Metodologia de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulţilor – modificări și completări (OMMSSME nr. 3025/2023)

30 ian. 2023
Vizualizari: 906

Actul modificat

Actul modificatorPreambulSumar
 

Metodologia de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulților, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, solidarității sociale și familiei și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 353/5.202/2003

(M. Of. nr. 774 din 5 noiembrie 2003; cu modif. și compl. ult.)

 

Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale și ministrul educației (OMMSSME) nr. 3025 din 12 ianuarie 2023/nr. 2228 din 15 decembrie 2022 pentru modificarea și completarea Metodologiei de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulților, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, solidarității sociale și familiei și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 353/5.202/2003

(M. Of. 70 din 27 ianuarie 2023)

 

Având în vedere:

– art. IV alin. (2) lit. a) din Legea nr. 167/2013 pentru modificarea și completarea O.G.nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților,

– art. 30 alin. (3) din H.G. nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.G. nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților,

– art. 3 alin. (3) lit. b) și art. 6 alin. (3) lit. a) și h) din H.G. nr. 23/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale,

În temeiul:

– art. 18 alin. (3) din H.G. nr. 23/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, cu modificările ulterioare, și al art. 13 alin. (3) din H.G. nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației.

 

– modifică: art. 1, art. 2, art. 10, art. 12, art. 14, art. 16, art. 18, art. 19, art. 21, art. 24, art. 25, art. 26, art. 27, art. 28, art. 32, art. 33, art. 34, art. 37, art. 39, art. 40,

– introduce: art. 15 alin. (3), art. 21^1, art. 24^1 și art. 24^2, art. 43^1 și art. 43^2.

 

În M. Of. 70 din 27 ianuarie 2023 s-a publicat Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale și ministrul educației (OMMSSME) nr. 3025 din 12 ianuarie 2023/nr. 2228 din 15 decembrie 2022 pentru modificarea și completarea Metodologiei de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulților, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, solidarității sociale și familiei și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 353/5.202/2003.

Redăm, în cele ce urmează, modificările și completările aduse respectivei Metodologii.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 1-2

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 și 2 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 1

În sensul prezentei metodologii de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulților, denumită în continuare metodologie, autorizarea reprezintă procesul în urma căruia furnizorii de formare profesională prevăzuți la art. 9 din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pot organiza programe de formare profesională finalizate cu certificate de calificare sau de absolvire cu recunoaștere națională.

Art. 2

(1) Potrivit art. 13 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 522/2003, cu modificările ulterioare, denumite în continuare norme metodologice, activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională este coordonată de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin direcția de specialitate.

(2) În vederea autorizării furnizorilor de formare profesională, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale înființează în subordinea sa comisii de autorizare județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare comisii de autorizare.(3) Pentru exercitarea atribuțiilor ce le revin, comisiile de autorizare sunt ajutate de secretariate tehnice și au sediul la agențiile pentru plăți și inspecție socială județene/a municipiului București.

 

 

Art. 10, 12, 14

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10, 12 și 14 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 10

(1) Resursele umane ale programului de formare profesională se referă la persoanele cu atribuții de pregătire teoretică și practică, denumite în continuare formatori.

(2) Pentru a fi autorizați, furnizorii de formare profesională trebuie să facă dovada că realizează programele de formare profesională cu formatori certificați în profilul sau specialitatea corespunzătoare programei de pregătire sau formatori care probează deținerea calității de cadru didactic în profilul sau specialitatea corespunzătoare programei de pregătire.

(3) Pregătirea practică poate fi realizată de formatorii prevăzuți la alin. (2), precum și de maiștri-instructori ori instructori/preparatori formare, certificați în conformitate cu prevederile legale, care au profilul sau specialitatea corespunzătoare programei de pregătire, numai pentru programele de formare al căror nivel de calificare este cel mult egal cu nivelul acestora.

(4) Pentru realizarea obiectivelor de formare numărul formatorilor incluși într-un program de formare este de minimum 2 și se stabilește de către furnizor, în funcție de complexitatea programului.

(5) Pe durata efectuării practicii la operatorii economici, supravegherea și îndrumarea participanților la programul de formare profesională sunt asigurate atât de formatorii numiți de furnizorul de formare profesională, cât și de personalul de specialitate numit de fiecare operator economic.

 (…)

Art. 12

(1) Pentru programele de formare profesională finalizate cu certificate de calificare, formatorul elaborează proiecte didactice pentru fiecare conținut tematic cuprins în programa de pregătire prevăzută în standardul ocupațional sau în standardul de pregătire profesională, după caz.

(2) Proiectele didactice prevăzute la alin. (1) sunt prezentate de către formator la solicitarea evaluatorilor din echipele de monitorizare sau a organelor de control.

(3) Modelul proiectului didactic este prezentat în anexa nr. 4.

(4) Proiectele didactice prevăzute la alin. (1) se aplică și în cazul programelor de inițiere într-o calificare.

(…)

Art. 14

(1) Cererea de autorizare, însoțită de dosarul de autorizare, se încarcă în platforma electronică a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale sau se transmite prin mijloace electronice, prin poștă, cu confirmare de primire, ori se depune direct la secretariatul tehnic al comisiei de autorizare din județul în a cărui rază teritorială furnizorul de formare profesională deține sediul social sau sediul profesional.

(2) Modelul cererii de autorizare este prevăzut în anexa nr. 5.

(3) Cererea de autorizare, însoțită de documentele din dosarul de autorizare, se poate încărca și pe platforma Punctului de contact unic electronic (PCUe).

(4) Procedura de transmitere a dosarului de autorizare către comisiile de autorizare este prevăzută pe platforma PCUe.

(5) Dosarul de autorizare cuprinde opisul și documentele prevăzute în anexa nr. 6. Fiecare filă a dosarului de autorizare depus este numerotată, iar pe ultima pagină se consemnează numărul de file existente, sub semnătura reprezentantului legal al furnizorului de formare profesională.

 

 

Art. 16, 18, 19, 21

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16, 18, 19 și 21 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 16

(1) Potrivit art. 21 din normele metodologice, pentru evaluarea furnizorilor de formare profesională în vederea autorizării, comisiile de autorizare folosesc evaluatori de furnizori și programe de formare, denumiți în continuare evaluatori.

(2) Desemnarea evaluatorilor se face în ordine alfabetică, prin rotație, din registrul evaluatorilor de furnizori și programe de formare.

(3) Registrele evaluatorilor de furnizori și programe de formare sunt aprobate anual de către comisiile de autorizare județene/a municipiului București.

(4) În cazul în care la nivelul unui județ comisia de autorizare nu poate selecta evaluatori din registrul propriu, solicită altor comisii județene, din județele învecinate, evaluatori înscriși în registrele județene respective.

(5) Cheltuielile de deplasare pentru evaluatorii prevăzuți la alin. (4) sunt suportate de către comisia de autorizare care a făcut solicitarea.

(6) Evaluatorul desemnat pentru evaluarea unui furnizor de formare este obligat să dea o declarație pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre următoarele situații de incompatibilitate:

a) nu se află în raport de rudenie până la gradul III inclusiv cu persoane din conducerea furnizorului de formare profesională;

b) nu se află într-un raport patrimonial cu furnizorul de formare profesională;

c) nu a participat la elaborarea programului de formare profesională supus autorizării;

d) nu are calitatea de formator, maistru instructor ori instructor/preparator formare, după caz, în cadrul programului.

 (…)

Art. 18

(1) Fiecare evaluator desemnat verifică, în mod independent, dacă sunt îndeplinite criteriile de autorizare:

a) prin analiza documentației prevăzute în anexa nr. 6;

b) prin deplasare la sediul furnizorului și la locul de desfășurare a procesului de formare profesională, în vederea confruntării situațiilor descrise în documente cu situația faptică.

(2) Fiecare evaluator consemnează independent rezultatele evaluării în raportul de evaluare, al cărui model este prezentat în anexa nr. 8, și îl transmite electronic sau îl depune fizic, după caz, la secretariatul tehnic.

(3) Dacă evaluatorul constată că anumite criterii nu sunt îndeplinite, notifică acest fapt furnizorului de formare profesională evaluat și atașează o copie a notificării la raportul de evaluare.

(4) În termen de 30 de zile de la data notificării, pentru continuarea procedurii de autorizare, furnizorul de formare profesională trebuie să prezinte comisiei de autorizare dovezi privind îndeplinirea criteriilor de autorizare.

Art. 19

(1) Comisia de autorizare, întrunită la cererea președintelui, conform art. 19 și 20 din normele metodologice, soluționează cererea de autorizare în termen de maximum 45 de zile de la data înregistrării acesteia sau, după caz, de la data remedierii neregulilor constatate.

(2) Comisia de autorizare analizează documentația cuprinsă în dosarul de autorizare, precum și rapoartele de evaluare întocmite de evaluatori și decide acordarea sau neacordarea autorizației, motivând această decizie.

(3) Decizia comisiei de autorizare privind acordarea sau neacordarea autorizației, emisă conform art. 19 alin. (3) din normele metodologice, precum și motivarea acesteia se întocmesc în două exemplare, unul pentru comisie, unul pentru furnizorul de formare profesională care a solicitat autorizarea.

 (…)

Art. 21

(1) În urma deciziei de acordare a autorizării, secretariatul tehnic completează autorizația și o înregistrează în Registrul de evidență a autorizațiilor.

(2) Autorizația se identifică prin număr, serie și data eliberării.

(3) Modelul de autorizație este prezentat în anexa nr. 9, iar modelul Registrului de evidență a autorizațiilor, în anexa nr. 10.

 

 

Art. 24-28

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 24-28 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 24

(1) La nivelul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale se constituie Comisia de soluționare a contestațiilor, desemnată prin ordin al ministrului.

(2) Comisia de soluționare a contestațiilor, prevăzută la alin. (1) este constituită din 5 membri titulari, după cum urmează:

a) președintele comisiei reprezentat de directorul direcției de specialitate din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale;

b) 2 membri, specialiști din cadrul direcției de specialitate;

c) un membru, reprezentant al Direcției generale juridice;

d) un membru, reprezentant al Direcției generale planificare bugetară și management financiar.

(3) Membrii comisiei prevăzute la alin. (1) au desemnat câte un supleant.

(4) Comisia de soluționare a contestațiilor, prevăzută la alin. (1), se întrunește în maximum 7 zile lucrătoare de la înregistrarea contestației la registratură, analizează contestația furnizorului de formare profesională și solicită, după caz, comisiei de autorizare copii certificate conform cu originalul, scanate, ale documentelor din dosarul de autorizare.

(5) În situațiile în care pentru soluționarea contestației se impun verificări la sediul furnizorului, comisia de contestație desemnează 2 membri care examinează aspectele invocate, la fața locului.

(6) Persoanele prevăzute la alin. (5) elaborează un raport de constatare pe care îl prezintă Comisiei de soluționare a contestațiilor.

(7) Secretariatul tehnic județean/al municipiului București pune la dispoziția Comisiei de soluționare a contestațiilor toate documentele de care dispune și sprijină toate demersurile necesare soluționării contestației.

Art. 25

(1) Soluționarea contestației se face în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării contestației la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale. Hotărârea privind admiterea sau respingerea contestației cuprinde și motivarea soluției.

(2) În termen de 5 zile de la data emiterii, direcția de specialitate transmite câte un exemplar al hotărârii Ministerului Muncii și Solidarității Sociale privind soluționarea contestației furnizorului de formare, respectiv comisiei de autorizare.

Art. 26

(1) În cazul admiterii contestației, comisia de autorizare care a soluționat inițial cererea de autorizare îi eliberează furnizorului de formare profesională autorizația, în termen de maximum 15 zile de la data rezolvării contestației.

(2) Autorizația este valabilă 4 ani de la data emiterii hotărârii Comisiei de soluționare a contestațiilor.

Art. 27

Furnizorul de formare profesională nemulțumit de soluționarea contestației se poate adresa instanței judecătorești competente, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 28

Hotărârea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale de soluționare a contestației, precum și hotărârea judecătorească, definitivă și irevocabilă, a instanței judecătorești sunt obligatorii pentru comisia de autorizare.

 

 

Art. 32-34

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 32-34 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 32

(1) Monitorizarea furnizorilor de formare profesională autorizați se realizează de echipe de monitorizare formate din două persoane, desemnate prin decizie a comisiei de autorizare, semnată de președinte.

(2) Echipele de monitorizare sunt formate, de regulă, din evaluatori înscriși în registrul județean/al municipiului București, alții decât evaluatorii dosarului de autorizare.

(3) Din echipa de monitorizare pot face parte și membrii comisiei de autorizare județene/a municipiului București.

(4) Monitorizarea în urma unor sesizări și/sau în situații speciale se realizează de către:

a) specialiști din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, desemnați prin ordin de ministru;

b) membrii comisiei de autorizare care a autorizat programul, desemnați prin decizie a comisiei de autorizare, semnată de președinte.

Art. 33

(1) Echipa de monitorizare verifică, la sediul furnizorului de formare profesională, modul în care sunt îndeplinite criteriile de autorizare, cu privire la:

a) conformitatea datelor declarate de furnizorul de formare cu datele reale, regăsite în teren;

b) conformitatea datelor reale, referitoare la programul de formare, aflat în derulare, cu datele declarate de furnizor.

(2) Echipa de monitorizare verifică, la locul de desfășurare a programului, modul în care se realizează pregătirea teoretică și practică a cursanților și analizează:

a) respectarea condițiilor de acces la program;

b) conformitatea programei predate cu prevederile standardului ocupațional/standardului de pregătire profesională;

c) respectarea planului de pregătire;

d) formele și modalitățile de evaluare atât pentru programul de formare, cât și pentru cursanți;

e) prezența cursanților;

f) alocarea adecvată a resurselor umane și materiale necesare derulării programului de formare;

g) rezultatele activității anterioare a furnizorului de formare;

h) cauzele care au determinat eventuale sesizări sau reclamații.

(3) Fiecare membru al echipei de monitorizare consemnează și detaliază, în mod independent, rezultatele monitorizării în raportul de monitorizare, al cărui model este prezentat în anexa nr. 11.

(4) Rapoartele de monitorizare se depun la secretariatul tehnic, în termen de maximum 5 zile de la încheierea monitorizării.

Art. 34

Comisia de autorizare, întrunită conform art. 19 din normele metodologice, analizează rapoartele de monitorizare și, în cazul în care constată că furnizorul de formare profesională nu respectă criteriile de autorizare, poate dispune sancționarea cu avertisment a acestuia sau retragerea autorizației.

 

 

Art. 37, 39 și 40

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 37, 39 și 40 se modifică și vor avea următorul conținut:

Art. 37

Furnizorul de formare profesională poate să conteste la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale decizia de retragere a autorizației, procedura fiind aceeași ca în cazul neacordării autorizației.

 (…)

Art. 39

În temeiul art. 13 lit. d) din normele metodologice, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin direcția de specialitate, elaborează instrucțiuni și organizează sesiuni de pregătire a membrilor comisiilor de autorizare și a secretariatelor tehnice ale acestora.

Art. 40

Comisiile de autorizare încep activitatea de autorizare a furnizorilor de formare profesională în termen de maximum 30 de zile de la data primirii deciziei Ministerului Muncii și Solidarității Sociale de constituire/modificare a componenței acestora.

 

 

Art. 15 alin. (3)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

(3) Secretariatul tehnic transmite fiecărui membru al comisiei de autorizare documentația completă, online, cu minimum 5 zile înaintea ședinței comisiei de autorizare.

 

 

Art. 21^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 21 se introduce un nou articol, art. 21^1, cu următorul cuprins:

Art. 21^1

(1) În cazul pierderii, sustragerii sau deteriorării autorizației, furnizorul de formare profesională poate solicita, printr-o cerere, eliberarea unui duplicat al acesteia, întocmit pe baza documentelor aflate în arhiva comisiei.

(2) Cererea prevăzută la alin. (1) este însoțită de următoarele documente, care se arhivează cu titlu permanent:

a) declarația scrisă dată de reprezentantul legal al furnizorului, în care sunt cuprinse toate elementele necesare pentru identificare, împrejurările în care aceasta a fost pierdută, precum și alte precizări care să confirme dispariția autorizației respective;

b) dovada publicării pierderii autorizației în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a;

c) copie a actului de identitate al reprezentantului legal al furnizorului de formare profesională.

(3) Documentele prevăzute la alin. (2) sunt analizate de comisia de autorizare, care decide acordarea sau neacordarea duplicatului.

(4) Pe baza deciziei comisiei, secretariatul tehnic întocmește duplicatul autorizației.

(5) În situația în care modelul autorizației s-a schimbat, se eliberează un duplicat redactat după noul model.

(6) Pe duplicat se face mențiunea «duplicat», sub care se aplică ștampila comisiei și semnătura președintelui.

(7) În registrul de evidență a autorizațiilor, la rubrica Date de identificare a autorizației, se menționează cu cerneală roșie seria și numărul duplicatului.

(8) Termenul pentru eliberarea unui duplicat este de 30 de zile de la data înregistrării cererii.

(9) Duplicatul se eliberează o singură dată, fapt ce se aduce la cunoștință reprezentantului legal al furnizorului.

 

 

Art. 24^1 și 24^2

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 24 se introduc două noi articole, art. 24^1 și 24^2, cu următorul cuprins:

Art. 24^1

(1) Comisia de soluționare a contestațiilor se întrunește ori de câte ori este necesar și încheie un proces-verbal constatator după fiecare ședință.

(2) Rezumatul discuțiilor purtate, al constatărilor și al deciziilor luate în cadrul întâlnirilor comisiei este consemnat în procesul-verbal final.

(3) Pe baza procesului-verbal prevăzut la alin. (2) se emite hotărârea Comisiei de soluționare a contestațiilor, semnată de președintele acesteia, privind admiterea ori respingerea contestației.

(4) Hotărârea Comisiei de soluționare a contestațiilor se emite în 3 exemplare originale, unul pentru furnizorul de formare, unul pentru comisia de autorizare și unul pentru Comisia de soluționare a contestațiilor.

Art. 24^2

(1) Activitățile de secretariat ale Comisiei de soluționare a contestațiilor sunt asigurate de secretarul comisiei, respectiv de înlocuitorul acestuia, după caz, desemnați din cadrul direcției de specialitate a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale prin ordinul prevăzut la art. 24 alin. (1).

(2) Atribuțiile secretarului de comisie/supleantului acestuia sunt:

a) preia contestația depusă la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, inclusiv documentele anexate acesteia;

b) convoacă membrii comisiei în vederea participării la ședință și transmite acestora toate documentele referitoare la contestație;

c) participă la toate ședințele de lucru ale Comisiei de soluționare a contestațiilor;

d) redactează documente care rezultă din activitatea Comisiei de soluționare a contestațiilor;

e) arhivează toate documentele elaborate în cadrul ședințelor de lucru ale Comisiei de soluționare a contestațiilor.

 

 

Art. 43^1 și 43^2

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 43 se introduc două noi articole, art. 43^1 și 43^2, cu următorul cuprins:

Art. 43^1

Furnizorii autorizați pentru programele prevăzute la art. 2 alin. (1) și art. 8 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, au următoarele obligații:

a) să se asigure că beneficiarii programelor autorizate în limbile minorităților naționale au completat o declarație pe propria răspundere din care reiese că aparțin uneia dintre minorități și/sau cunosc limba minorității respective;

b) să se asigure, printr-o evaluare inițială, că beneficiarii programelor autorizate într-o limbă de circulație internațională, cetățeni ai UE/SEE/Confederației Elvețiene, precum și străini, dețin competențe lingvistice minime de înțelegere a terminologiei de specialitate, în limba în care a fost autorizat programul;

c) evaluarea prevăzută la lit. b) vizează CV-ul și documentele doveditoare ale acestuia, precum și un test scris, cu răspunsuri deschise, elaborat de către furnizor;

d) recomandarea prevăzută la lit. a), precum și documentele prevăzute la lit. c), inclusiv rezultatul testului scris, contrasemnat de reprezentantul legal al furnizorului, se transmit comisiei de autorizare odată cu notificarea deschiderii de curs.

Art. 43^2

Nerespectarea prevederilor art. 43 și 43^1 atrage retragerea autorizației.

Metodologia de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adulților – modificări și completări (OMMSSME nr. 3025/2023) was last modified: ianuarie 30th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.