Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 – modificări III (Legea nr. 225/2016)

28 nov. 2016
Vizualizari: 1463
Actul modificatActul modificatorSumar
Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006
(M. Of. nr. 121 din 5 martie 2013; cu modif. ult.)
Legea nr. 225/2016
(M. Of. nr. 942 din 23 noiembrie 2016)
modifică: art. 10 alin. (1), (4) și (5); art. 11 alin. (4) lit. g); art. 12 lit. e); art. 13 alin. (2) lit. a); art. 13 lit. h) a alin. (2) și alin. (5); art. 14 alin. (1);  art. 15; art. 16 alin. (1); art. 17; art. 18 alin. (1); art. 19 alin. (3) și (4)
introduce: art. 10 alin. (5^1); art. 10 alin. (11); art. 11 alin. (4) lit. a^1); art. 14 alin. (1^1)
abrogă: art. 11 alin. (5) – (7); art. 13 alin. (2) lit. b), c), d) și g);

 

În M. Of. nr. 942 din 23 noiembrie 2016, a fost publicată Legea nr. 225/2016 pentru modificarea și completarea Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006.

În continuare, vom prezenta a treia parte a respectivelor modificări.

Art. 10 alin. (1), (4) și (5) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 alin. (1), (4) și (5) prevedeau faptul că două sau mai multe unități administrativ-teritoriale, în limitele competențelor autorităților lor deliberative și executive, pot să coopereze și să se asocieze, în condițiile legii, în scopul constituirii unor asociații de dezvoltare intercomunitară având ca obiect furnizarea/prestarea în comun a serviciilor comunitare de utilități publice și înființarea, modernizarea și/sau dezvoltarea, după caz, a sistemelor de utilități publice aferente.

Unitățile administrativ-teritoriale pot mandata, în condițiile legii, asociațiile de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, prin hotărâri ale autorităților lor deliberative, să exercite, pe seama și în numele lor, dreptul de a delega gestiunea serviciilor de utilități publice transferate în responsabilitatea asociațiilor, inclusiv dreptul de a concesiona sistemele de utilități publice aferente serviciilor de utilități publice transferate. În acest scop, hotărârile autorităților administrației publice locale privind mandatarea și actele juridice de constituire a oricărei asociații trebuie să conțină prevederi detaliate și complete privind condițiile de exercitare de către aceasta a mandatului special încredințat.

De asemenea, unitățile administrativ-teritoriale pot mandata asociațiile de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice, în condițiile stabilite prin actul constitutiv și statutul asociației, să exercite, în numele și pe seama lor, atribuțiile, drepturile și obligațiile prevăzute la art. 8 alin. (3), la art. 9 și la art. 32, cu excepția celor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. c), d), f), g) și h), la art. 9 alin. (1) lit. d), respectiv alin. (4) lit. d) și la art. 32 alin. (4). Exercitarea atribuțiilor, drepturilor și obligațiilor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a), i), j) și k), la art. 9 alin. (11) lit. b), la art. 9 alin. (2) lit. a), d) și g), la art. 9 alin. (3) și la art. 32 alin. (2) și (3) este condiționată de primirea în prealabil a unui mandat special din partea autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre ale asociației.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10 alin. (1), (4) și (5) dispun următoarele:

Art. 10

(1) Două sau mai multe unități administrativ-teritoriale, în limitele competențelor autorităților lor deliberative și executive, pot să coopereze și să se asocieze, în condițiile legii, în scopul constituirii unor asociații de dezvoltare intercomunitară având ca scop furnizarea/prestarea în comun a serviciilor comunitare de utilități publice și înființarea, modernizarea, reabilitarea și/sau dezvoltarea, după caz, a sistemelor de utilități publice aferente.

(…)

(4) Unitățile administrativ-teritoriale pot mandata, în condițiile legii, asociațiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice, prin hotărâri ale autorităților lor deliberative, să exercite, pe seama și în numele lor, dreptul de a delega gestiunea serviciilor de utilități publice transferate în responsabilitatea asociațiilor, inclusiv dreptul de a pune la dispoziție sistemele de utilități publice aferente serviciilor de utilități publice transferate. În acest scop, hotărârile autorităților administrației publice locale privind mandatarea și actele juridice de constituire a oricărei asociații trebuie să conțină prevederi detaliate și complete privind condițiile de exercitare de către aceasta a mandatului special încredințat.

(5) Unitățile administrativ-teritoriale pot mandata asociațiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice, în condițiile stabilite prin actul constitutiv și statutul asociației, să exercite, în numele și pe seama lor, atribuțiile, drepturile și obligațiile prevăzute la art. 8 alin. (3), art. 9 și art. 22 alin. (3) și (4), cu excepția celor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. b) – d), f) – h) și art. 9 alin. (1) lit. d). Exercitarea atribuțiilor, drepturilor și obligațiilor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a), d^1), d^2), i) – k), art. 9 alin. (2) lit. g), art. 27, art. 29 alin. (2), art. 30 alin. (5) și art. 32 alin. (4) este condiționată de primirea în prealabil a unui mandat special din partea autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre ale asociației”.

 

Art. 10 alin. (5^1) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

 

Noua reglementare

La art. 10, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit noii reglementări, art. 10 alin. (5^1) stabilește următoarele:

(5^1) În situația în care autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale nu se pronunță asupra hotărârilor privind acordarea mandatelor speciale prevăzute la alin. (5) în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, se prezumă că unitățile administrativ-teritoriale au acceptat tacit delegarea atribuțiilor lor”.

 

Art. 10 alin. (11) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

 

Noua reglementare

La art. 10, după alin. (10) se introduce un nou alineat, alin. (11).

Potrivit noii reglementări, art. 10 alin. (11) dispune următoarele:

(11) Unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice care au delegat împreună gestiunea de utilități publice către același operator/operator regional se pot retrage din asociație înainte de data expirării contractelor de delegare a gestiunii serviciilor numai cu acordul majorității celorlalte unități administrativ-teritoriale membre, exprimat prin hotărâri ale autorităților deliberative ale acestora, precum și cu acordul scris al entităților finanțatoare, în situația în care beneficiază de proiecte de investiții cofinanțate din fonduri europene, și numai după plata despăgubirilor prevăzute în contractele de delegare a gestiunii serviciilor sau, după caz, în statutul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilități publice”.

 

Art. 11 alin. (4) lit. a^1) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

 

Noua reglementare

La art. 11 alin. (4), după lit. a) se introduce o nouă literă, lit. a^1).

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (4) lit. a^1) stabilește următoarele:

a^1) adoptarea și implementarea măsurilor având ca obiectiv respectarea angajamentelor României vizând domeniul serviciilor comunitare de utilități publice, asumate prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, dezvoltarea durabilă, atingerea standardelor Uniunii Europene în domeniu și eliminarea disparităților economico-sociale ce rezultă dintre România și celelalte state membre;”.

 

Art. 11 alin. (4) lit. g) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 alin. (4) lit. g) prevedea faptul că în exercitarea prerogativelor și atribuțiilor menționate la alin. (1), (2) și (3) Guvernul urmărește: (…)

g) promovarea colaborării, sub diferite forme, dintre autoritățile administrației publice locale și sectorul privat pentru finanțarea înființării, dezvoltării, modernizării și exploatării unor servicii de utilități publice, respectiv a bunurilor specifice infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestora; (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (4) lit. g) stabilește următoarele: în exercitarea prerogativelor și atribuțiilor menționate la alin. (1), (2) și (3) Guvernul urmărește: (…)

g) promovarea colaborării, sub diferite forme, dintre autoritățile administrației publice locale și sectorul privat pentru finanțarea înființării, dezvoltării, modernizării și exploatării unor servicii de utilități publice, respectiv a bunurilor ce compun sistemele de utilități publice aferente acestora;” (…).

 

Art. 11 alin. (5) – (7) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 alin. (5) – (7) dispuneau faptul că în vederea constituirii serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, astfel cum este acesta definit la art. 5 pct. 29 din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare, Guvernul poate aproba transferul de participații deținute de Stat la operatori economici în domeniul privat al unităților administrativ-teritoriale.

Transferul prevăzut la alin. (5) se poate face cu titlu gratuit și se aprobă prin hotărâre a Guvernului, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții:

a) să aibă ca scop reducerea nivelului arieratelor, restructurarea sau eșalonarea la plată a acestora;
b) efectuarea unei analize tehnico-economice care să cuprindă justificarea operațiunii și efectele în plan economic și social la nivel local;
c) transferul se efectuează cu respectarea normelor naționale și comunitare în materie de ajutor de stat și concurență;
d) să fie exprimat acordul creditorilor în cazul în care acțiunile transferate sunt grevate de sarcini/garanții;
e) unitatea administrativ-teritorială să fi solicitat transferul participații lor deținute de stat.

De asemenea, prevederile alin. (5) și (6) nu se aplică societăților de interes strategic, astfel cum sunt acestea definite la art. 3 lit. b) din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 alin. (5) – (7)Abrogate.

 

Art. 12 lit. e) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 12 lit. e) stabilea faptul că exercitarea funcției de analiză, sinteză, decizie, coordonare, monitorizare și planificare la nivel central pentru domeniul serviciilor comunitare de utilități publice este încredințată Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în calitate de autoritate a administrației publice centrale de specialitate, având următoarele atribuții: (…)

e) monitorizează, centralizează și evaluează realizarea indicatorilor de performanță ai serviciilor comunitare de utilități publice, conform metodologiei prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. e); (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 12 lit. e) dispune următoarele: exercitarea funcției de analiză, sinteză, decizie, coordonare, monitorizare și planificare la nivel central pentru domeniul serviciilor comunitare de utilități publice este încredințată Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în calitate de autoritate a administrației publice centrale de specialitate, având următoarele atribuții: (…)

e) realizează, în colaborare cu alte autorități competente, sistemul indicatorilor de performanță ai serviciilor de utilități publice, care să permită analiza sistemică și comparativă a costurilor, prin raportare la o întreprindere tipică, bine gestionată și dotată corespunzător cu resursele necesare îndeplinirii obligațiilor de serviciu public;”.

 

Art. 13 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 alin. (2) lit. a) prevedea faptul că A.N.R.S.C. este autoritatea de reglementare competentă pentru următoarele servicii de utilități publice:

a) alimentarea cu apă; (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (2) lit. a) stabilește următoarele: A.N.R.S.C. este autoritatea de reglementare competentă pentru următoarele servicii de utilități publice:

a) alimentarea cu apă și canalizarea;” (…).

 

Art. 13 alin. (2) lit. b), c), d) și g) din Legea nr. 51/2006 (modificată prin Legea nr. 225/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 alin. (2) lit. b), c), d) și g) prevedeau faptul că A.N.R.S.C. este autoritatea de reglementare competentă pentru următoarele servicii de utilități publice: (…)

b) canalizarea și epurarea apelor uzate;
c) colectarea, canalizarea și evacuarea apelor pluviale; d)*) producerea, transportul, distribuția și furnizarea de energie termică în sistem centralizat, cu excepția activității de producere a energiei termice în cogenerare; (…)
d) (…)
g) administrarea domeniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale; (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (2) lit. b), c), d) și g) Abrogate.

Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006 – modificări III (Legea nr. 225/2016) was last modified: noiembrie 28th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.