MAE. Proiect: Hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului interinstituțional pentru implementarea sancțiunilor internaționale
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a supus dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului interinstituțional pentru implementarea sancțiunilor internaționale, înființat pentru asigurarea cadrului general de cooperare în domeniul punerii în aplicare în România a sancțiunilor internaționale.
Sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect supus dezbaterii publice sunt așteptate până la data de 14 februarie 2025, la adresa de e-mail ddi-due@mae.ro sau la adresa poștală a Ministerului Afacerilor Externe, Aleea Modrogan, nr.14, sector 1, București, cod 011822.
Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:
Articolul 1
Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului interinstituțional pentru implementarea sancțiunilor internaționale, înființat pentru asigurarea cadrului general de cooperare în domeniul punerii în aplicare în România a sancțiunilor internaționale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Articolul 2
Hotărârea Guvernului nr. 1.541/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului interinstituțional, înființat pentru asigurarea cadrului general de cooperare în domeniul punerii în aplicare în România a sancțiunilor internaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 882 din 17 decembrie 2009 se abrogă.
Anexă
Articolul 1
Prezentul regulament stabilește modul de organizare și funcționare a Consiliului interinstituțional pentru implementarea sancțiunilor internaționale, denumit în continuare Consiliu, înființat potrivit dispozițiilor art. 13 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanță.
Articolul 2
Consiliul îndeplinește atribuțiile prevăzute la art. 14 din Ordonanță.
Articolul 3
(1) Consiliul este compus din reprezentanți la nivel de secretar de stat, în cazul ministerelor, și la nivel de conducător sau înlocuitor de drept sau desemnat de către acesta în cazul celorlalte instituții reprezentate în Consiliu, precum și din experți tehnici, în funcție de tematica abordată și de nivelul deciziilor care trebuie luate, desemnați de conducătorii autorităților și instituțiilor 1 prevăzute la art. 13 alin. (2) din Ordonanță, care trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) să dețină autorizație de acces la informații clasificate secret de stat de nivel de secretizare cel puțin secret;
b) să aibă competența de a decide în numele autorității sau instituției pe care o reprezintă, în conformitate cu mandatul primit din partea conducătorului acesteia;
c) să fie notificați coordonatorului Consiliului.
(2) Conducătorii autorităților și ai instituțiilor publice prevăzute la art. 13 alin. (2) din Ordonanță notifică, prin adresă, coordonatorului Consiliului numele reprezentanților acestora în Consiliu, nivelul de acces la informații clasificate al fiecărui reprezentant, precum și nivelul purtării corespondenței în cadrul desfășurării activității Consiliului, potrivit art. 5 alin. (3).
Articolul 4
(1) Consiliul este coordonat de Cancelaria Prim-Ministrului, prin consilier de stat desemnat prin ordin al șefului Cancelariei Prim-Ministrului.
(2) Coordonatorul Consiliului reprezintă Consiliul în relația cu autoritățile și instituțiile publice și în relația cu partenerii externi.
(3) Secretariatul Consiliului este asigurat de Ministerul Afacerilor Externe, prin Direcția Drept Internațional, Dreptul Uniunii Europene și Sancțiuni, având următoarele atribuții:
a) asigură și coordonează fluxul de informații între autoritățile și instituțiile publice reprezentate în Consiliu, conform art. 13 alin. (2) din Ordonanță;
b) redactează minuta ședințelor de lucru ale Consiliului și toate documentele emise de acesta;
c) verifică îndeplinirea condițiilor de reprezentare în ședință a autorităților și a instituțiilor publice, potrivit art. 3 alin. (1);
d) verifică îndeplinirea cvorumului și asigură notificarea, către conducătorul autorității sau instituției publice respective, a lipsei reprezentanților acesteia la reuniunile Consiliului, pentru a fi luate măsurile ce se impun;
e) solicită autorităților sau instituțiilor publice cu atribuții în domeniul punerii în aplicare a sancțiunilor internaționale puncte de vedere privind implicațiile la nivel național ale adoptării, modificării, suspendării sau încetării unor regimuri internaționale de sancțiuni, după caz, în cadrul îndeplinirii de către Consiliu a atribuției prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. d) din Ordonanță;
f) întocmește proiectul de recomandare cu privire la oportunitatea preluării în dreptul intern a unor sancțiuni internaționale care nu au caracter obligatoriu, pentru îndeplinirea de către Consiliu a atribuției prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. f) din Ordonanță;
g) întocmește, pe baza informărilor transmise potrivit art. 11 alin. (1) din Ordonanță, informarea pentru îndeplinirea de către Consiliu a atribuției prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. g) din Ordonanță;
h) îndeplinește orice alte sarcini stabilite de Consiliu pentru îndeplinirea atribuțiilor acestuia. 2
(…)
Articolul 8
(1) În cazul adoptării prin vot în cadrul ședințelor de lucru a avizelor, recomandărilor și informărilor emise de Consiliu în îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. e)-g), fiecare autoritate sau instituție reprezentată în ședință dispune de un vot în Consiliu, indiferent de numărul de reprezentanți desemnați.
(2) Autoritățile sau instituțiile care au votat împotrivă prezintă în scris motivele care au stat la baza deciziei, iar motivarea scrisă se comunică tuturor autorităților sau instituțiilor publice și se anexează la minuta ședinței.
Articolul 9
(1) Conținutul pe scurt al dezbaterilor, propunerile, recomandările și concluziile Consiliului, inclusiv privind avizele consultative solicitate, se consemnează în minuta ședinței.
(2) Minuta ședinței se redactează de către Secretariatul Consiliului și se agreează prin corespondență ulterior ședinței. Minuta se transmite spre informare și reprezentanților autorităților și instituțiilor publice care nu au participat la ședință.
Articolul 10
(1) Avizele, recomandările și informările emise de Consiliu în îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. e)-g) din Ordonanță se adoptă în cadrul ședințelor de lucru sau prin corespondență, prin consens. În cazul în care consensul nu poate fi obținut, avizele, recomandările și informările se adoptă prin vot, cu majoritatea calificată de două treimi din numărul autorităților sau instituțiilor publice reprezentate în ședință.
(2) În cazul adoptării prin corespondență a recomandărilor și a informărilor emise de Consiliu în îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. e)-g), lipsa transmiterii unui punct de vedere de către autoritățile ori instituțiile publice menționate la art. 13 alin. (2) din Ordonanță în termenul indicat în acel scop se consideră acord cu forma documentului supus adoptării transmisă de Secretariatul Consiliului.
Articolul 11
(1) Pentru îndeplinirea atribuției prevăzute la art. 12 alin (3) din Ordonanță, în cazul identificării unor divergențe privind asumarea competențelor acordării derogărilor, Ministerul Afacerilor Externe sesizează Consiliul cu privire la sancțiunea de la aplicarea căreia a fost solicitată derogarea și autoritățile sau instituțiile publice prevăzute la art. 12 alin (1) și (2) din Ordonanță care au refuzat acordarea acesteia.
(2) Divergența de asumare a competenței acordării derogărilor este supusă dezbaterii în cadrul ședinței de lucru a Consiliului convocate conform dispozițiilor art. 6.
Articolul 12
(1) În vederea îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. f) și g) din Ordonanță, Secretariatul Consiliului întocmește recomandarea sau informarea potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (3) lit. f) și g) pe baza contribuțiilor scrise care au fost transmise de autoritățile și instituțiile prevăzute la art. 13 alin.
(2) din Ordonanță în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la solicitarea acestora de către Secretariatul Consiliului. (2) Recomandarea sau informarea privind măsurile adoptate de România în vederea punerii în aplicare a sancțiunilor internaționale se transmite de către Secretariatul Consiliului Președintelui României și, după caz, Prim-Ministrului, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea contribuțiilor, potrivit prevederilor alin. (1).
(3) Textul avizului consultativ al Consiliului, prevăzut la art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanță, se adoptă în timpul ședinței Consiliului și se transmite de către coordonatorul Consiliului autorității sau instituției competente care l-a solicitat, în termenul prevăzut la art. 13 alin. (9) din Ordonanță.
Articolul 13
(1) Documentele de lucru ale Consiliului sunt gestionate de către Secretariat.
(…)
Pentru consultarea Proiectului de Hotărâre și a Notei de fundamentare, vă rugăm acceasați sursa informației.