Legea pieței de capital nr. 297/2004: modificată prin O.U.G. nr. 32/2012 (I)

21 ian. 2015
Vizualizari: 5291

Despre

  • M. Of. nr. 22 din 12.01.2015
  • Legea nr. 10/2015 pentru aprobarea O.U.G. nr. 32/2012
  • Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital

Modificarea art. 146

La art. 146, alin. (1), (2), (5) și (7) se modifică.

Vechea reglementare: alin. (1)

Art. 146 alin. (1), în vechea reglementare, prevedea faptul că depozitarul central este acea persoană juridică, constituită sub forma societății pe acțiuni, emitentă de acțiuni nominative, în conformitate cu Legea nr. 31/1990, autorizată și supravegheată de C.N.V.M., care efectuează operațiunile de depozitare a valorilor mobiliare, precum și orice operațiuni în legătură cu acestea.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, depozitarul central este acea persoană juridică, constituită sub forma societății pe acțiuni, emitentă de acțiuni nominative, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, autorizată și supravegheată de A.S.F., care efectuează operațiunile de depozitare a instrumentelor financiare, altele decât cele derivate, precum și orice operațiuni în legătură cu acestea.


Vechea reglementare: alin. (2)

În vechea reglementare, art. 146 alin. (2), prevedea faptul că depozitarul central va efectua operațiuni de compensare-decontare a tranzacțiilor cu instrumente financiare, altele decât cele derivate, în conformitate cu prevederile art. 143.

Noua reglementare: alin. (2)

Potrivit noii reglementări, depozitarul central va efectua operațiuni de compensare-decontare a tranzacțiilor cu instrumente financiare, altele decât cele derivate, în conformitate cu prevederile art. 143.


La art. 143, la care se face referire, se prevede, la alin. (1): condițiile generale privind operațiunile de compensare și decontare, precum și cele de decontare brută pentru tranzacțiile cu instrumente financiare, altele decât cele derivate, care pot avea loc în cadrul sistemului de compensare-decontare, sunt stabilite de către C.N.V.M. împreună cu Banca Națională a României și cu alte autorități competente, după caz.

Potrivit alin. (2), prevederile din respectivul capitol nu se aplică sistemelor de compensare și decontare a operațiunilor cu instrumente ale pieței monetare și nici celor cu titluri de stat efectuate în afara pieței reglementate definite de prezenta lege, precum și celor derulate în sistemele de tranzacționare autorizate de Banca Națională a României și organizate de instituțiile de credit.

Vechea reglementare: alin. (5)

În vechea reglementare, la alin. (5), se prevedea faptul că depozitarul central va furniza emitenților informațiile necesare pentru exercitarea drepturilor aferente valorilor mobiliare depozitate, putând presta servicii pentru îndeplinirea obligațiilor emitentului față de deținătorii de valori mobiliare.

Noua reglementare: alin. (5)

Potrivit noii reglementări, depozitarul central va furniza emitenților informațiile necesare pentru exercitarea drepturilor aferente instrumentelor financiare depozitate, putând presta servicii pentru îndeplinirea obligațiilor emitentului față de deținătorii de instrumente financiare.


Vechea reglementare: alin. (7)

În vechea reglementare, la alin. (7), se prevedea faptul că raportarea prevăzută la alin. (6) se va efectua astfel:

a) pentru o anumită valoare mobiliară, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării depozitarului central;

b) pentru toate valorile, mobiliare, în termen de 3 zile lucrătoare de la datele de 30 iunie și 31 decembrie.

Noua reglementare: alin. (7)

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Conform noii reglementări, raportarea prevăzută la alin. (6) se va efectua astfel:

a) pentru un anumit instrument financiar, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării depozitarului central;

b) pentru toate instrumentele financiare, în termen de 3 zile lucrătoare de la datele de 30 iunie și 31 decembrie.


Alin. (6) la care se face referire prevede faptul că în vederea determinării structurii acționariatului unui emitent, la o anumită dată de referință, intermediarii vor raporta depozitarului central titularii subconturilor individualizate deținute de aceștia.

Modificare art. 147

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 147 dispunea faptul că toate clasele de valori mobiliare tranzacționate pe o piață reglementată sau în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare vor fi depozitate, în mod obligatoriii, la depozitarul central autorizat, în vederea efectuării în mod centralizat a operațiunilor cu valori mobiliare și asigurării unei evidențe unitare a acestor operațiuni.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, toate clasele de instrumente financiare, altele decât cele derivate, tranzacționate pe o piață reglementată sau în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare vor fi depozitate, în mod obligatoriu, la depozitarul central autorizat, în vederea efectuării în mod centralizat a operațiunilor cu instrumente financiare și asigurării unei evidențe unitare a acestor operațiuni.


Modificarea art. 149

La art. 149, se introduce un nou alineat, alin. (11), conform căruia, condițiile de calificare, experiență profesională și reputație care trebuie îndeplinite, respectiv cazurile de incompatibilitate și conflict de interese care trebuie evitate de către membrii consiliului de administrație, directorii sau, după caz, membrii consiliului de supraveghere și membrii directoratului sunt stabilite prin reglementări A.S.F.


Modificarea art. 151

La art. 151, alin. (1)-(3) se modifică.

Vechea reglementare: alin. (1)

În vechea reglementare, la alin. (1), se prevedea: conturile de valori mobiliare deschise la depozitarul central, în numele intermediarilor, vor fi evidențiate astfel încât să se asigure separarea valorilor mobiliare deținute în nume propriu, de cele deținute în contul investitorilor

Noua reglementare: alin. (1)

Conform noii reglementări, conturile de instrumente financiare deschise la depozitarul central de intermediari vor fi evidențiate astfel încât să se asigure separarea instrumentelor financiare deținute în nume propriu de cele deținute în contul clienților acestora.

Vechea reglementare: alin. (2)

În vechea reglementare, la alin. (2), se prevedea faptul că intermediarii au obligația de a ține subconturi individualizate de valori mobiliare deținute în contul investitorilor și de a înregistra zilnic în registrul propriu deținerile, pe fiecare investitor, pentru, fiecare clasă de valori mobiliare.

Noua reglementare: alin. (2)

Conform noii reglementări, participanții la sistemul de compensare-decontare au obligația de a ține subconturi individualizate de instrumente financiare deținute în contul clienților lor și de a înregistra zilnic în registrul propriu deținerile, pe fiecare client, pentru fiecare clasă de instrumente financiare.


Vechea reglementare: alin. (3)

În vechea reglementare, la alin. (3), se dispunea faptul că depozitarul central va fi direct răspunzător pentru asigurarea zilnică a concordanței dintre cantitatea de valori mobiliare înregistrată în conturile de valori mobiliare și cantitatea de valori mobiliare emise.

Noua reglementare: alin. (3)

Potrivit noii reglementări, depozitarul central va fi direct răspunzător pentru asigurarea zilnică a concordanței dintre cantitatea de instrumente financiare înregistrată în conturile de instrumente financiare și cantitatea de instrumente financiare emise.


La pct. 11, se prevede faptul că la art. 203, pct. 27 se modifică, dispunând faptul că la art. 151, alin. (4)-(6) se modifică.

Vechea reglementare: alin. (4)

În vechea reglementare, la alin. (4), se prevedea faptul că garanțiile financiare și ipotecile mobiliare asupra valorilor mobiliare se constituie și se execută potrivit reglementărilor legale în vigoare.

Noua reglementare: alin. (4)

Potrivit noii reglementări, garanțiile financiare și ipotecile mobiliare asupra instrumentelor financiare, altele decât cele derivate, se constituie și se execută potrivit reglementărilor emise de A.S.F., cu respectarea prevederilor legale în vigoare.


Vechea reglementare: alin. (5)

În vechea reglementare, la alin. (5), se prevedea faptul că executarea silită a garanțiilor financiare asupra valorilor mobiliare, a ipotecilor mobiliare asupra valorilor mobiliare sau, după caz, executarea silită inițiată ca urmare a instituirii procedurii popririi/sechestrului asupra valorilor mobiliare se realizează potrivit reglementărilor emise de C.N.V.M., cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Noua reglementare: alin. (5)

Conform noii reglementări, executarea silită a garanțiilor financiare asupra instrumentelor financiare, altele decât cele derivate, a ipotecilor mobiliare asupra instrumentelor financiare, altele decât cele derivate, sau, după caz, executarea silită inițiată ca urmare a instituirii procedurii popririi/sechestrului asupra instrumentelor financiare, altele decât cele derivate, se realizează potrivit reglementărilor emise de A.S.F., cu respectarea prevederilor legale în vigoare.


Vechea reglementare: alin. (6)

În vechea reglementare, la alin. (6), se dispunea faptul că însușirea valorilor mobiliare ce fac obiectul unei ipoteci mobiliare sau al popririi/sechestrului se poate realiza numai în situația în care nu a fost posibilă stingerea creanței prin vânzarea valorilor mobiliare respective printr-un intermediar, pe o piață reglementată sau în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare.

Noua reglementare: alin. (6)

Potrivit noii reglementări, însușirea instrumentelor financiare care fac obiectul unei ipoteci mobiliare sau al popririi/sechestrului se poate realiza numai în situația în care nu a fost posibilă stingerea creanței prin vânzarea instrumentelor financiare respective printr-un intermediar, pe o piață reglementată sau în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare.


Modificarea art. 155

La art. 155, alin. (1) se modifică.

Vechea reglementare

În vechea reglementare, se prevedea faptul că valorile mobiliare păstrate în conturile deschise la depozitarul central nu vor putea fi considerate ca aparținând patrimoniului acestuia și nu vor putea face obiectul nici unei pretenții din partea creditorilor depozitarului.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, instrumentele financiare păstrate în conturile deschise la depozitarul central nu vor putea fi considerate ca aparținând patrimoniului acestuia și nu vor putea face obiectul niciunei pretenții din partea creditorilor depozitarului.


Modificarea denumirii Capitolului V

Vechea denumire

Anterior, Capitolul V avea ca denumire marginală aceea de „Compensarea și decontarea tranzacțiilor cu instrumente financiare derivate și serviciile contrapărții centraleˮ.

Noua denumire

Noua denumire a Capitolului V este: „Contrapartea centrală și casa de compensareˮ.


Modificarea art. 157

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 157 avea următorul conținut:

„(1) Operațiunile de compensare și decontare a tranzacțiilor cu instrumente financiare derivate, precum și orice operațiuni în legătură cu acestea vor fi efectuate de casa de compensare autorizată de C.N.V.M., în conformitate cu reglementările emise de aceasta.

(2) Casa de compensare este o entitate responsabilă de calcularea pozițiilor nete ale intermediarilor, ale unei posibile contrapărți centrale și/sau ale unui posibil agent de decontare.

(3) Agentul de decontare este entitatea care deschide pentru intermediarii autorizați și/sau pentru o contraparte centrală care participă la sistem, conturi de decontare prin care, pe baza ordinelor de transfer din sistem, sunt decontate tranzacțiile cu instrumente financiare sau, după caz, acordă credite respectivilor intermediari și/sau contrapărții centrale, în scopul decontării.

(4) Contrapartea centrală este o entitate care se interpune între intermediarii din sistem și care acționează ca o contraparte exclusivă a acestora, în ceea ce privește ordinele lor de transfer.

(5) Casa de compensare pentru instrumente financiare derivate acționează ca și contraparte centrală.

(6) Aceeași entitate poate fi autorizată să acționeze ca o contraparte centrală, atât pentru instrumentele financiare derivate, cât și pentru instrumentele financiare, altele decât cele derivateˮ.

Noua reglementare

În noua reglementare, art. 157 are următorul cuprins: „(1) Contrapartea centrală este o persoană juridică care se interpune între contrapărțile la contractele tranzacționate pe una sau mai multe piețe financiare, devenind astfel cumpărător pentru fiecare vânzător și vânzător pentru fiecare cumpărător.

(2) A.S.F. este autoritatea competentă responsabilă de îndeplinirea sarcinilor care decurg din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții, pentru autorizarea și supravegherea contrapărților centrale stabilite pe teritoriul României.

(3) Casa de compensare este o entitate responsabilă de calcularea pozițiilor nete ale intermediarilor, ale unei posibile contrapărți centrale și/sau ale unui posibil agent de decontare.

(4) Casa de compensare pentru instrumente financiare derivate acționează în calitate de contraparte centrală.

(5) Aceeași entitate poate fi autorizată să acționeze ca o contraparte centrală, atât pentru instrumentele financiare derivate, cât și pentru instrumentele financiare, altele decât cele derivateˮ.


Modificare art. 159

La art. 159, alin. (2) și (3) se modifică.

Vechea reglementare: alin. (2)

În vechea reglementare, la alin. (2), se prevedea: C.N.V.M. reglementează înființarea și funcționarea casei de compensare și/sau contrapărții centrale, pentru a garanta siguranța tranzacțiilor cu instrumente financiare derivate și cu alte instrumente financiare decât cele derivate.

Noua reglementare: alin. (2)

Conform noii prevederi, A.S.F. reglementează înființarea și funcționarea casei de compensare și a contrapărții centrale, pentru a garanta siguranța tranzacțiilor cu instrumente financiare derivate și cu alte instrumente financiare decât cele derivate, în conformitate cu normele europene.


Vechea reglementare: alin. (3)

Prevederile art. 148 și art. 149 se vor aplica în mod corespunzător casei de compensare și contrapărții centrale autorizate de C.N.V.M.

Noua reglementare: alin. (3)

Potrivit noii reglementări, prevederile art. 148 și 149 se vor aplica în mod corespunzător casei de compensare și contrapărții centrale.


Abrogarea art. 160

Acesta prevedea faptul că orice achiziție de acțiuni ale casei de compensare/contrapărții centrale, care va duce la o deținere ce ar atinge sau ar depăși 10%, 20%, 33%, 50% din totalul drepturilor de vot, va fi supusă aprobării C.N.V.M. De asemenea, prevederile art. 150 alin. (3) și (4) se vor aplica corespunzător casei de compensare și contrapărții centrale autorizate de C.N.V.M.

Modificarea art. 161

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 161 avea următorul conținut:

„(1) Contrapartea centrală va deschide și va deține un cont de marjă pentru fiecare membru compensator, în care va colecta marjele pentru, pozițiile deschise. Marjele nu pot fi folosite în alt scop decât acela specificat în reglementările la care se face referire în art. 158.

(2) Marjele constituite în numele membrilor compensatori nu vor putea fi considerate ca aparținând activelor casei de compensare/contrapărții centrale și nu vor putea face obiectul cererii sau plății creditorilor casei de compensare/contrapărții centrale.

(3) Prevederile alin. (2) se aplică inclusiv în cazul falimentului sau lichidării administrative a casei de compensare/contrapărții centraleˮ.

Noua reglementare

În noua reglementare, art. 161 are următorul cuprins: „(1) Marjele constituite în numele membrilor compensatori nu vor putea fi considerate ca aparținând activelor casei de compensare/contrapărții centrale și nu vor putea face obiectul cererii sau plății creditorilor casei de compensare/contrapărții centrale.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică inclusiv în cazul falimentului sau lichidării administrative a casei de compensare/contrapărții centraleˮ.


Modificarea art. 162

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 162 avea următorul conținut: „(1) Reglementările casei de compensare/contrapărții centrale vor fi supuse aprobării C.N.V.M. și se vor referi cel puțin la:

a) organizarea și funcționarea sistemului;

b) relațiile dintre casa de compensare/contrapartea centrală și membrii compensatori, inclusiv normele privind lipsa fondurilor de compensare;

c) marjele/garanțiile financiare, metodologia de calcul și modalitatea de plată, inclusiv normele privind reevaluarea pozițiilor deschise, folosind prețurile curente ale pieței;

d) procedurile privind marcarea la piață;

e) procedurile ce vor fi folosite în cazul în care un membru compensator nu își îndeplinește obligațiile de a constitui marjele sau de a plăti orice altă sumă;

f) administrarea riscului de sistem.

(2) Competența privind aprobarea reglementărilor stabilite la alin. (1) poate fi delegată consiliului de administrațieˮ.

Noua reglementare

Art. 162 are următorul conținut: „(1) Reglementările contrapărții centrale sunt supuse aprobării A.S.F. și privesc cel puțin cerințele aferente contrapărților centrale conform Regulamentului (UE) nr. 648/2012, altor norme ale Uniunii Europene relevante și reglementărilor emise de A.S.F.

(2) Reglementările contrapărții centrale sunt supuse aprobării A.S.F., în conformitate cu reglementările emise de A.S.F.

(3) Contrapartea centrală solicită aprobarea prealabilă a B.N.R. pentru sistemul de decontare a operațiunilor cu instrumente financiare, precum și pentru orice modificare a acestuiaˮ.


Modificare art. 167

Vechea reglementare

Potrivit vechii reglementări, prevederile art. 156 se aplică în mod corespunzător casei de compensare/contrapărții centrale autorizate de către C.N.V.M.

Noua reglementare

Conform noilor dispoziții, în cadrul declanșării procedurii de faliment împotriva contrapărții centrale/casei de compensare, judecătorul-sindic numește lichidatorul, cu consultarea A.S.F.


Modificarea art. 169

La art. 169, alin. (1) se modifică.

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la alin. (1), se prevedea faptul că ordinele de transfer sunt irevocabile, producând efecte juridice între participanți și sunt opozabile terților din momentul introducerii lor în sistemul de compensare-decontare, moment stabilit de regulile sistemului.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, momentul din care un ordin de transfer este considerat introdus în sistemul de compensare-decontare trebuie să fie clar precizat prin regulile sistemului de compensare-decontare.


Introducerea alin. (11) la art. 169

La art. 169, se introduce un nou alineat, alin. (11), conform căruia, un ordin de transfer introdus în sistem nu va putea fi revocat de către un participant la sistemul de compensare-decontare sau de către un terț, după termenul stabilit prin regulile sistemului respectiv.


Modificări aduse operațiunilor de piață, mai exact ofertelor publice (art. 189)

1. Modificarea art. 189

La art. 189, se introduce un nou alineat, alin. (3), conform căruia dreptul investitorilor de a retrage subscrierile se exercită în condițiile și în limitele menționate în prospect, ofertantul având posibilitatea de a stabili că subscrierile pot fi retrase numai în situațiile menționate la alin. (1) și/sau la alin. (2), după caz.

 

👍Citește și: Legea pieței de capital nr. 297/2004: modificată prin O.U.G. nr. 32/2012 (II)

Legea pieței de capital nr. 297/2004: modificată prin O.U.G. nr. 32/2012 (I) was last modified: ianuarie 21st, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.