Mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri în unităţile de învăţământ preuniversitar (OMEC nr. 4200/2025)

Actul public în Monitorul Oficial Preambul Sumar

Ordinul ministrului educației și cercetării (OMEC) nr. 4200/2025 pentru aprobarea Procedurii privind mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar

(M. Of. nr. 516 din 3 iunie 2025)

Având în vedere:

– art. 65 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023;

– H.G. nr. 1.065/2024 privind aprobarea Planului naţional de combatere a violenţei şcolare;

– H.G. nr. 344/2022 pentru aprobarea Strategiei naţionale în domeniul drogurilor 2022-2026 şi a Planului de acţiune pentru implementarea Strategiei naţionale în domeniul drogurilor 2022-2026;

– Procedura privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar, aprobată prin OME nr. 6.235/2023;

– Referatul de aprobare nr. 2.454 din 22.05.2025,

În baza:

– art. 13 alin. (3) din H.G. nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

Se aprobă Procedura privind mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar.

 

În M. Of. nr. 516 din data de 3 iunie 2025 s-a publicat Ordinul ministrului educației și cercetării (OMEC) nr. 4200/2025 pentru aprobarea Procedurii privind mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar.

Redăm, în continuare, prevederile ordinului.

Art. 1

Se aprobă Procedura privind mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Direcţia generală echitate şi performanţă în învăţământul preuniversitar, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Anexă

PROCEDURĂ privind mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

CAPITOLUL II: Modalităţi de sesizare

CAPITOLUL III: Fapte care pot fi semnalate

CAPITOLUL IV: Procedura de analiză a sesizărilor

CAPITOLUL V: Protecţia identităţii

CAPITOLUL VI: Dispoziţii finale

 

Art. 1

(1) Prezenta procedură stabileşte mecanismul de semnalare anonimă a faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită în unităţile de învăţământ preuniversitar, având ca scop prevenirea şi combaterea violenţei şcolare.

(2) Mecanismul oferă elevilor, părinţilor, precum şi personalului din unităţile de învăţământ posibilitatea de a raporta acte de violenţă într-un mod anonim, fără a li se periclita siguranţa, intimitatea sau integritatea.

Art. 2

Mecanismul de semnalare anonimă se bazează pe următoarele principii fundamentale:

a) asigurarea confidenţialităţii identităţii persoanei care face sesizarea;

b) protecţia drepturilor persoanelor implicate în procesul de raportare;

c) respectarea legislaţiei în vigoare privind protecţia datelor cu caracter personal;

d) asigurarea unui climat educaţional sigur, echitabil şi fără violenţă.

Art. 3

(1) Sesizarea faptelor de violenţă şi a suspiciunilor privind consumul de droguri şi alte abateri de la normele de bună conduită poate fi făcută anonim, prin utilizarea următoarelor modalităţi:

a) cutia fizică de sesizări – amplasată într-un loc accesibil şi vizibil din incinta unităţii de învăţământ, destinată colectării sesizărilor anonime. În acest caz, unitatea de învăţământ pune la dispoziţia personalului şi elevilor formulare de sesizare anonimă, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură;

b) formularul electronic – disponibil pe site-ul oficial al unităţii de învăţământ, acesta permite transmiterea sesizărilor în mod anonim, prin completarea informaţiilor prevăzute în anexa la prezenta procedură;

c) adresă de e-mail dedicată – permite transmiterea mesajelor anonime printr-un canal electronic securizat, care nu salvează adresa de e-mail a persoanei care a formulat sesizarea, la solicitarea acesteia.

(2) În cazul în care sesizarea suspiciunilor şi a cazurilor de violenţă este făcută prin utilizarea modalităţilor prevăzute la alin. (1), cu indicarea datelor de identitate, persoana care a formulat-o are dreptul de a cere anonimizarea/asigurarea confidenţialităţii identităţii.

Art. 4

Faptele care pot fi semnalate anonim includ, dar nu se limitează la:

a) cazurile de violenţă între antepreşcolari/preşcolari/elevi săvârşite în mediul şcolar;

b) cazurile de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor săvârşite de membri ai personalului unităţii de învăţământ în mediul şcolar;

c) cazurile de violenţă asupra personalului unităţii de învăţământ săvârşite de elevi în mediul şcolar;

d) suspiciunea de consum de substanţe psihoactive (droguri);

e) existenţa situaţiilor de tipul: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracţiuni – furt, tâlhărie;

f) cazurile de suspiciune de violenţă comisă asupra copilului în afara mediului şcolar.

(…)

ANEXĂ: FORMULAR de sesizare anonimă a faptelor de violenţă şi/sau a suspiciunilor privind consumul de substanţe psihoactive (droguri) şi alte abateri de la normele de bună conduită, de către elevi sau personalul şcolii