Legea pieței de capital nr. 297/2004: modificată prin O.U.G. nr. 32/2012 (II)

21 ian. 2015
Vizualizari: 3195

Despre

  • M. Of. nr. 22 din 12.01.2015
  • Legea nr. 10/2015 pentru aprobarea O.U.G. nr. 32/2012
  • Modificări aduse cu privire la răspunderi şi sancţiuni
  • Modificări aduse cu privire la dispoziţii tranzitorii şi finale
2. Modificare art. 273

La art. 273, lit. a) și b) ale alin. (1) și partea introductivă a alin. (3) se modifică, se introduc două alineate, alin. (5) și (6).

 

Vechea reglementare: alin. (1) lit. a) și b)

În vechea reglementare, se prevedea faptul că săvârșirea contravențiilor prevăzute la art. 272 se sancționează după cum urmează:

a) în cazul contravențiilor prevăzute la art. 272 alin. (1) lit. a)-f). lit- 9) pct. 4 și 5, lit. h), i), lit. j) pct. 1-9 și 11-13 și la alin. (2) lit. e):

(i) cu avertisment sau amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei pentru persoanele fizice;

(ii) cu avertisment sau amendă de la 0,1 % până la 5% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării, în funcție de gravitatea faptei săvârșite, pentru persoanele juridice;

b) în cazul contravențiilor prevăzute la art. 272 alin. (1) lit. g) pct. 1, 2, 3 și 6, lit. j) pct. 10), lit. k), alin. (2) lit. a), b), d), f) și g):

(i) cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei pentru persoanele fizice;

(ii) cu amendă de la 0,1% până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării, în funcție de gravitatea faptei săvârșite, pentru persoanele juridice;

 

 Noua reglementare: alin. (1) lit. a) și b)

Conform noii reglementări:

a) în cazul contravențiilor prevăzute la art. 272 alin. (1) lit. a)-f), lit. g) pct. 4, 5 și 7, lit. h), i), lit. j) pct. 1-9 și 11-17, lit. k) pct. 2 și 3 și la alin. (2) lit. e), h), i) și k):

(i) cu avertisment sau amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei, pentru persoanele fizice;

(ii) cu avertisment sau amendă de la 0,1% până la 5% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancționării, în funcție de gravitatea faptei săvârșite, pentru persoanele juridice;

b) în cazul contravențiilor prevăzute la art. 272 alin. (1) lit. g) pct. 1, 2, 3 și 6, lit. j) pct. 10), lit. k) pct. 1, alin. (2) lit. a), b), d), f), g) și j):

(i) cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei, pentru persoanele fizice;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(ii) cu amendă de la 0,1% până la 10% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancționării, în funcție de gravitatea faptei săvârșite, pentru persoanele juridice.

 Vechea reglementare: partea introductivă a alin. (3)

În vechea reglementare, la alin. (3) se prevedea faptul că prin excepție de la prevederile art. 8 din O.G. nr. 2/2001, în cazul persoanei juridice nou-înființate care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancționării sau în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă C.N.V.M., aceasta va fi sancționată cu:

Noua reglementare: partea introductivă a alin. (3)

Conform noii reglementări partea introductivă a alin. (3) are următorul cuprins: „Prin excepție de la prevederile art. 8 din O.G. nr. 2/2001, în cazul persoanei juridice care a înregistrat o cifră de afaceri mai mică de 15 milioane lei sau nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării, precum și în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă A.S.F., aceasta va fi sancționată cu:ˮ.

La art. 273, se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins:

(5) În cazul intermediarilor instituții de credit, cuantumul amenzilor prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (ii) și lit. b) pct. (ii) va fi determinat prin aplicarea procentelor respective la cifra de afaceri netă realizată din activitatea desfășurată doar pe piața de capital, în anul financiar anterior sancționării, cu luarea în considerare a prevederilor alin. (3).

(6) În cazul instituțiilor de credit care desfășoară activitatea de depozitare pentru organismele de plasament colectiv autorizate/avizate de A.S.F. cuantumul amenzilor prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (ii) va fi determinat prin aplicarea procentelor respective la cifra de afaceri netă realizată din activitatea de depozitare, cu luarea în considerare a prevederilor alin. (3)ˮ.

3. Modificarea art. 2731

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2731, prevedea faptul că desfășurarea fără autorizație a oricăror activități sau operațiuni pentru care prezenta lege cere autorizarea constituie infracțiune și se sancționează potrivit legii penale.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, desfășurarea fără autorizație a oricăror activități sau operațiuni pentru care prezenta lege cere autorizarea constituie infracțiune și se sancționează potrivit legii penale, cu excepția activităților și serviciilor de investiții prevăzute la art. 5 alin. (1) desfășurate de S.S.I.F. și instituțiile de credit, caz în care sunt aplicabile prevederile art. 273 alin. (1) lit. a).
4. Modificare Art. 2732

Vechea reglementare

„(1) Nerespectarea obligațiilor prevăzute de art. 203 referitoare la inițierea, în termenul prevăzut de lege, a unei oferte publice de preluare obligatorie constituie contravenție și se sancționează după cum urmează:

(i) pentru persoanele fizice:

a) avertisment sau amendă de la 1.000 lei la 25.000 lei, în cazul în care termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu cel mult 30 de zile;

b) amendă de la 25.001 lei la 50.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 60 de zile;

c) prin excepție de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, amendă de la 50.001 lei la 500.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu mai mult de 60 de zile;

(ii) pentru persoanele juridice:

a) avertisment sau amendă de la 0,1% până la 1% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 30 de zile;

b) amendă de la 0,1% până la 5% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 60 de zile;

c) amendă de la 0,1% până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu mai mult de 60 de zile.

(2) Nerespectarea prevederilor privind interdicția de a achiziționa acțiuni prevăzută la art. 203 alin. (2) și (4) constituie contravenție și se sancționează după cum urmează:

(i) pentru persoanele fizice, avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 500.000 lei;

(ii) pentru persoanele juridice, avertisment sau amendă de la 0,1% până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării.

(3) În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancționării nu este disponibilă la data sancționării, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care persoana juridică a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referință. Prin an de referință se înțelege anul anterior sancționării.

(4) Prin excepție de la prevederile art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, în cazul persoanei juridice nou-înființate care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancționării sau în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă C.N.V.M. și care nu respectă obligațiile prevăzute la alin. (1), aceasta va fi sancționată cu:

a) amendă de la 5.000 lei la 500.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 30 de zile;

b) amendă de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 60 de zile;

c) amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu mai mult de 60 de zile.

(5) Prin excepție de la prevederile art. 8 din O.G. nr. 2/2001, în cazul persoanei juridice nou-înființate care nu a înregistrat cifra de afaceri în anul anterior sancționării sau în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă C.N.V.M. și care nu respectă obligațiile prevăzute la alin. (2), aceasta va fi sancționată cu amendă de la 5.000 lei la 2.500.000 lei.

(6) Dispozițiile alin. (1), (3) și (4) se aplică în mod corespunzător și în cazul neîndeplinirii obligațiilor prevăzute de art. 205 alin. (3)-(5)ˮ.

Noua reglementare

(1) Nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 203 referitoare la inițierea, în termenul prevăzut de lege, a unei oferte publice de preluare obligatorie constituie contravenție și se sancționează după cum urmează:

(i) pentru persoanele fizice:

a) avertisment sau amendă de la 1.000 lei la 25.000 lei, în cazul în care termenul legal de lansare a ofertei a fost depășit cu cel mult 30 de zile;

b) amendă de la 25.001 lei la 50.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 60 de zile;

c) prin excepție de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, amendă de la 50.001 lei la 500.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu mai mult de 60 de zile;

(ii) pentru persoanele juridice:

a) avertisment sau amendă de la 0,1% până la 1% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancționării, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 30 de zile, dar nu mai puțin de 10.000 lei;

b) amendă de la 0,1% până la 5% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancționării, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 60 de zile, dar nu mai puțin de 25.000 lei;

c) amendă de la 0,1% până la 10% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancționării, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu mai mult de 60 de zile, dar nu mai puțin de 50.000 lei.

(2) Nerespectarea prevederilor privind interdicția de a achiziționa acțiuni prevăzută la art. 203 alin. (2) și (4) constituie contravenție și se sancționează după cum urmează:

(i) pentru persoanele fizice, avertisment sau amendă de la 10.000 lei la 500.000 lei;

(ii) pentru persoanele juridice, avertisment sau amendă de la 0,1% până la 10% din cifra de afaceri netă realizată în anul financiar anterior sancționării.

(3) În cazul în care cifra de afaceri realizată în anul financiar anterior sancționării nu este disponibilă la data sancționării, va fi luată în considerare cea aferentă anului financiar în care persoana juridică a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referință. Prin an de referință se înțelege anul anterior sancționării.

(4) Prin excepție de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, în cazul persoanei juridice nou-înființate care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării sau în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă A.S.F. și care nu respectă obligațiile prevăzute la alin. (1), aceasta va fi sancționată cu:

a) amendă de la 5.000 lei la 500.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 30 de zile;

b) amendă de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu cel mult 60 de zile;

c) amendă de la 15.000 lei la 2.500.000 lei, în cazul în care termenul legal a fost depășit cu mai mult de 60 de zile.

(5) Prin excepție de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, în cazul persoanei juridice nou-înființate care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul anterior sancționării sau în cazul persoanei juridice a cărei cifră de afaceri nu este accesibilă A.S.F. și care nu respectă obligațiile prevăzute la alin. (2), aceasta va fi sancționată cu amendă de la 5.000 lei la 2.500.000 lei.

(6) Dispozițiile alin. (1), (3) și (4) se aplică în mod corespunzător și în cazul neîndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 205 alin. (3)-(5)ˮ.

5. Modificarea art. 278

Art. 278, se modifică prin introducerea unei noi dispoziții. În vechea reglementare art. 278 avea două alineate, iar în noua reglementare are trei alineate. Astfel la alin. (1), se introduce o nouă dispoziție, vechiul alin. (1) devine alin. (2), iar vechiul alin. (2), devine alin. (3).

Vechea reglementare

„(1) Prin derogare de la prevederile art. 13 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, termenul de prescripție a aplicării și executării sancțiunii contravenționale este de 3 ani de la data săvârșirii faptei.

(2) În cazul contravențiilor continue, termenul de prescripție de 3 ani curge de la data constatării fapteiˮ.

Noua reglementare

(1) În ceea ce privește procedura de stabilire și constatare a contravențiilor, precum și de aplicare a sancțiunilor, prevederile prezentei legi derogă de la dispozițiile O.G. nr. 2/2001.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 13 din O.G. nr. 2/2001, termenul de prescripție a constatării, aplicării și executării sancțiunii contravenționale este de 3 ani de la data săvârșirii faptei.

(3) În cazul contravențiilor continue, termenul de prescripție de 3 ani curge de la data constatării fapteiˮ.

6. Introducerea art. 2791
Conform acestuia, furtul instrumentelor financiare ale clienților și/sau ale fondurilor bănești aferente acestora constituie infracțiune și se pedepsește în conformitate cu prevederile Codului penal.

III. Modificări aduse cu privire la dispozițiile tranzitorii și finale

1. Introducerea art. 2863

(1) Condițiile de cvorum și de majoritate de vot necesare desfășurării adunărilor generale ale acționarilor S.I.F. și adoptării hotărârilor sunt cele prevăzute la art. 115 alin. (1) și (2) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, modificările ce vor fi efectuate la actele constitutive ale S.I.F., exclusiv pentru încadrarea acestora în prevederile alin. (1), vor fi înregistrate la oficiul registrului comerțului, în baza hotărârii consiliului de administrație/consiliului de supraveghere al S.I.F. sau al S.A.I. care administrează un S.I.F., după caz, ulterior obținerii autorizației din partea A.S.F.ˮ.

Legea pieței de capital nr. 297/2004: modificată prin O.U.G. nr. 32/2012 (II) was last modified: ianuarie 21st, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.