Măsuri de protecție socială

7 apr. 2021
Vizualizari: 513

Legea nr. 58/2021 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea aplicării unor măsuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă (M. Of. nr. 345/5 aprilie 2021)

Intrare în vigoare: 8 aprilie 2021

Legea nr. 58/2021 modifică O.U.G. nr. 132/2020 sub următoarele aspecte:

1. Angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de muncă cu cel mult 80% (n.n. în reglementarea anterioară, cu cel mult 50%) din durata zilnică, săptămânală sau lunară, prevăzută în contractul de muncă, în perioada stării de urgență/alertă/asediu și pe o perioadă de maxim 3 luni de la încetarea stării de urgență/alertă/asediu.

2. Măsura se ia de către angajator cu acordul organizației sindicale sau a reprezentanților salariaților. Angajatorul poate modifica programul de muncă ori de câte ori este necesar, având obligația de a justifica această măsură.

3. Reducerea timpului de muncă se stabilește pe o perioadă de minim 5 zile lucrătoare, incluse în perioada de 30 zile calendaristice, începând cu prima zi de aplicare a efectivă a măsurii.

4. Decizia de reducere a timpului de muncă se comunică salariatului cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii, dar comunicarea se poate face și cu cel puțin 24 ore înainte dacă intervine o modificare a programului de lucru ca urmare a creșterii activității angajatorului și care necesită suplimentarea personalului ori în situația în care se impune înlocuirea unui salariat care se află în imposibilitatea de a presta activitatea conform programului de lucru.

5. Salariații afectați de măsura reduceri timpului de muncă beneficiază de o indemnizație de 75% din salariul de bază brut lunar aferent orelor de reducere a programului de lucru.

Indemnizația poate fi suplimentată de angajator cu sume reprezentând diferența până la nivelul salariului de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dacă bugetul angajatorului pentru plata cheltuielilor de personal permite acest lucru, fără ca această diferență să poată fi decontată.

6. Reducerea timpului de muncă se poate aplica cu îndeplinirea cumulativă a unor condiții:

– cel puțin 10% din salariați sunt afectați de această măsură;

– cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii/din luna dinaintea lunii anterioare s-a diminuat cu cel puțin 10% comparat cu luna similară din 2019 sau cu media lunară a cifrei de afaceri din anul 2019.

Pentru societățile înființate în perioada 1 ianuarie – 15 martie 2020 și care au cel puțin un angajat, diminuarea cifrei de afaceri se raportează la cifra de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii.

7. Pentru decontarea indemnizațiilor acordate salariaților afectați de măsura reducerii timpului de muncă, cererea depusă de angajator este însoțită și de:

– dovada aducerii măsurii la cunoștința salariaților, prin orice mijloace folosite de angajator în mod obișnuit pentru comunicarea cu angajații;

– declarația pe propria răspundere a angajatorului cu privire la reducerea cifrei de afaceri;

– copia acordului încheiat între angajator și organizația sindicală.

În termen de 30 zile de la intrarea în vigoare a acestei legi (n.n. până pe data de 8 mai 2021) se va modifica H.G. nr. 719/2020 pentru aprobarea procedurii de decontare și de plată a sumelor acordate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Măsuri de protecție socială was last modified: aprilie 7th, 2021 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: