art. 210 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare, nu se acordă.

Art. V. – Alineatul (2) al articolului III din Legea nr. 136/2019 pentru abrogarea alin. (1), (2) și (4) ale art. 40 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 17 iulie 2019, se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Până la data de 31 decembrie 2020, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligația de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

Art. VI.  – (1) Articolele 86 – 89 alin. (1) din Capitolul IV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1116 din 29 decembrie 2018, cu modificările și completările ulterioare, și articolele IX și X din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 29 martie 2019, se abrogă la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.

(2) Declararea taxei pe active aferentă anului 2019 se efectuează până la data de 25 august 2020, inclusiv. Diferențele în plus față de taxa pe active aferentă semestrului I 2019 se plătesc până la data de 25 august 2020 inclusiv, iar diferențele în minus se restituie/se compensează potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Pentru stabilirea cotei de piață în vederea determinării taxei pe active aferentă anului 2019, informațiile privind totalul activelor contabile nete agregate pentru sistemul bancar sunt publicate pe site-ul Băncii Naționale a României, până la data de 30 iunie 2020.

Art. VII. – Până la intrarea în vigoare a art. VI, în anul 2020 taxa pe active nu se calculează și nu se datorează.

Art. VIII. – Alineatele (1) și (2) ale articolului 342 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și vor avea următorul cuprins:

“(1) Nivelulaccizeloraplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecărui an, estenivelulprevăzutînanexanr. 1, actualizat cu creștereaprețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculatăînlunaseptembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioadaoctombrie 2014 – septembrie 2015, comunicatăoficial de InstitutulNațional de Statisticăpână la data de 15 octombrie. Nivelulaccizeloractualizat se publicăpe site-ulMinisteruluiFinanțelorPublice, de regulăpână la data de 20 octombrie, dar nu maitârziu de data de 31 decembrie a fiecărui an.

(2) Prinexcepție de la alin. (1) pentruțigarete, nivelulaccizelor se aplică de la data de 1 aprilie a fiecărui an șiestecelprevăzutînanexa 1.”

Art. IX. Prevederile art. VIII se aplică începând cu anul 2020.

Art. X. – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, până la încheierea protocoalelor de predare-primire prevăzute la art. 13 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/20189 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, deschiderea creditelor bugetare și plățile în limita creditelor bugetare deschise se efectuează din bugetele ordonatorilor principali de credite ai instituțiilor înființate sau rezultate în urma reorganizării sau, după caz, în conformitate cu prevederile art. 37 din Legea privind finanțele publice nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.

(2) In scopul aplicarii prevederilor alin.(1), persoanele inrolate in sistemul national de raportare Forexebug, desemnate de conducatorii institutiilor publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii, au obligatia depunerii formularului Fisa Entitatii, precum si a bugetului de venituri si cheltuieli/bugetului de cheltuieli individual si a inregistrarii angajamentelor legale noi. Institutiile  publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii inregistreaza si angajamentele legale ramase de platit la finele anului 2019 aferente institutiilor publice desfiintate.

(3) Plățile dispuse în limita creditelor bugetare deschise potrivit alin. (1) se efectuează de către persoanele din cadrul compartimentelor financiar-contabile desemnate de ordonatorii de credite ai institutiilor publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii.

(4) Situațiile financiare la 31 decembrie 2019 se întocmesc și se depun la Ministerul Finanțelor Publice de  către instituțiile publice infiintate sau rezultate in urma reorganizarii, potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr.3265/2019  privind reguli de elaborare de către instituțiile publice a situațiilor financiare întocmite începând cu finele trimestrului III al anului 2019, cu modificările și completările ulterioare.

(5) Depunerea în sistemul national de raportare Forexebug a formularelor din sfera raportării situațiilor financiare se efectuează potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr.517/2016  pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcționare a sistemului național de raportare – Forexebug, cu modificările și completările ulterioare.

Art. XI. – Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

  1. La articolul 29, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Comisia calculează și publică lunar pe site-ul propriu următoarele informații:

a) rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii private pentru ultimele 60 de luni;

b) rata de rentabilitate a fiecărui fond de pensii private pentru ultimele 60 de luni;

c) rata de rentabilitate minimă a tuturor fondurilor de pensii, stabilită de Comisie.”

La articolul 32, alineatul (6) se abrogă.

– La articolul 35, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) După aderare sau repartizare, participanții sunt obligați să contribuie la un fond de pensii și nu se pot retrage din sistemul fondurilor de pensii administrate privat pe toată perioada pentru care datorează contribuția de asigurări sociale la sistemul public de pensii, până la deschiderea dreptului la pensia privată.”

– La articolul 52, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Administratorul unui fond de pensii care a primit contribuții pe o perioada de cel puțin 60 de luni calculează, în ultima zi lucrătoare a fiecărui trimestru, rata de rentabilitate a fondului de pensii pentru ultimele 60 de luni și o comunica în aceeași zi Comisiei.”

– La articolul 60, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Capitalul social minim necesar pentru administrarea unui fond de pensii este echivalentul în lei, calculat la cursul de schimb al Băncii Naționale a României la data constituirii, al sumei de 4 milioane euro.”

– La articolul 60, alineatul (11) se abrogă.

– La articolul 86 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:

„a) deducerea unui cuantum din contribuțiile plătite, dar nu mai mult de 0,5%, cu condiția ca această deducere să fie făcută înainte de convertirea contribuțiilor în unități de fond, din care 0,1 puncte procentuale din suma totală ce face obiectul operațiunii financiare efectuată pentru fiecare fond de pensii administrat privat să fie virată la Casa Națională de Pensii Publice;”

– După articolul 88 se introduce un nou articol, art. 881, cu următorul cuprins:

„Art. 881. – Taxele de funcționare stabilite de Autoritatea de Supraveghere Financiară și percepute societăților de administrare a fondurilor de pensii administrate privat nu pot depăși maximum 10% din totalul comisioanelor de administrare percepute de administratori”.

Art. XII.-  Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/2013privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaționale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 593 din 20 septembrie 2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

  1. Alineatele (2) și (3) ale articolulului 9, vor avea următorul cuprins:

„(2) În paralel cu utilizarea sistemului național de raportare, entitățile publice au obligația de a întocmi și de a depune situațiile financiare și celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza datelor din evidența contabilă, pe suport hârtie, în formatul și la termenele stabilite de normele contabile în vigoare și de a depune bugetele de venituri și cheltuieli aprobate potrivit legislației în vigoare la unitățile Trezoreriei Statului, pe suport hârtie.

(3) Termenul  de la care rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport hârtie către Ministerul Finanțelor Publice și unitățile subordonate, se va stabili prin ordin al ministrului finantelor publice.”

  1. Articolul 31 va avea următorul cuprins:

„Art.31. – (1) Sancțiunile prevăzute la art. 27 și 28 se aplică conducătorului entității publice sau persoanelor cărora le-au fost delegate aceste atribuții, în condițiile legii.

(2) Sancțiunile prevăzute la art. 27 și 28 se aplică și conducătorilor instituțiilor publice sau persoanelor care au preluat obligația privind raportarea situațiilor financiare și altor tipuri de rapoarte în sistemul național de raportare pentru instituțiile reorganizate; nerespectarea obligației privind raportarea situațiilor financiare și altor tipuri de rapoarte pentru instituțiile reorganizate va limita accesul instituțiilor responsabile la funcționalitățile sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale și efectuarea plăților prin Trezoreria Statului.”

Ludovic Orban, Prim ministru

 

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să accesați sursa informației.

Sursa informației

MFP. Proiect de Ordonanță privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative was last modified: ianuarie 10th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.