Metodologia de calcul al tarifelor de referinţă pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie (NASF nr. 22/2017)

6 sept. 2017
Vizualizari: 1111
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
NASF nr. 22/2017
(M. Of. nr. 717 din 5 septembrie 2017)
 NASF nr. 22/2017 reglementează metodologia privind calcularea tarifelor de referință aferente asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare RCA.

În M. Of. nr. 717 din 5 septembrie 2017, a fost publicată NASF nr. 22/2017 privind metodologia de calcul al tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivei norme.

Art. 1 din NASF nr. 22/2017

În art. 1 este prevăzut faptul că respectiva normă reglementează metodologia privind calcularea tarifelor de referință aferente asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare RCA.

Astfel, pentru punerea în aplicare a respectivei norme, asigurătorii autorizați să practice RCA transmit Autorității de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., datele solicitate de aceasta.

Art. 2 din NASF nr. 22/2017

Potrivit art. 2, pentru determinarea unui tarif de primă pentru asigurarea unui eveniment incert se efectuează estimări ale probabilităților asociate cu apariția și/sau severitatea unui eveniment, estimări care se bazează pe istoricul evenimentelor întâmplate și pe proiecțiile tendințelor.

De asemenea, pentru determinarea tarifelor de referință se utilizează următoarele categorii de vehicule:

a) autoturisme, autoturisme de teren și autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone și maximum 9 locuri;
b) autovehicule pentru transport persoane cu mai mult de 9 locuri;
c) motociclete, mopede, motocicluri și ATV-uri cu sau fără ataș;
d) tractoare rutiere;
e) autovehicule destinate transportului de mărfuri;
f) remorci și semiremorci;
g) alte vehicule, precum vehicule cu regim special, utilaje, vehicule electrice etc.

Structura tarifului de referință este construită prin segmentarea pe riscuri similare, luându-se în considerare următoarele criterii de risc:

a) tipul asiguratului, respectiv persoană fizică sau persoană juridică;
b) caracteristicile tehnice ale vehiculului, respectiv capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri;
c) alți factori considerați relevanți, astfel încât să se respecte principiile de omogenitate, credibilitate și semnificație statistică.

Tarifele de referință sunt calculate pentru durate de valabilitate de un an, pentru limitele de despăgubire prevăzute de legislația în vigoare, astfel încât să se asigure îndeplinirea obligațiilor care decurg din încheierea contractelor RCA.

Art. 3 din NASF nr. 22/2017

În art. 3 este prevăzut faptul că, pentru determinarea tarifelor de referință RCA, sunt parcurse următoarele etape:

a) colectarea datelor de la asigurătorii RCA și verificarea acestora de către A.S.F.;
b) analiza primară individuală pentru fiecare asigurător RCA;
c) agregarea datelor furnizate de către asigurătorii RCA;
d) analiza primară la nivel de piață;
e) construirea modelului de risc;
f) estimarea primei de risc;
g) calculul semestrial al tarifelor de referință de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către A.S.F., conform formulei definite la art. 2 pct. 24 din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare Legea nr. 132/2017;
h) analiza de impact.

Art. 4 din NASF nr. 22/2017

Art. 4 dispune faptul că, pentru determinarea primei de risc de referință, se calculează separat:

a) frecvența daunelor istorică, reprezentând raportul dintre numărul daunelor și expunerea la risc, respectiv durata de asigurare a poliței de asigurare RCA, exprimată în ani, cumulată pentru portofoliul de polițe care au cel puțin o zi de acoperire de risc în perioada de referință;
b) dauna medie istorică, reprezentând costul daunelor raportat la numărul daunelor, unde costul daunelor include daunele plătite în perioada de referință cumulate cu rezervele de daune avizate pentru toate daunele întâmplate și avizate în perioada de referință, dar încă neplătite la sfârșitul perioadei de referință;
c) impactul tendințelor în dauna medie istorică și frecvența istorică a daunelor, pentru a determina frecvența așteptată și dauna medie așteptată pentru perioada de acoperire a tarifului de primă;
d) impactul daunelor întâmplate și neavizate sau insuficient avizate;
e) încărcarea de siguranță.

De asemenea, pentru determinarea primei de risc de referință se utilizează date agregate la nivelul pieței RCA privind expunerea la risc și daunele întâmplate în perioada de referință și avizate până la sfârșitul acesteia, fie că sunt daune plătite, fie că sunt în rezerva de daune avizate constituită la sfârșitul perioadei de referință, pe categorii de vehicule și criterii de risc, pentru a determina frecvența daunelor istorică, dauna medie istorică și impactul daunelor întâmplate și neavizate, precum și pentru stabilirea tendințelor.

Perioada de referință pentru datele istorice utilizate în determinarea primei de risc de referință va cuprinde istoricul aferent ultimilor 5 ani de eveniment anteriori celui în care se efectuează calculul.

Tariful de referință se calculează utilizând formula definită la art. 2 pct. 24 din Legea nr. 132/2017 și se publică de către A.S.F.

Art. 5 din NASF nr. 22/2017

Potrivit art. 5, pentru determinarea tarifului de referință se iau în considerare următoarele:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) date privind structura portofoliului istoric pe clase de bonus/malus, pentru a cuantifica ajustarea tarifului rezultat la categoria de tarif pentru clasa de bonus/malus B0, astfel cum aceasta este definită conform prevederilor legale în vigoare;
b) cheltuieli de administrare și de achiziție determinate ca procent din prima brută;
c) profit.

Art. 6 din NASF nr. 22/2017

Conform art. 6, respectiva normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.

Art. 7 din NASF nr. 22/2017

Art. 7 prevede faptul că la data intrării în vigoare a respectivei norme, NASF nr. 15/2017 privind metodologia de calcul de către Autoritatea de Supraveghere Financiară al tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 17 mai 2017, se abrogă.

Metodologia de calcul al tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie (NASF nr. 22/2017) was last modified: septembrie 6th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.