Metodologia-cadru privind organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învăţământul superior – aprobare (H.G. nr. 902/2018)

27 nov. 2018
Vizualizari: 1700

Actul publicat în Monitor

Sumar

H.G. nr. 902/2018 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea și desfășurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învățământul superior

  (M. Of. nr. 990 din 22 noiembrie 2018)

Se aprobă Metodologia-cadru privind organizarea și desfășurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învățământul superior.

 

În M. Of. nr. 990 din 22 noiembrie 2018 s-a publicat H.G. nr. 902/2018 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea și desfășurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învățământul superior.

Astfel, prin respectiva hotărâre se aprobă Metodologia-cadru privind organizarea și desfășurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învățământul superior.

 

Structura

 

Cap. I („Dispoziții generale”);

Cap. II („Examenul de promovare în cariera didactică, pentru învățământul superior”).

 

Prezentare generală

 

Conform art. 1, prin examenul de promovare se asigură exclusiv evoluția în carieră a personalului didactic titular dintr-o instituție de învățământ superior, prin trecerea pe o funcție didactică imediat superioară, cu respectarea standardelor minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior, stabilite conform art. 219 alin. (1) lit. a) din Legea educației naționale nr. 1/2011. Astfel, promovarea se face prin examen, pe un post vacant aprobat anual de către senatul universității, la propunerea consiliului de administrație.

În ceea ce privește metodologia proprie referitoare la organizarea și desfășurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învățământul superior, aceasta prevede standardele minimale de ocupare a posturilor didactice pentru următoarele funcții didactice:

a) lector universitar/șef de lucrări;

b) conferențiar universitar;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

c) profesor universitar.

Standardele minimale constituie cerințe minime și obligatorii pentru înscrierea la examenul de promovare pe post, fiind stabilite de instituția de învățământ superior, prin aprobarea de către senatul universitar. Standardele universității nu pot deroga de la standardele minimale naționale, eșe fiind în mod necesar, superioare sau egale standardelor minimale naționale. 

De asemenea, metodologia proprie conține prevederi referitoare la soluționarea contestațiilor în cadrul instituției care a organizat examenul de promovare în cariera didactică, iar contestațiile pot fi depuse exclusiv pentru nerespectarea procedurii de examen.  Astfel, dacă un candidat deține dovezi care pot demonstra nerespectarea procedurii de examen, el poate formula contestație în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului, iar aceasta se soluționează de comisia de contestații în maximum două zile lucrătoare de la expirarea perioadei de contestații. Rezultatele contestațiilor se vor afișa pe pagina de internet a examenului.

Potrivit art. 3, anunțurile privind organizarea examenului se publică la loc vizibil, pe pagina principală a site-ului web al instituției de învățământ superior și pe un site web specializat administrat de Ministerul Educației Naționale, pe pagina de internet a instituției de învățământ superior publicându-se, cel puțin, următoarele informații:

a) metodologia proprie;

b) lista posturilor aprobate de către senatul universitar pentru care urmează a se desfășura examen și structura acestora, asumată de rectorul instituției de învățământ superior;

c) descrierea fiecărui post pentru care urmează să se desfășoare examen de promovare în cariera didactică;

d) atribuțiile/activitățile aferente postului didactic vacant, incluzând norma didactică și tipurile de activități incluse în norma didactică;

e) salariul minim de încadrare pe post la momentul angajării;

f) calendarul examenului;

g) tematica probelor de examen;

h) descrierea procedurii de examen;

i) lista completă a documentelor pe care candidatul trebuie să le includă în dosarul de examen;

j) adresa la care trebuie depus dosarul de examen.

Art. 5 stabilește faptul că la examen poate participa candidatul care îndeplinește condițiile de înscriere conform Legii nr. 1/2011 și Metodologiei-cadru, dacă acesta este titular, a avut calificativul „foarte bine” în ultimii 3 ani în instituția organizatoare, nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 3 ani și îndeplinește standardele de ocupare a posturilor didactice, specifice funcției, în conformitate cu art. 294^1 și art. 301 alin. (3), alin. (4) sau alin. (5) din Legea nr. 1/2011.

De asemenea, potrivit art. 6 alin. (2), nu pot fi implicate în procedura de examen, următoarele categorii de persoane:

a) cele care au soțul sau soția, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaților;

b) cele care sunt angajate în aceeași instituție cu un candidat care deține o funcție de conducere și sunt subordonate ierarhic candidatului.

Conform art. 8, instituțiile de învățământ superior pot să organizeze examen de promovare în cariera didactică numai dacă postul este vacant, adică dacă acesta este prevăzut astfel în statul de funcții întocmit anual sau se vacantează pe parcursul anului universitar. Examenul se poate organiza numai după aprobarea de către senatul universitar a numărului de posturi vacante și publicarea pe pagina de internet proprie a informațiilor privind organizarea examenului. În fine, declanșarea procedurii de examen este posibilă doar după primirea avizului din partea Ministerului Educației Naționale.  Propunerea de organizare a examenului pentru un post vacant se face de către directorul departamentului, prin referat avizat de consiliul departamentului și de consiliul facultății.

Spre deosebire de restul posturilor, pentru ocuparea posturilor din învățământul superior medical, cu excepția posturilor de la disciplinele care nu au corespondent în rețeaua Ministerului Sănătății și a celor de la disciplinele preclinice, trebuie îndeplinite următoarele condiții, suplimentar față de cele prevăzute pentru posturile de lector/conferențiar/professor în alte domenii:

a) pentru șef de lucrări sau conferențiar – deținerea titlului de medic specialist;

b) pentru profesor universitar – deținerea titlului de medic primar.

În vederea înscrierii la examen, candidatul va depune un dosar conținând următoarele documente:

a) cererea de înscriere la examen, semnată de candidat, care include o declarație pe propria răspundere privind veridicitatea informațiilor prezentate în dosar;

b) propunerea de dezvoltare a carierei universitare a candidatului atât din punct de vedere didactic, în cazul posturilor didactice, cât și din punctul de vedere al activităților de cercetare științifică; propunerea se redactează de către candidat și cuprinde maximum 10 pagini;

c) curriculum vitae al candidatului în format tipărit și în format electronic;

d) lista de lucrări ale candidatului în format tipărit și în format electronic;

e) fișa de verificare a îndeplinirii standardelor universității de prezentare la examen, al cărei format standard este prevăzut de metodologia proprie. Fișa de verificare este completată și semnată de către candidat;

f) documentele care atestă deținerea titlului de doctor: copia diplomei de doctor și, în cazul în care diploma de doctor originală nu este recunoscută în România, atestatul de recunoaștere a acesteia;

g) rezumatul în limba română și într-o limbă de circulație internațională a tezei de doctorat;

h) declarația pe propria răspundere a candidatului în care indică situațiile de incompatibilitate prevăzute de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în care s-ar afla în cazul promovării examenului sau lipsa acestor situații de incompatibilitate;

i) declarația pe propria răspundere a candidatului din care să reiasă că nu a fost sancționat disciplinar în ultimii 3 ani;

j) dovada privind obținerea calificativului „foarte bine” în ultimii 3 ani;

k) în cazurile prevăzute la art. 10 alin. (5), copiile care atestă deținerea titlurilor medicale respective;

l) copiile altor diplome care atestă studiile candidatului;

m) copia cărții de identitate sau, în cazul în care candidatul nu are o carte de identitate, a pașaportului sau a unui alt document de identitate întocmit într-un scop echivalent cărții de identitate ori pașaportului;

n) în cazul în care candidatul și-a schimbat numele, copiile documentelor care atestă schimbarea numelui;

o) maximum 10 publicații, brevete sau alte lucrări ale candidatului, în format electronic, selecționate de acesta și considerate a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii.

În ceea ce privește comisia de examen, aceasta este format din 5 membri incluzând președintele, specialiști în domeniul postului sau în domenii apropiate, deciziile sale fiind luate prin votul secret al membrilor. O decizie a comisiei este validă dacă a întrunit votul a cel puțin 3 membri ai comisiei. De asemenea, pentru ocuparea unui post de conferențiar universitar, profesor universitar, cel puțin 3 membri ai comisiei trebuie să fie din afara instituției care organizează examenul, din țară sau din străinătate.

Conform art. 23, examenul se derulează astfel încât toate probele de examinare să fie susținute în cel mult 45 de zile de la încheierea perioadei de înscriere.  Examenul constă în evaluarea calităților didactice și a activității științifice, iar președintele comisiei întocmește un raport asupra probelor examenului, pe baza referatelor de apreciere redactate de fiecare membru al comisiei de examen.  Potrivit art. 24, rezultatul comisiei se publică pe pagina de internet a examenului, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea examenului, respectiv după expirarea termenului de rezolvare și de răspuns la contestații, după caz, iar după aprobarea de către senatul universitar a rezultatului examenului, pe pagina de internet a examenului se publică lista candidaților promovați.

În fine, încadrarea pe post și acordarea titlului universitar aferent de către instituția de învățământ superior, în urma aprobării rezultatului examenului de către senatul universitar, se fac prin decizie a rectorului, începând cu prima zi a semestrului următor.

Metodologia-cadru privind organizarea și desfășurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învățământul superior – aprobare (H.G. nr. 902/2018) was last modified: noiembrie 27th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.