MAI. Proiect: O.G. pentru modificarea O.U.G. nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români

19 ian. 2022
Vizualizari: 954

Ministerul Afacerilor Interne a supus dezbaterii publice Proiectul de O.G. pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.

Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate pot fi transmise în termen de 15 zile calendaristice, calculate de la data publicării anunțului (18 ianuarie 2022), pe adresa de e-mail dgj_transparenta@mai.gov.ro.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale proiectului:

Art. I – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată în Monitorul Oficial al României nr. 719/12.10.2011, Partea I, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. Articolul 11 alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

Furnizarea sau verificarea unor date cu caracter personal din R.N.E.P. se face în condițiile stabilite de lege, în cadrul unor acțiuni de interes public sau în vederea îndeplinirii unor obligații legale, cu plata corespunzătoare a taxei prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, în baza unui contract încheiat între Ministerul Afacerilor Interne, prin D.E.P.A.B.D., și beneficiar.

2. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 111, cu următorul cuprins:

Art. 111 – (1) Cuantumul taxei prevăzută la art. 11 alin.(2) pentru furnizarea sau verificarea
datelor cu caracter personal prin proceduri automate se stabilește potrivit bazei de calcul
aprobată prin hotărâre de către Guvern. Cuantumul taxei se publică anual pe pagina de
internet a D.E.P.A.B.D.

(2) Cuantumul taxei prevăzută la art.11 alin.(2) pentru furnizarea sau verificarea datelor cu caracter personal prin proceduri neautomate se stabilește de către D.E.P.A.B.D. cu luarea în considerare a cel puțin următoarelor elemente:

a)costul mediu al materialelor utilizate pentru redactarea și transmiterea răspunsului;

b)costul mediu al utilizării infrastructurii tehnice pentru extragerea datelor pentru unitatea de referință prin raportare la costul pe ora de funcționare;

c)costul mediu cu resursa umană prin raportare la unitatea de referință;

d)costul mediu pentru îndeplinirea unor operațiuni suplimentare.

(3) Procedura de stabilire a cuantumului taxei prevăzute la alin.(2) se stabilește de către D.E.P.A.B.D. pentru fiecare operațiune de furnizare și se publică, anual, pe pagina de internet. Cuantumul taxei nu poate fi mai mic decât costurile implicate.

(4) Pentru furnizarea datelor statistice extrase prin proceduri automate din R.N.E.P., procedura de calcul a valorii totale a taxei de furnizare se realizează de către D.E.P.A.B.D., prin raportare la cuantumul taxei pentru ora de funcționare, calculată potrivit dispozițiilor procedurii aprobate prin hotărâre de către Guvern. Procedura de calcul se publică pe pagina de internet.

(5) Cuantumul taxei pentru furnizarea datelor cu caracter personal prin proceduri neautomate realizate potrivit art.11 alin.(6) lit.b) din Ordonanța de urgență se stabilește de către autoritatea locală.

3. Articolul 12^1 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 12^1 Opțional, de la data asigurării infrastructurii tehnice necesare eliberării cărții electronice de identitate, se poate elibera carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți, a reprezentatului legal, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui organism privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.

4. La articolul 14 alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

(6) Pentru soluționarea unor cazuri deosebite care impun celeritatea eliberării, actele de identitate și/sau înscrierea mențiunii privind stabilirea reședinței se pot realiza de către serviciile publice comunitare județene de evidență a persoanelor, respectiv al municipiului București.

5. La articolul 14, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alin. (7) și (8) cu următorul cuprins:

(7) Pentru testarea și urmărirea funcționării aplicațiilor informatice, pentru soluționarea unor cazuri deosebite, precum și pentru sprijinirea activității specifice a structurilor cu atribuții în domeniul ordinii publice și securității naționale, eliberarea actelor de identitate și/sau înscrierea mențiunii privind stabilirea reședinței se realizează de către D.E.P.A.B.D.

(8) Se abilitează D.E.P.A.B.D. să organizeze, să conducă și să coordoneze platforme-pilot pentru eliberarea cărților electronice de identitate. Condițiile de organizare a platformelorpilot se stabilesc, în acord cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, prin ordin al ministrului afacerilor interne.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

6. La articolului 15, alineatele (1)-(4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(1) Cererea pentru eliberarea actului de identitate conține datele cu caracter personal ale solicitantului și informațiile necesare actualizării R.N.E.P., stabilite prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(2) Datele solicitantului actului de identitate se preiau din sisteme informatice administrate de D.E.P.A.B.D. sau, după caz, din documentele prezentate în original care, potrivit legii, fac dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, statutului civil, cetățeniei române și, după caz, a domiciliului sau reședinței.

(3) Procedura înregistrării și generării cererilor pentru eliberarea actelor de identitate, documentele care trebuie prezentate de solicitanți, precum și modalitățile de certificare a identității, se stabilesc prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

(4) Procedura privind certificarea identității solicitantului actului de identitate ca urmare a pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorării se stabilește prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

7. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:

(1) Cartea de identitate se eliberează:

a)cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani;

b)cu valabilitate de 7 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani;

c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani;

d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 55 de ani.

(2) Până la asigurarea infrastructurii tehnice necesare punerii în circulație a cărții electronice de identitate, cartea de identitate se eliberează cu valabilitatea prevăzută de dispozițiile alin. (1) dar nu mai mult de data de 03.08.2031.

(3) De la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se eliberează:

a) cu valabilitate de 3 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani;

b) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani;

c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;

d)cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani, pentru cartea de identitate
simplă.

(4) Pentru situația în care prelevarea amprentelor de la orice deget este imposibilă temporar se aplică dispozițiile art.4 alin.(3) din Regulamentul (UE) 2019/1157 privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație.

(5) De la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cetățenii români pot opta pentru eliberarea:

a)unei cărți electronice de identitate;

b)unei cărți de identitate simple.

(6) Până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, solicitată în condițiile art. 121, se eliberează astfel:

a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare;

b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărți electronice de identitate cu
imaginile impresiunilor papilare.

8. La articolul 17 alineatul (2) litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:

d) data nașterii titularului;

9. La articolul 17 alineatul (6) se modifică va avea următorul cuprins:

(6) Cartea electronică de identitate se eliberează fără înscrierea imaginii impresiunilor papilare atunci când prelevarea acestora este fizic imposibil de a fi realizată;

10. La articolul 19 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:

c1) în cazul în care în R.N.E.P. există mențiunea ,,încetat valabilitate domiciliu.

11. La articolul 19, alineatul (2), literele b) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:

b) în termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-c) și d)-j);

c) oricând, în situația prevăzută la alin. (1) lit. c1) și k).

(…)

15. Articolul 47 se abrogă.

Art. II – (1) Hotărârea Guvernului prevăzută la art. 111 alin.(1) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se adoptă la propunerea Ministerului Afacerilor Interne în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe.

(2) Ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art.14 alin.(8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, astfel cum a fost modificată prin prezenta ordonanță, se emite în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe.

(3) În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, Normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români precum și pentru stabilirea formei și conținutului actelor de identitate, ale dovezii de reședință și ale cărții de imobil, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 295/2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 29 martie 2021, se modifică și se completează potrivit prevederilor prezentei ordonanțe, prin hotărâre a
Guvernului.

Art. III – Prevederile art. I pct. 6 și 15 intră în vigoare la 120 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Pentru mai multe detalii cu privire la Proiect și Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

 

Sursa informației

(Copyright foto: freepik)

 

VEZI ȘI MAI. PROIECT: ORDIN PRIVIND STABILIREA PROCEDURII DE EFECTUARE A PLĂȚII SUMELOR PREVĂZUTE PRIN HOTĂRÂRI JUDECĂTOREȘTI AVÂND CA OBIECT ACORDAREA UNOR DREPTURI DE NATURĂ SALARIALĂ

MAI. Proiect: O.G. pentru modificarea O.U.G. nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români was last modified: ianuarie 21st, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.