Măsuri pentru sistemul de informare, comunicare şi încasare a obligaţiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligaţii bugetare prevăzute de O.U.G. nr. 107/2024 (O.U.G. nr. 116/2024)

27 sept. 2024
Vizualizari: 70

Actul public în Monitorul Oficial

Sumar
O.U.G. nr. 116/2024 privind unele măsuri pentru sistemul de informare, comunicare și încasare a obligațiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligații bugetare prevăzute de O.U.G. nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative

(M. Of. nr. 971 din 26 septembrie 2024)

Se reglementează măsurile specifice întreprinse de către Ministerul Finanțelor și ANAF pentru informarea contribuabililor cu privire la accesarea facilităților fiscale reprezentând anularea unor obligații bugetare, precum și pentru încasarea prin mijloacele prevăzute de lege a obligațiilor bugetare în temeiul prevederilor art. I-XVIII din O.U.G. nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Se modifică:

– art. 26 din O.U.G. nr. 96/2024 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina;

– art. 8 alin. (2), art. 9 alin. (4), art. 13, art. 16 alin. (3) din O.U.G. nr. 85/2024 privind unele măsuri pentru reorganizarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a unor instituții aflate în subordinea acestuia, precum și pentru modificarea O.G. nr. 12/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectoarele suin și avicol, în perioada 1 august 2022-31 august 2023, în contextul crizei provocate de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.

 

În M. Of. nr. 971 din data de 26 septembrie 2024 s-a publicat O.U.G. nr. 116/2024 privind unele măsuri pentru sistemul de informare, comunicare și încasare a obligațiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligații bugetare prevăzute de O.U.G. nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, principalele dispoziții din respectivul act normativ:

Art. 2

În vederea ducerii la îndeplinire a prevederilor art. 1, Companiei Naționale „Poșta Română” – S.A., denumită în continuare Poșta Română, i se încredințează, pe bază de convenție încheiată cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, prestarea următoarelor servicii de utilitate publică:

a) de tipărire, împlicuire și comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităților fiscale prevăzute la art. II-V și XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, respectiv:

(i) scrisoarea de informare privind beneficiile și condițiile de accesare a facilităților fiscale, inclusiv cuantumul total al obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plătită și, respectiv, valoarea care poate face obiectul anulării;

(ii) modelul „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare”;

(iii) modelul „Cererii privind anularea unor obligații bugetare”;

b) de preluare a plicului care conține „Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare” și trimiterea acestuia către organul fiscal central competent în

administrarea obligațiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat pentru încadrarea în prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024;

c) de încasare prin mijloacele legale de plată, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poștal, a sumelor aferente obligațiilor bugetare ce trebuie achitate în vederea accesării facilităților fiscale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, în cazul contribuabililor care optează pentru plata acestor obligații în numerar sau prin intermediul cardurilor bancare.

Art. 3

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(1) Ministerul Finanțelor asigură Agenției Naționale de Administrare Fiscală fondurile necesare, în limita creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate cu această destinație, pentru efectuarea cheltuielilor cu prestarea de către Poșta Română a serviciilor prevăzute la art. 2, astfel:

a) pentru prestarea serviciului prevăzut la art. 2 lit. a), tariful este de 10,90 lei, cu TVA, pe plic;

b) pentru prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 lit. a) și b), tariful este de 15,56 lei, cu TVA, pe plicul comunicat unui contribuabil;

c) comisionul perceput pentru încasarea obligațiilor bugetare potrivit art. 2 lit. c) este de 4 lei, fără TVA, pentru fiecare operațiune de încasare prin salariații poștali de la contribuabilii care au primit plicul care conține documentele prevăzute la art. 2 lit. a).

(2) Condițiile și termenele în care se asigură prestarea serviciilor prevăzute la art. 2 se stabilesc prin convenția încheiată între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Poșta Română, în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

(3) În scopul prestării serviciilor prevăzute la art. 2, personalul din cadrul Poștei Române este obligat să respecte:

a) prelucrarea datelor cu caracter personal potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare;

b) secretul fiscal asupra informațiilor de care a luat cunoștință ca urmare a exercitării atribuțiilor de serviciu, conform prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

(4) Ministerul Finanțelor suplimentează bugetul Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu fondurile necesare, în limita creditelor bugetare și a creditelor de angajament aprobate cu această destinație, pentru efectuarea cheltuielilor de către organele fiscale centrale cu comunicarea documentelor prevăzute de lege, ca urmare a depunerii „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare”.

Art. 4

(1) Pentru contribuabilii care sunt înrolați la serviciul „Spațiul privat virtual”, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică de către Agenția Națională de Administrare Fiscală prin intermediul acestui serviciu, în format electronic. Depunerea „Notificării privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare” și/sau a „Cererii de anulare a unor obligații bugetare” se realizează de către contribuabili prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”.

(2) Pentru contribuabilii persoane fizice care nu sunt înrolați la serviciul „Spațiul privat virtual”, documentele prevăzute la art. 2 lit. a) se comunică prin Poșta Română, potrivit prezentei ordonanțe de urgență. În situația în care contribuabilii intenționează să comunice organului fiscal central competent „Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare”, salariații poștali preiau plicul de la contribuabil, care conține acest document, pentru a fi transmis către organul fiscal căruia îi este destinat, potrivit art. 2 lit. b).

(3) În vederea distribuirii și preluării, după caz, a documentelor conform prevederilor alin. (2), Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu sprijinul Centrului Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor, pune la dispoziția Poștei Române, în format electronic, situația cu beneficiarii facilităților fiscale prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, conform evidențelor fiscale, odată cu încheierea convenției prevăzute la art. 2.

(4) Poșta Română este obligată să tipărească, să împlicuiască și să comunice cu confirmare de primire către contribuabili documentele necesare accesării facilităților fiscale prevăzute la art. II-V și XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data încheierii convenției prevăzute la art. 2.

Art. 5

(1) Sumele încasate de către salariații poștali potrivit prevederilor art. 2 lit. c) se virează de către Poșta Română în contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024”, codificat cu codurile de identificare fiscală ale contribuabililor, deschis la Trezoreria Operativă Centrală.

(2) Informațiile obligatorii ce trebuie înscrise de Poșta Română în documentele de plată întocmite ca urmare a încasării sumelor de bani de la contribuabilii cărora li s-au comunicat documentele prevăzute la art. 2, la rubricile destinate beneficiarului, sunt următoarele:

a) în rubrica „Beneficiar” se înscrie „bugetul general consolidat”;

b) în rubrica „Cod de identificare fiscală” se înscrie codul de identificare fiscală al contribuabilului;

c) în rubrica „Cod IBAN beneficiar” se înscrie codul IBAN aferent contului 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024”;

d) în rubrica „La” se înscrie „Trezoreria Operativă Centrală”.

(3) În cazul în care viramentele efectuate de Poșta Română nu sunt validate la nivelul Trezoreriei Operative Centrale din punctul de vedere al existenței unui cod de identificare fiscală al contribuabilului, conform registrului contribuabililor, astfel cum este definit la art. 91 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, acestea se returnează în contul din care sumele respective au fost virate, în următoarea zi lucrătoare înregistrării în contabilitate a viramentelor.

(4) Sumele încasate de Trezoreria Operativă Centrală de la Poșta Română sunt supuse în aceeași zi procesului de distribuire către contul 50.67.08 „Disponibil din sume încasate prin intermediul Poștei Române pentru achitarea obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024”, codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabilului, deschis la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent în administrarea obligațiilor bugetare datorate de acesta. Sumele distribuite de Trezoreria Operativă Centrală sunt înregistrate în contabilitatea unităților Trezoreriei Statului în următoarea zi lucrătoare. În cazul în care organul fiscal central competent constată că a recepționat viramente transmise de către unitățile Trezoreriei Statului pentru contribuabili care nu se află în administrarea sa, acesta dispune, în următoarea zi lucrătoare, unității Trezoreriei Statului transferul sumelor către unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal central competent care administrează obligațiile bugetare datorate de contribuabil.

(5) Organul fiscal central competent distribuie sumele încasate în contul prevăzut la alin. (4), în vederea stingerii obligațiilor bugetare datorate de contribuabili pentru accesarea facilităților fiscale, în ordinea vechimii acestora, altele decât cele care fac obiectul amânării în vederea anulării potrivit prevederilor art. VI alin. (5) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024.

Art. 6

(1) Prevederile art. 1 și 2 sunt aplicabile și autorităților administrației publice locale care administrează obligații bugetare ce fac obiectul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024.

(2) În aplicarea prevederilor art. 1 și 2, convenția se poate încheia între Poșta Română cu autoritățile administrației publice locale, iar cheltuielile aferente cu prestarea serviciilor se asigură din bugetele locale.

 

Măsuri pentru sistemul de informare, comunicare și încasare a obligațiilor bugetare care fac obiectul măsurilor de anulare a unor obligații bugetare prevăzute de O.U.G. nr. 107/2024 (O.U.G. nr. 116/2024) was last modified: septembrie 27th, 2024 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.