MDLPA. Proiect: O.U.G. pentru aprobarea Programului național „Școli sigure și sănătoase”

27 feb. 2023
Vizualizari: 295

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a supus dezbaterii publice Proiectul de Ordonanță de urgență (O.U.G.) pentru aprobarea Programului național „Școli sigure și sănătoase”.

Propunerile, sugestiile sau opiniile cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus dezbaterii publice pot fi transmise pe adresa Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, București, la adresa de e-mail: transparenta@mdlpa.ro, în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunțului (22 februarie 2023).

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale proiectului:

Art. 1 – (1) Se aprobă Programul național de investiții „Școli sigure și sănătoase”, program multianual de interes și utilitate publică, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, denumit în continuare program.

(2) Programul național de investiții „Școli sigure și sănătoase” se derulează în perioada 2023-2025 și are ca obiectiv general proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții la clădirile unităților și instituțiilor de învățământ preuniversitar de stat care prezintă niveluri insuficiente de protecție la acțiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acțiuni seismice, în scopul creșterii nivelului de siguranță la acțiuni seismice, precum și asigurarea funcționalității acestora conform tuturor cerințelor fundamentale și a creșterii eficienței energetice a acestora.

(3) În cadrul programului se pot realiza lucrări de intervenții pentru consolidarea seismică, reabilitarea, modernizarea, creșterea performanței energetice, inclusiv lucrări de demolare parțială, după caz, la clădirile în care își desfășoară activitatea didactică și educațională unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar de stat, inclusiv de învățământ special, precum și la celelalte componente ale bazei materiale ale acestora, prevăzute la art. 112 alin. (2), (3) și (9) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

(4) Pot fi finanțate prin prezentul program obiectivele de investiții care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027, prin Planul național de redresare și reziliență sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale.

Art. 2 – Beneficiarii programului sunt unitățile administrativ-teritoriale reprezentate de autoritățile administrației publice locale, inclusiv autoritățile administrației publice locale ale sectoarelor municipiului București, precum și instituțiile și unitățile de învățământ care funcționează în subordinea sau în coordonarea acestora.

Art. 3 – În cadrul programului sunt incluse clădirile prevăzute la art. 1 alin. (3), expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, precum și cele la care expertizarea tehnică și încadrarea prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI se face potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările ulterioare.

Art. 4. – (1) Categoriile de cheltuieli din devizul general, care se pot finanța de la bugetul de stat prin program, în vederea consolidării și reabilitării clădirilor, sunt:

a) Cheltuieli pentru lucrări de consolidare seismică, cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;

b) Cheltuieli pentru lucrări de creștere a eficienței energetice, cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;

c) Cheltuieli pentru lucrări conexe pentru respectarea altor cerințe fundamentale privind calitatea în construcții: securitate la incendiu, igienă, sănătate și mediu înconjurător, siguranță și accesibilitate în exploatare, protecție împotriva zgomotului, utilizare sustenabilă a resurselor naturale, după caz, cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;

d) Cheltuieli pentru elaborarea sau actualizarea documentațiilor tehnico-economice – actualizarea expertizei tehnice, a studiului geotehnic, studiului topografic, la solicitarea beneficiarului, proiectul tehnic și detaliile de execuție, efectuarea auditului energetic precum și elaborarea certificatului de performanță energetică înainte și după intervenție, asistența tehnică, obținere de avize, acorduri, autorizații și alte categorii de cheltuieli cuprinse în devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, la capitolul 1: subcapitolele 1.2 ÷ 1.4, capitolul 2, capitolul 3: subcapitolele 3.1 ÷ 3.6 și 3.8, capitolul 4: subcapitolele 4.1 ÷ 4.4, capitolul 5: subcapitolele 5.1, 5.2.2 ÷ 5.2.5 și 5.3, capitolul 6.

(2) În cadrul categoriilor de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. a) se realizează următoarele categorii de lucrări:

a) consolidarea/repararea elementelor structurale sau a sistemului structural în ansamblu și, după caz, a elementelor nestructurale ale construcției existente și/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare;

b) reducerea numărului de niveluri și/sau înlăturarea unor porțiuni de construcție, cu comportare defavorabilă la acțiuni seismice sau care prezintă un risc ridicat de dislocare și prăbușire;

c) îmbunătățirea terenului de fundare, dacă este cazul;

d) lucrări de demolare parțială și construirea elementelor structurale și nestructurale, după caz, și/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(3) În cadrul categoriilor de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. b) se realizează următoarele categorii de lucrări:

a) lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii;

b) lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum;

c) instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie;

d) lucrări de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de climatizare și/sau ventilare mecanică pentru asigurarea calității aerului interior;

e) lucrări de reabilitare/ modernizare a instalațiilor de iluminat în clădiri;

f) sisteme de management energetic integrat pentru clădiri;

g) sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald;

h) modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluții inteligente;

i) alte tipuri de lucrări.

(4) În cadrul categoriilor de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. c) se realizează următoarele categorii de lucrări:

a) lucrări necesare pentru păstrarea/îmbunătățirea calității arhitecturale, inclusiv prin conservarea și potențarea valorilor culturale;

b) lucrări necesare pentru îmbunătățirea securității la incendiu a clădirilor;

c) lucrări necesare pentru reducerea concentrațiilor de radon în clădiri;

d) lucrări necesare pentru adaptarea clădirilor și a spațiilor publice la nevoile persoanelor cu dizabilități;

e) dotarea cu echipamente digitale performante;

f) alte tipuri de lucrări care conduc la respectarea cerințelor fundamentale privind calitatea în construcții.

Art. 5 – (1) Finanțarea programului se asigură din:

a) sume din transferuri, alocate bugetelor locale, de la bugetul de stat, aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la o poziție distinctă de cheltuieli;

b) sume din bugetele locale alocate cu această destinație;

c) alte surse legal constituite.

(2) Sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin prezentul program, sunt surse de finanțare complementare pentru bugetele locale.

Art. 6 – (1) În vederea derulării programului, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pune la dispoziția beneficiarilor platforma digitală „investitii.mdlpa.ro”.

(2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației creează conturi individuale pe platforma digitală prevăzută la alin. (1) pentru toți beneficiarii programului și instituțiile publice implicate în derularea acestuia.

(3) Toate activitățile specifice programului se desfășoară prin intermediul platformei digitale.

Art. 7 – (1) În vederea includerii în program, autoritățile administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora sunt amplasate clădirile prevăzute la art. 1 alin. (3), comunică periodic Ministerului Educației, în termen de 5 zile de la finalizarea expertizării tehnice potrivit art. 3, lista clădirilor expertizate și încadrarea acestora prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic.

(2) Până la finalizarea activității de expertizare tehnică a clădirilor, potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, Ministerul Educației centralizează listele primite potrivit alin. (1) și, din acestea, transmite periodic Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la un interval de maxim 6 luni, centralizatorul cuprinzând clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI. Pentru fiecare clădire inclusă în centralizator se vor menționa, în mod obligatoriu: suprafața construită, suprafața desfășurată, regimul de înălțime, număr de copii, precum și alte date și informații necesare realizării obiectivului de investiții.

Art. 8 – (1) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației comunică Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației centralizatorul clădirilor în care își desfășoară activitatea didactică și educațională unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar de stat, inclusiv de învățământ special, prevăzute la art. 1 alin. (3), expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Obiectivele de investiții cuprinse în centralizatorul prevăzut la alin. (1), sunt incluse în lista de obiective de investiții propuse spre finanțare, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației și se publică pe site. Lista se va completa cu clădirile incluse în centralizatorul prevăzut la art. 6 alin. (2), pe măsura comunicării acestuia.

(3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică lista prevăzută la alin. (2) unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora sunt amplasate clădirile incluse în listă, în termen de 5 zile de la aprobarea acesteia, solicitându-se acordul beneficiarilor pentru includerea în program.

(4) În termen de 5 zile de la primirea listei prevăzute la alin. (2), beneficiarii clădirilor incluse în listă transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației acordul privind introducerea în program. Netransmiterea acordului, în termenul prevăzut, atrage eliminarea beneficiarului din program, acesta urmând a fi reintrodus la momentul transmiterii acestuia.

(5) Acordul prevăzut la alin. (4) se emite de către autoritățile deliberative ale administrației publice locale, respectiv de organele de conducere ale unităților și instituțiilor publice beneficiare, potrivit competențelor stabilite prin regulamentele de organizare și funcționare, în baza reglementărilor specifice.

Art. 9 – Autoritățile administrației publice locale și instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau în coordonarea acestora, incluse în lista prevăzută la art. 8 alin. (2), sunt obligate să asigure spații pentru relocarea activității educaționale și a celorlalte activități didactice, sau alte modalități de desfășurarea a acestora, pe perioada realizării lucrărilor de construcții.

Art. 10 – (1) Prin derogare de la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru obiectivele de investiții care se realizează prin program nu se întocmesc documentații tehnico-economice, cu excepția proiectului pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor și a proiectului tehnic de execuție, prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) și d) din acest act normativ.

(2) Soluția tehnică în baza căreia se realizează lucrările de construcții pentru obiectivele de investiții incluse în program se bazează pe măsurile de intervenție propuse prin raportul de expertiză tehnică și prin raportul de audit energetic, studiul topografic, studiul geotehnic și alte studii specifice, după caz, și aceasta poate fi detaliată/optimizată prin proiectul tehnic de execuție.

(3) În situația în care expertizele tehnice au fost elaborate înainte de intrarea în vigoare a Codului de proiectare seismică – Partea a III-a – Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice nr. 2834/2019, acestea trebuie actualizate în vederea stabilirii măsurilor de intervenție propuse.

(4) Actualizarea studiilor de teren prevăzute la alin. (6) și a expertizelor tehnice potrivit alin. (7) se face prin grija beneficiarilor sau, la solicitarea acestora, prin program.

Art. 11 – (1) După transmiterea acordului privind introducerea în program, beneficiarii aprobă indicatorii tehnico-economici aferenți fiecărui obiectiv de investiții inclus în listă, potrivit competențelor legale.

(2) În vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici potrivit alin. (1) se stabilește un cost unitar/mp suprafață desfășurată, în funcție de categoriile de lucrări care se pot realiza prin program, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.

(3) Pentru fiecare obiectiv de investiții, la valoarea determinată prin aplicarea costului unitar/mp suprafață desfășurată, prevăzut la alin. (2), se adaugă o marjă de buget de 25%, determinând valoarea totală aprobată a obiectivului de investiții. Valoarea astfel determinată și aprobată se poate modifica după elaborarea proiectului tehnic aferent obiectivului de investiții, fiind necesară, în acest caz, reaprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Art. 12 – (1) Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) și h) și alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 8 alin. (2), se încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și beneficiari, pe o perioadă de maximum 3 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate și a creditelor bugetare aprobate cu această destinație, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.

(2) În funcție de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație, durata contractelor de finanțare prevăzută la alin. (1) poate fi prelungită cu maximum 2 ani.

(3) Documentele necesar a fi transmise de beneficiari către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în vederea încheierii contractelor de finanțare se stabilesc prin normele metodologice.

(4) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației verifică administrativ și centralizează documentele prevăzute la alin. (3) transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, iar pentru documentațiile conforme, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinație, prevăzute în legea bugetară anuală, încheie contracte de finanțare.

(5) Neconformitățile documentațiilor prevăzute la alin. (3), constatate în urma analizei de conformitate administrativă, sunt comunicate beneficiarilor programului, motivat, cu mențiunea că documentațiile revizuite vor primi un nou număr de înregistrare.

(6) Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare multianuale, în situația în care valoarea totală aprobată a obiectivului de investiții se modifică ca urmare a elaborării proiectului tehnic sau pe parcursul execuției lucrărilor, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației poate modifica valoarea creditelor de angajament alocate, la solicitarea beneficiarului, valoarea finală a creditelor de angajament alocate prin ordin și prevăzute în contractele de finanțare stabilindu-se în baza valorii finale a obiectivului de investiții determinate după recepția la terminarea lucrărilor, în baza devizului general actualizat și aprobat în condițiile legii.

Art. 13 – (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației transferă beneficiarilor sumele aferente contractelor de finanțare încheiate conform art. 12 alin. (1) în limita bugetului anual aprobat cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor.

(2) În situația epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu această destinație, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației înștiințează beneficiarii contractelor de finanțare prevăzute la alin. (1) cu privire la aceasta.

(3) După primirea înștiințării prevăzute la alin. (2) beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate sau continuă implementarea obiectivelor de investiții din surse proprii sau alte surse legal constituite.

(4) După înștiințarea beneficiarilor în conformitate cu alin. (2), în situația suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației anunță beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condițiile alin. (1) și, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare.

(5) În perioada de valabilitate a contractelor de finanțare multianuală, în situația în care beneficiarii decontează sumele aferente contribuției de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinație, în condițiile prevăzute la alin. (1).

(6) Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare, în situația în care solicitările de transfer depuse conform alin. (5) depășesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor/serviciilor/lucrărilor executate.

(7) În situația în care durata contractelor de finanțare prelungite în condițiile art. 12 alin. (2) încetează, iar solicitările de transfer depuse la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în perioada de valabilitate a contractului de finanțare, conform alin. (5), depășesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condițiile alin. (6) și ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.

(8) Beneficiarii prevăzuți la alin. (1), în baza contractelor de finanțare încheiate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, cuprind în bugetul propriu credite bugetare estimate în funcție de graficele de execuție a livrării de bunuri, prestării de servicii, execuției de lucrări.

(9) În cazul obiectivelor de investiții nefinalizate până la data încetării contractului de finanțare se acordă beneficiarilor o perioadă de grație de 12 luni în vederea finalizării obiectivului de investiții din fonduri proprii.

(10) În situația în care obiectivele de investiții nu sunt finalizate în termenul de grație prevăzut la alin. (9), beneficiarii returnează sumele transferate, în termen de 6 luni. Nerespectarea termenului de 6 luni atrage aplicarea unei penalități de 1% pe an. Sumele returnate nu sunt purtătoare de dobânzi și se fac venituri la bugetul de stat.

Art. 14 – (1) În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate și solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile.

(2) În situația în care beneficiarii nu restituie sumele prevăzute la alin. (1) în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației solicită în scris direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice în a căror rază teritorială se află unitățile administrativ-teritoriale respective sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, cu excepția plăților pentru achitarea drepturilor salariale și a contribuțiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav, precum și a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav și a plăților privind finanțarea sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii. Alocarea și utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit și a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate în condițiile altor acte normative, se mențin.

(3) La cererea ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale prin care se angajează să achite sumele prevăzute la alin. (1) și în care se menționează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației ca beneficiar al sumelor și detaliile privind plata, directorii generali ai direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/directorul general al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București/șefii de administrație ai administrațiilor județene ale finanțelor publice alimentează conturile acestora atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, până la nivelul sumelor solicitate pentru plata sumelor prevăzute la alin. (1).

(4) În termen de două zile lucrătoare de la data alocării sumelor, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale prezintă unităților teritoriale ale Trezoreriei Statului documentele de plată prin care achită sumele prevăzute la alin. (1), potrivit celor menționate în cerere.

(5) În cazul în care ordonatorii de credite nu prezintă documentele de plată în termenul prevăzut la alin. (4) sau în cazul în care acestea nu sunt întocmite potrivit destinației prevăzute la alin. (3), unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligația să retragă din conturile bugetelor locale sumele aferente cotelor defalcate din impozitul pe venit, precum și sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost alocate pe baza cererii, corespunzătoare documentelor de plată neprezentate sau întocmite eronat. Unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligația să comunice de îndată ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale sumele care au fost retrase și motivele pentru care au fost retrase.

(6) După recuperarea sumelor de la beneficiari, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică în scris direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice în a căror rază teritorială se află unitățile administrativ-teritoriale respective, care dispun încetarea restricțiilor prevăzute la alin. (2).

Art. 15 – (1) Beneficiarii răspund de organizarea și derularea procedurilor de atribuire a contractelor de bunuri/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile legale și cu obligațiile din contractele prevăzute la art. 11, precum și de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinației pentru care au fost alocate.

(2) Pentru atribuirea contractelor prevăzute la alin. (1), cu excepția situației în care se aplică achiziția directă, beneficiarii aplică procedurile de atribuire cu reducerea termenelor și negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, în condițiile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Beneficiarii au obligația să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației toate documentele necesare monitorizării și finanțării prin program a obiectivelor de investiții și sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate.

Art. 16 – (1) Programarea, coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea obiectivelor de investiții din program se fac de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

(2) La solicitarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, reprezentanții cu atribuții de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situației reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări și documente.

Art. 17 – (1) Prin derogare de la art. 6 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, termenul pentru eliberarea certificatului de urbanism de către autoritățile competente este de 7 zile lucrătoare de la înregistrarea cererii.

(2) Pentru obiectivele de investiții incluse în program, avizele și acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, împreună cu punctul de vedere al autorității competente pentru protecția mediului, se emit de entitățile competente în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la solicitarea acestora.

(3) Autorizațiile de construire pentru obiectivele de investiții incluse în program se emit în regim de urgență, în termenul prevăzut de art. 7 alin. (1^6) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 18 – (1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, și ale art. 47 alin. (9) și (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2023, se autorizează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament, între capitole bugetare și între programe, peste limitele prevăzute, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea finanțării Programului național „Școli sigure și sănătoase”.

(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea virărilor prevăzute la alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică Ministerului Finanțelor virările efectuate concomitent cu transmiterea anexelor la bugetul ministerului, modificate, însușite de ordonatorul principal de credite.

(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi și până la 31 decembrie 2023, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, se pot aloca Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin hotărâre a Guvernului, sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru finanțarea Programului național „Școli sigure și sănătoase”.

Art. 19 – Ordinul prevăzut la art. 11 alin. (2) se emite în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 20 – În termen de 15 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se aprobă norme metodologice de aplicare, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Pentru informații suplimentare privind Proiectul, Fișa financiară și Nota de fundamentare, vă invităm să consultați sursa informației.

Sursa informației

Vezi și MDLPA. Proiect: Legea pentru modificarea Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor

 

MDLPA. Proiect: O.U.G. pentru aprobarea Programului național „Școli sigure și sănătoase” was last modified: februarie 27th, 2023 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.