Metodologia cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă, aprobată prin H.G. nr. 64/2011 – modificări (H.G. nr. 801/2016)

8 nov. 2016
13.573 views

 
Art. 301 și 302 din Metodologie (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

 

Noua reglementare

După art. 30 se introduc două noi articole, art. 301 și 302.

Potrivit noii reglementări, art. 301 și 302 stabilesc următoarele:

Art. 301

(1) La înregistrarea nașterii în termenul prevăzut la art. 29 alin. (1) lit. a), în lipsa actului de identitate al mamei, declarantul prezintă:

a) celelalte documente prevăzute la art. 30, după caz;

b) fotocopia procesului-verbal întocmit de polițist cu ocazia verificărilor efectuate la solicitarea unității sanitare în care a avut loc nașterea, certificată pentru conformitate de reprezentatul unității sanitare.

(2) În situația prevăzută la alin. (1), ofițerul de stare civilă solicită și reține la dosar extras/fotocopie de pe actul de naștere al mamei și rezultatul verificărilor în R.N.E.P., prin care se certifică identitatea mamei.

Art. 302

(1) În cazul în care nașterea mamei nu este înregistrată în registrele de stare civilă, pentru întocmirea actului de naștere al copilului se prezintă următoarele documente:

a) declarația scrisă a uneia dintre persoanele prevăzute la art. 16 din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 191 sau anexa nr. 192, după caz;

b) procesul-verbal privind identitatea declarată de mamă, semnat de reprezentantul D.G.A.S.P.C., de reprezentantul poliției și de cel al unității sanitare;

c) certificatul medical constatator al nașterii;

d) actul de identitate al declarantului;

e) declarația tatălui de recunoaștere a copilului, după caz, din care să rezulte și numele de familie pe care îl dobândește copilul, la care se anexează consimțământul mamei potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 41.

(2) Ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă desfășoară următoarele activități:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) efectuează verificări în registrele de stare civilă ale primăriei unității administrativ-teritoriale de la locul nașterii declarat de mamă, conform procesului-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b);

b) verifică datele declarate ale mamei în R.N.E.P.;

c) întocmește referatul cu propunere de emitere a dispoziției primarului privind stabilirea numelui de familie și a prenumelui copilului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 193. Propunerea de stabilire a numelui de familie și a prenumelui copilului se face în considerarea datelor rezultate din certificatul medical constatator al nașterii și din declarația prevăzută la alin. (1) lit. e), după caz;

d) prezintă primarului unității administrativ-teritoriale referatul prevăzut la lit. c) însoțit de întreaga documentație, pentru emiterea dispoziției, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 194.

(3) Actul de naștere al copilului se întocmește cu numele de familie și prenumele stabilite prin dispoziția primarului unității administrativ-teritoriale unde se înregistrează nașterea, iar celelalte date sunt preluate din certificatul medical constatator al nașterii; rubrica privind datele mamei se completează doar cu numele de familie și prenumele mamei rezultate din procesul-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b).

(4) Pe marginea actului de naștere se operează mențiunea:

«Act întocmit în baza dispoziției primarului nr. ……./……….. și a procesului-verbal nr ……./……….. privind identitatea declarată a mamei»; la rubrica «MENȚIUNI» din certificatul de naștere se înscrie «Act întocmit în conformitate cu prevederile art. 141 alin. (4) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare».

(5) Domiciliul copilului este cel declarat de mamă potrivit procesului-verbal prevăzut la alin. (1) lit. b), iar în cazul recunoașterii de către tată, domiciliul copilului se stabilește potrivit dispozițiilor art. 30 alin. (12) sau (13).

(6) Comunicarea de naștere întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 77, însoțită de fotocopia certificatului medical constatator al nașterii, se transmite la S.P.C.L.E.P. de la locul nașterii, pentru actualizarea R.N.E.P”.

 

Art. 31 din Metodologie (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 31 dispunea faptul că atunci când declarația nașterii a fost făcută după expirarea termenelor prevăzute la art. 29, dar înăuntrul unui an de la data nașterii, înregistrarea actului se face cu aprobarea primarului, respectiv a șefului misiunii diplomatice sau oficiului consular de carieră al României, dată pe declarația scrisă. În cuprinsul declarației se menționează motivul întârzierii.

Dacă declarația a fost fă cută după trecerea unui an de la data nașterii, actul de naștere se întocmește în baza hotărârii judecătorești, definitive și irevocabile, privind încuviințarea înregistrării tardive, care trebuie să conțină toate datele necesare înregistrării.

La solicitarea instanțelor judecătorești învestite cu soluționarea acțiunii privind înregistrarea tardivă a nașterii, când persoana a depășit vârsta de un an, structura de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. efectuează următoarele verificări:

a) în registrele de stare civilă, curente și speciale, ale localității în care s-a născut persoana;
b) în evidențele unității sanitare unde s-a produs nașterea sau ale medicului de familie, în situația în care nașterea a avut loc la domiciliu;
c) în Registrul Național de Evidență a Persoanelor, denumit în continuare R.N.E.P., în evidențele Direcției Generale de Pașapoarte, denumită în continuare D.G.P., și, după caz, ale serviciului cazier judiciar, statistică și evidențe operative.

Pentru înregistrarea tardivă a nașterii persoanelor care au depășit vârsta de 14 ani, se efectuează verificările prevăzute la alin. (3), precum și verificări la adresele la care aceștia declară că au locuit, prin unitățile de poliție.

Persoanele care au depășit vârsta de 14 ani dau o declarație, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 20, la care anexează două fotografii mărimea 3/4 cm.

Părinții sau reprezentantul legal ai/al persoanei care a împlinit vârsta de 14 ani completează declarații, potrivit modelelor prevăzute în anexa nr. 21, în fața ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă.

Ofițerul de stare civilă/Personalul cu atribuții de stare civilă verifică corectitudinea datelor înscrise în declarație de persoana care a împlinit vârsta de 14 ani, stabilește dacă fizionomia acestuia corespunde cu fotografiile anexate și aplică cele două fotografii astfel: una pe declarația persoanei care a împlinit vârsta de 14 ani și alta pe cea a părinților sau a reprezentantului legal.

Rezultatul verificărilor se consemnează, detaliat, într-un referat care stă la baza întocmirii comunicării ce urmează a fi transmisă instanței judecătorești; în comunicarea către instanța judecătorească se menționează concluziile S.P.C.L.E.P. cu privire la temeinicia sau netemeinicia cererii, precum și datele de stare civilă care au fost stabilite în urma verificărilor astfel încât, în dispozitivul hotărârii judecătorești definitive și irevocabile, să fie cuprinse toate datele necesare întocmirii actului de naștere.

Materialele obținute cu ocazia verificărilor se clasează la structura de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 31 dispune următoarele:

Art. 31

După împlinirea termenului de 30 de zile, prevăzut la art. 29 alin. (1) lit. a) și d), întocmirea actului de naștere se face la cererea scrisă a declarantului, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 195, cu aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, precum și cu avizul conform al S.P.C.J.E.P. sau, după caz, al D.G.E.P.M.B”.

 

Art. 311-317 din Metodologie (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

 

Noua reglementare

După art. 31 se introduc șapte noi articole, art. 311-317.

Potrivit noii reglementări, art. 311-317 prevăd următoarele:

Art. 311

(1) Cererea privind înregistrarea nașterii după împlinirea termenului de 30 de zile se depune fie la S.P.C.L.E.P./primăria competentă să înregistreze nașterea, fie la S.P.C.L.E.P./primăria în raza căreia are domiciliul unul dintre părinți/persoana majoră neînregistrată, respectiv sediul instituția interesată.

(2) Dacă cererea privind înregistrarea nașterii este depusă la primăria în raza căreia are domiciliul unul dintre părinți/persoana majoră neînregistrată sau, după caz, sediul instituția interesată, cererea împreună cu toate verificările și documentele prevăzute de prezenta metodologie se transmit, în original, ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P./primăriei competente să înregistreze nașterea; primăria care a primit cererea reține fotocopii ale documentelor, precum și documentul în care s-a consemnat rezultatul verificărilor efectuate.

(3) În situația prevăzută la alin. (2), ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă de la S.P.C.L.E.P./primăria competentă să înregistreze nașterea întocmește un referat, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 196.

Art. 312

(1) Pentru înregistrarea tardivă a nașterii copiilor cu vârsta de până la 14 ani, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă aplică în mod corespunzător prevederile art. 30 și desfășoară următoarele activități:

a) efectuează verificări în registrele de stare civilă;

b) verifică persoana pentru care se solicită înregistrarea nașterii, în R.N.E.P.; în situația în care nu sunt asigurate condițiile tehnice necesare pentru accesul la R.N.E.P. al ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă din unitatea administrativ-teritorială unde s-a depus cererea de înregistrare a nașterii, verificările sunt efectuate prin intermediul structurii de evidență a persoanelor din cadrul serviciului public comunitar de evidență a persoanelor care arondează unitatea administrativ-teritorială în cauză.

(2) În situația în care declarantul nu prezintă certificatul medical constatator al nașterii, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă efectuează verificări în evidențele unității sanitare unde s-a produs nașterea sau ale medicului de familie, în situația în care nașterea a avut loc la domiciliu, pentru obținerea acestuia; dacă certificatul medical constatator al nașterii nu se identifică, se solicită reprezentantului S.P.A.S., cu adresă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 197, întreprinderea demersurilor pentru efectuarea expertizei medico-legale.

(3) În cazul în care din verificările efectuate la unitatea sanitară nu se identifică certificatul medical constatator al nașterii sau documente care să dovedească nașterea, locul nașterii este cel declarat.

(4) În cazul în care înregistrarea nașterii este solicitată de reprezentantul D.G.A.S.P.C. sau de cel al S.P.A.S., acesta prezintă următoarele documente:

a) certificatul medical constatator al nașterii, iar în lipsa acestuia expertiza medico-legală;

b) raportul de anchetă socială;

c) delegația.

Art. 313

Pentru înregistrarea tardivă a nașterii copiilor cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă aplică în mod corespunzător prevederile art. 312 și desfășoară următoarele activități:

a) verifică în evidențele Direcției Generale de Pașapoarte, denumită în continuare D.G.P., și ale serviciului cazier judiciar, statistică și evidențe operative;

b) efectuează verificări la adresele la care aceștia declară că au locuit, precum și, după caz, la unitățile de învățământ la care declară că au fost înscriși, prin unitățile de poliție;

c) solicită declarație persoanei a cărei naștere nu a fost înregistrată, precum și, după caz, părinților sau ocrotitorului/reprezentantului legal ai/al persoanei, la care anexează 2 fotografii mărimea 3/4 cm, potrivit modelelor prevăzute în anexa nr. 20, respectiv în anexa nr. 21; declarația se dă în fața ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă;

d) stabilește dacă fizionomia persoanei corespunde cu fotografiile anexate și aplică cele două fotografii astfel: una pe declarația persoanei și alta pe cea a părinților sau a ocrotitorului/reprezentantului legal, după caz.

Art. 314

(1) Pentru înregistrarea tardivă a nașterii persoanei majore, cererea scrisă a declarantului este însoțită de următoarele documente:

a) certificatul medical constatator al nașterii;

b) declarația persoanei a cărei naștere nu a fost înregistrată, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 20, dată în fața ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă, la care anexează 2 fotografii mărimea 3/4 cm;

c) declarația a 2 membri ai familiei, iar în lipsa acestora, a două persoane care o cunosc, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 21, dată în fața ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă.

(2) Ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă desfășoară activitățile prevăzute la art. 312 alin. (1) și la art. 313 lit. a) și b).

(3) În situația în care declarantul nu prezintă certificatul medical constatator al nașterii, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă procedează conform prevederilor art. 312 alin. (2).

(4) Ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă solicită reprezentantului S.P.A.S. cu adresă, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 211, întreprinderea demersurilor pentru efectuarea anchetei sociale.

Art. 315

(1) Dacă nașterea s-a produs în străinătate și nu a fost înregistrată la autoritățile locale/misiunea diplomatică ori oficiul consular al României sau a fost înregistrată cu date nereale privind identitatea părinților, întocmirea actului de naștere se face în țară, în baza certificatului medical constatator al nașterii eliberat de autoritățile medicale străine sau, după caz, în baza certificatului de naștere, legalizate conform prevederilor art. 72 alin. (6), după ce D.E.P.A.B.D. verifică, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe – Departamentul Consular, denumit în continuare M.A.E. – DCons., dacă nașterea nu a fost înregistrată sau, după caz, cu ce date a fost înregistrată în străinătate.

(2) Dacă în urma verificărilor s-a stabilit că nașterea a fost înregistrată corect în străinătate, se parcurge procedura prevăzută la art. 41 alin. (3) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind transcrierea certificatelor de stare civilă procurate din străinătate.

(3) Dacă în urma verificărilor s-a constatat că nașterea a fost înregistrată cu date nereale, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă stabilește în ce anume constă diferența dintre datele consemnate în actul înregistrat și datele de identificare reale ale părinților copilului, pe bază de documente și declarații ale persoanelor care pot da relații, inclusiv ale părinților copilului, date în fața ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă sau notarului public.

(4) În situația prevăzută la alin. (1), întocmirea actului de naștere se face la S.P.C.L.E.P./primăria în raza căreia are domiciliul unul dintre părinți/persoana majoră; dispozițiile art. 312-314 se aplică în mod corespunzător.

Art. 316

(1) După finalizarea verificărilor, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă întocmește referatul prevăzut la art. 311 alin. (3), care trebuie să conțină datele necesare întocmirii actului de naștere.

(2) Referatul se înaintează S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., împreună cu documentele aferente și rezultatul verificărilor efectuate.

(3) După verificarea documentelor, S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. restituie întreaga documentație, împreună cu avizul conform dat pe referatul prevăzut la art. 311 alin. (3), S.P.C.L.E.P./primăriei unității administrativ-teritoriale competente.

(4) La primirea referatului avizat de S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă îl prezintă primarului pentru aprobare.

(5) În baza referatului aprobat, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă întocmește actul de stare civilă și eliberează certificatul de naștere persoanei îndreptățite.

(6) După înregistrarea actului de stare civilă, cererea solicitantului, referatul împreună cu documentele și rezultatul verificărilor se păstrează în arhiva proprie a primăriei.

(7) Este interzisă înregistrarea nașterii peste termenul de 30 de zile fără avizul conform al S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. și fără aprobarea primarului pe referatul prevăzut la art. 311 alin. (3).

(8) În cazul neavizării referatului, S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B. restituie motivat întreaga documentație în vederea completării.

Art. 317

(1) În toate cazurile în care o persoană de sex feminin solicită înregistrarea nașterii sale, aceasta dă o declarație în fața ofițerului de stare civilă/personalului cu atribuții de stare civilă, din care să rezulte dacă are vreun copil a cărui naștere a fost înregistrată în conformitate cu prevederile art. 141 alin. (4) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Modelul declarației este prevăzut în anexa nr. 212.

(2) Dacă din declarația prevăzută la alin. (1) rezultă că persoana a dat naștere unui copil înregistrat conform art. 141 alin. (4) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă solicită acesteia fotocopia certificatului de naștere al copilului, iar unității de poliție colectarea imaginii faciale și a impresiunilor papilare, cu adresă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 213.

(3) Expertul/Specialistul criminalist desemnat compară imaginile faciale și impresiunile papilare cu cele ale persoanei în cauză, existente în Registrul persoanelor cu identitatea declarată și comunică S.P.C.L.E.P./primăriei unității administrativ-teritoriale solicitante aspectele rezultate în urma comparării, cu adresă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 214.

(4) După înregistrarea nașterii mamei în registrele de stare civilă, ofițerul de stare civilă/personalul cu atribuții de stare civilă transmite cu adresă, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 215, extras de pe actul de naștere primăriei unității administrativ-teritoriale unde s-a înregistrat nașterea copilului, care înscrie pe marginea actului de naștere al acestuia mențiunea: «Prin actul de naștere nr. …../………, înregistrat la Primăria ………… s-a stabilit identitatea mamei.»

(5) Actul de naștere al copilului se completează cu datele mamei prin înscrierea cu cerneală de culoare roșie în rubricile corespunzătoare.

(6) În situația în care rubricile referitoare la numele de familie și/sau prenumele mamei necesită modificare, acestea se barează cu o linie orizontală și se înscriu deasupra datele corecte, cu cerneală de culoare roșie; în mod similar se procedează și la rubrica privind numele de familie al copilului, dacă acesta a fost înregistrat cu numele de familie declarat al mamei”.

 

Metodologia cu privire la aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă, aprobată prin H.G. nr. 64/2011 – modificări (H.G. nr. 801/2016) was last modified: noiembrie 8th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.