Metodologia de calcul de către ASF al tarifelor de referinţă pentru asigurarea obligatorie de RCA pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (NASF nr. 15/2017)

18 mai 2017
Vizualizari: 834
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
NASF nr. 15/2017
(M. Of. nr. 365 din 17 mai 2017)
 Pentru determinarea unui tarif de primă pentru asigurarea unui eveniment incert se efectuează estimări ale probabilităților asociate cu apariția și/sau severitatea unui eveniment, estimări care se bazează pe istoricul evenimentelor întâmplate și pe proiecțiile tendințelor.

În M. Of. nr. 365 din 17 mai 2017, a fost publicată NASF nr. 15/2017 privind metodologia de calcul de către Autoritatea de Supraveghere Financiară al tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivei norme.

Art. 1 din NASF nr. 15/2017

Art. 1 stabilește prevederile generale ale respectivei norme. Astfel, respectiva normă reglementează metodologia aplicată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., pentru calcularea tarifelor de referință aferente asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare RCA., conform prevederilor art. 18 alin. (2) din O.U.G. nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare O.U.G. nr. 54/2016.

Pentru punerea în aplicare a normei, asigurătorii autorizați să practice RCA transmit A.S.F. datele solicitate de aceasta.

Art. 2 din NASF nr. 15/2017

Conform art. 2, pentru determinarea unui tarif de primă pentru asigurarea unui eveniment incert se efectuează estimări ale probabilităților asociate cu apariția și/sau severitatea unui eveniment, estimări care se bazează pe istoricul evenimentelor întâmplate și pe proiecțiile tendințelor.

Astfel, pentru determinarea tarifelor de referință se vor utiliza următoarele categorii de vehicule:

a) autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum 9 locuri;
b) autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de 9 locuri;
c) motociclete, mopede, motocicluri și ATV-uri cu sau fără ataș;
d) tractoare rutiere;
e) autovehicule destinate transportului de mărfuri;
f) remorci și semiremorci;
g) alte vehicule, precum vehicule cu regim special, utilaje, vehicule electrice etc.

Structura tarifului de referință este construită prin segmentarea pe riscuri similare, luându-se în considerare următoarele criterii de risc:

a) tipul asiguratului, respectiv persoană fizică sau persoană juridică;
b) caracteristicile tehnice ale vehiculului, respectiv capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri;
c) alți factori considerați relevanți astfel încât să se respecte principiile de omogenitate, credibilitate și semnificație statistică.

Tarifele de referință sunt pe perioade de un an, pentru limitele de despăgubire prevăzute de legislația în vigoare, astfel încât să se asigure îndeplinirea obligațiilor care decurg din încheierea contractelor de asigurare RCA.

Art. 3 din NASF nr. 15/2017

Potrivit art. 3, determinarea tarifelor de referință RCA, A.S.F. parcurge următoarele etape:

a) colectarea datelor de la asigurători și verificarea acestora;
b) analiza primară individuală pentru fiecare asigurător;
c) agregarea datelor furnizate de către asigurători;
d) analiza primară la nivel de piață;
e) construirea modelului de risc;
f) estimarea primei de risc;
g) calculul tarifelor de referință conform formulei din anexa care face parte integrantă din respectiva normă;
h) analiza de impact.

Art. 4 din NASF nr. 15/2017

În art. 4 este prevăzut faptul că, pentru determinarea primei de risc de referință, se calculează separat:

a) frecvența daunelor istorică, reprezentând raportul dintre numărul daunelor și expunerea la risc, respectiv durata de asigurare a poliței, exprimată în ani, cumulată pentru portofoliul de polițe care au cel puțin o zi de acoperire de risc în perioada de referință;
b) dauna medie istorică, reprezentând costul daunelor raportat la numărul daunelor, unde costul daunelor include daunele plătite în perioada de referință cumulate cu rezervele de daune avizate pentru toate daunele întâmplate și avizate în perioada de referință, dar încă neplătite la sfârșitul perioadei de referință;
c) impactul tendințelor în dauna medie istorică și frecvența istorică a daunelor, pentru a determina frecvența așteptată și dauna medie așteptată pentru perioada de acoperire a tarifului de primă;
d) impactul daunelor întâmplate și neavizate sau insuficient avizate;
e) încărcarea de siguranță.

De asemenea, pentru determinarea primei de risc de referință se vor utiliza date agregate la nivelul pieței RCA privind expunerea la risc și daunele întâmplate în perioada de referință și avizate până la sfârșitul acesteia, fie că sunt daune plătite, fie că sunt în rezerva de daune avizate constituită la sfârșitul perioadei de referință, pe categorii de vehicule și criterii de risc, pentru a determina frecvența daunelor istorică, dauna medie istorică și impactul daunelor întâmplate și neavizate, precum și pentru stabilirea tendințelor.

Perioada de referință pentru datele istorice utilizate în determinarea primei de risc de referință va cuprinde istoricul aferent ultimilor 5 ani de eveniment anteriori celui în care se efectuează calculul.

În cazul autoturismelor, tip asigurat persoane fizice, prima de risc de referință se modelează utilizând modele liniare generalizate, denumite în continuare GLM, pentru frecvența daunelor și dauna medie, prin crearea de segmente în funcție de criteriile de risc.

În cazul altor categorii decât cele prevăzute mai sus, prima de risc de referință se estimează prin analiză univariată, denumită în continuare UNIV, ca produs dintre frecvența daunelor și dauna medie aferente fiecărei categorii, ținând cont de criteriile de risc stabilite.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În cazul în care daunele mari conduc la distorsionarea semnificativă a rezultatelor la nivel de segment omogen cu cea mai mare granularitate, istoricul daunelor poate fi ajustat prin eliminarea daunelor mari cuantificate în funcție de distribuția daunelor și redistribuirea ulterioară a acestora în mod uniform.

Art. 5 din NASF nr. 15/2017

Conform, art. 5 pentru determinarea tarifului de referință se vor lua în considerare:

a) date privind structura portofoliului istoric pe clase de bonus/malus, pentru a cuantifica ajustarea tarifului rezultat la categoria de tarif pentru clasa de bonus/malus B0, astfel cum aceasta este definită conform prevederilor legale în vigoare;
b) cheltuieli de administrare și de achiziție determinate ca procent din prima brută;
c) profit.

Art. 6 din NASF nr. 15/2017

Potrivit art. 6, respectiva normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.

Metodologia de calcul de către ASF al tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de RCA pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie (NASF nr. 15/2017) was last modified: mai 18th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.