Legea partidelor politice nr. 14/2013 – modificări (Legea nr. 114/2015)

22 mai 2015
Vizualizari: 5900

Despre

  • M. Of. nr. 346 din 20 mai 2015
  • Legea nr. 114/2015
  • Modificarea şi completarea Legii partidelor politice nr. 14/2003
Actul modificatActul modificatorSumar
Legea nr. 14/2003
(rep. M. Of. nr. 347 din 12 mai 2014)
Legea nr. 114/2015
(M. Of. nr. 346 din 20 mai 2015)
modifică: art. 4 alin. (1) , art. 10 lit. j), art. 12 alin. (1), art. 13 alin. (1), art. 14 alin. (2), art. 18 alin. (1) lit. a) și d), art. 19, art. 40 alin. (1), art. 44 lit. a), art. 47 alin. (1) lit. b), art. 55
introduce: art. 14 alin. (3), anexa
abrogă: art. 27, art. 46 alin. (1) lit. f), art. 48, art. 53 alin. (2) și (3), art. 54 alin. (4)


 

 

În M. Of. nr. 346 din 20 mai 2015, s-a publicat Legea nr. 114/2015 privind modificarea și completarea Legii partidelor politice nr. 14/2003 (rep. M. Of. nr. 347 din 12 mai 2014).

Art. 4 alin. (1) și (4) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 alin. (1) prevedea faptul că partidele politice se organizau și funcționau după criteriul administrativ-teritorial.

De asemenea, la art. 4 alin. (4) se dispunea faptul că în cadrul organizațiilor teritoriale partidele politice își puteau organiza structuri care se ocupau de problemele specifice unei anumite categorii sociale sau profesionale.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, 4 alin. (1) prevede: „Partidele politice se pot organiza și funcționa la nivel național, la nivel local sau atât la nivel național, cât și local, conform statutului propriu”.

(…)

De asemenea, art. 4 alin. (4) stabilește: „Partidele politice își pot organiza structuri interne potrivit statutului propriu. Structurile interne pot reprezenta partidul politic față de terți la nivelul corespunzător, pot deschide conturi la bancă și răspund de gestionarea acestora”.

 

 

Art. 10 lit. j) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 lit. j) prevedea faptul că statutul partidului politic cuprindea în mod obligatoriu, printre altele: organele împuternicite să prezinte candidaturi în alegerile locale, parlamentare și prezidențiale.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10 lit. j) prevede faptul că statutul partidului politic cuprinde în mod obligatoriu, printre altele: „organele împuternicite să prezinte candidaturi în alegerile locale, parlamentare, europarlamentare și prezidențiale”.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 12 alin. (1) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 12 alin. (1) prevedea faptul că partidele politice aveau ca subdiviziuni organizații teritoriale, potrivit organizării administrative a țării, care aveau numărul minim de membri prevăzut de statut.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 12 alin. (1) prevede: „Partidele politice pot avea ca subdiviziuni organizații teritoriale, care au numărul minim de membri prevăzut de statut”.

 

Art. 13 alin. (1) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 13 alin. (1) prevedea faptul că Adunarea generală a membrilor și organul executiv, indiferent de denumirea pe care o aveau în statutul fiecărui partid, erau foruri obligatorii de conducere a partidului politic și a organizațiilor sale teritoriale. Conducerile organizațiilor teritoriale se alegeau pentru o perioadă determinată, prevăzută de statut.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (1) prevede: „Adunarea generală a membrilor și organul executiv, indiferent de denumirea pe care o au în statutul fiecărui partid, sunt foruri obligatorii de conducere ale partidului politic și ale eventualelor organizații teritoriale ale sale. Conducerile organizațiilor teritoriale se aleg pentru o perioadă determinată, prevăzută de statut”.

 

Art. 14 alin. (2) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 14 alin. (2) prevedea faptul că delegații la adunare erau aleși de organizațiile teritoriale prin vot secret. Numărul acestora se stabilea în raport cu numărul de membri. Procedurile de desemnare și de delegare a acestora trebuiau prevăzute în statut.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 alin. (2) prevede: „Pentru partidele care optează pentru organizații atât la nivel național, cât și la nivel local, delegații la adunare sunt aleși de organizațiile teritoriale, prin vot secret”.

 

Art. 14 alin. (3) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Noua reglementare

La art. 14, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3).

Potrivit noii reglementări, art. 14 alin. (3) prevede: „În statutul partidelor se pot prevedea și alte modalități de reprezentare a membrilor organizațiilor locale”.

 

Art. 18 alin. (1) lit. a) și d) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 18 alin. (1) lit. a) și d) prevedeau faptul că pentru înregistrarea unui partid politic se depuneau la Tribunalul București, printre altele, și următoarele documente:

a) cererea de înregistrare, semnată de conducătorul organului executiv al partidului politic și de cel puțin 3 membri fondatori, care vor fi citați în instanță;

d) actul de constituire, împreună cu lista semnăturilor de susținere a membrilor fondatori

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 18 alin. (1) lit. a) și d) prevăd faptul că pentru înregistrarea unui partid politic se depuneau la Tribunalul București, printre altele, și următoarele documente:

a) cererea de înregistrare, semnată de conducătorul organului executiv al partidului politic și de cel puțin 2 membri fondatori;

(…)

„d) actul de constituire, semnat de cel puțin 3 membri fondatori”.

 

Art. 19 Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 19 prevedea la alin. (1) faptul că Lista semnăturilor de susținere trebuia să menționeze obiectul susținerii, data și locul întocmirii, iar pentru susținători trebuia să conțină numele și prenumele, data nașterii, adresa, felul actului de identitate, seria și numărul acestuia, codul numeric personal, precum și semnătura. Susținătorii înscrierii unui partid politic puteau fi numai cetățeni cu drept de vot.

De asemenea, la alineatul următor se prevedea faptul ca lista era însoțită de o declarație pe propria răspundere a persoanei care a întocmit-o, care să ateste autenticitatea semnăturilor, sub sancțiunea prevăzută de art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 19 alin. (3) prevedea faptul că lista trebuia să cuprindă cel puțin 25.000 de membri fondatori, domiciliați în cel puțin 18 din județele țării și municipiul București, dar nu mai puțin de 700 de persoane pentru fiecare dintre aceste județe și municipiul București.

Art. 19 la ultimul alineat prevedea faptul că fiecare listă cuprindea persoane dintr-o singură localitate. Listele erau grupate pe localități și județe, pentru a se putea verifica prevederile alin. (3).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 19 prevede: „(1) Lista semnăturilor membrilor fondatori trebuie să conțină numele și prenumele, data nașterii, adresa, felul actului de identitate, seria și numărul acestuia, precum și semnătura. Membrii fondatori ai unui partid politic pot fi numai cetățeni cu drept de vot.

(2) Lista va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere a persoanei care a întocmit-o, care să ateste autenticitatea semnăturilor, sub sancțiunea prevăzută la art. 326 din Codul penal.

(3) Lista trebuie să cuprindă cel puțin 3 membri fondatori.

(4) Modelul listei semnăturilor membrilor fondatori și al declarației pe propria răspundere prevăzute la alin. (2) sunt cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta lege”.

 

Art. 27 Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 27 prevedea faptul că în fiecare an preelectoral partidele politice erau obligate să își actualizeze listele de membri, cu respectarea cerințelor prevăzute la art. 19 alin. (3) și (4). Listele actualizate erau fi depuse la Tribunalul București până la data de 31 decembrie a acelui an.

Noua reglementare

Art. 27 –  Abrogat.

 

Art. 40 alin. (1) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 40 alin. (1) prevedea faptul că în urma fuziunii prin contopire a unor partide politice rezulta un partid politic nou, care se subroga în drepturile și obligațiile partidelor politice care au fuzionat și care, în termen de 10 zile, trebuia să se conformeze prevederilor art. 18, cu excepția depunerii listei semnăturilor de susținere.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 40 alin. (1) prevede: „În urma fuziunii prin contopire a unor partide politice rezultă un partid politic nou, care se subrogă în drepturile și obligațiile partidelor politice care au fuzionat și care, în termen de 10 zile, trebuie să se conformeze prevederilor art. 18”.

 

Art. 44 lit. a) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 44 lit. a) prevedea faptul că un partid politic își înceta activitatea prin:

a) dizolvare, prin hotărâre pronunțată de Curtea Constituțională, pentru încălcarea art. 40 alin. (2) și (4) din Constituția României, republicată.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 44 lit. a) prevede faptul că un partid politic își înceta activitatea prin: „dizolvare, prin hotărâre pronunțată de Curtea Constituțională, pentru încălcarea art. 30 alin. (7) și art. 40 alin. (2) și (4) din Constituția României, republicată”.

 

Art. 46 alin. (1) lit. f) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 46 alin. (1) lit. f) un partid politic se dizolva pe cale judecătorească, printre altele, și ca urmare a neîndeplinirii obiectivelor stabilite la art. 1 și 2, constatată de Tribunalul București conform art. 48.

Noua reglementare

Art. 46 alin. (1) lit. f) – Abrogată.

 

Art. 47 alin. (1) lit. b) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 47 alin. (1) lit. b) prevedea faptul că inactivitatea unui partid politic se putea constata și în situația în care nu a desemnat candidați, singur sau în alianță, în două campanii electorale parlamentare succesive, în cel puțin 18 circumscripții electorale.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 47 alin. (1) lit. b) prevedea faptul că inactivitatea unui partid politic se putea constata și în situația în care: „nu a desemnat candidați, singur sau în alianță, în două campanii electorale succesive, cu excepția celei prezidențiale, în minimum 75 de circumscripții electorale în cazul alegerilor locale, respectiv o listă completă de candidați în cel puțin o circumscripție electorală sau candidați în cel puțin 3 circumscripții electorale, în cazul alegerilor parlamentare”.

 
Art. 48 Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 48 la primul alineat prevedea faptul că neîndeplinirea obiectivelor stabilite pentru un partid politic, conform art. 1 și 2, se putea constata când un partid politic nu obținea la două alegeri generale succesive un număr minim de voturi.

La alineatul următor, prevedea faptul că numărul minim necesar îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 1 și 2 era de cel puțin 50.000 de voturi la nivel național, pentru candidaturile depuse în oricare dintre următoarele scrutinuri: consilii județene, consilii locale, Camera Deputaților, Senat.

Noua reglementare

Art. 48 – Abrogat.

 

Art. 53 alin. (2) și (3) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 53 alin. (2) prevedea faptul că în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, partidele politice existente se conforma prevederilor acesteia, urmând procedura judiciară stabilită la art. 18-21, sub sancțiunea radierii din Registrul partidelor politice.

De asemenea, art. 53 alin. (3) prevedea faptul că termenul de 6 luni pentru înscriere era un termen de decădere.

Noua reglementare

Art. 53 alin. (2) și (3) – Abrogate.

 

Art. 54 alin. (4) Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 54 alin. (4) prevedea faptul că după expirarea termenului prevăzut la art. 53 alin. (2), partidele și alianțele politice utilizau numai denumirea integrală și denumirea prescurtată, precum și semnul permanent înregistrate la Tribunalul București, atât în activitatea curentă, cât și cu ocazia alegerilor.

Noua reglementare

Art. 54 alin. (4) – Abrogat.

 

Art. 55 Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 55 prevedea faptul că organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participau la alegeri li se aplicau în mod corespunzător prevederile prezentei legi, cu excepția art. 6, art. 10 lit. e), art. 12 alin. (1), art. 18, 19, 27, art. 46 alin. (1) lit. e) și f), art. 47, 48 și 53.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 55 prevede: „Organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri li se aplică în mod corespunzător prevederile prezentei legi, cu excepția art. 6, art. 10 lit. e), art. 12 alin. (1), art. 18, 19, art. 46 alin. (1) lit. e), art. 47 și 53”.

 

Anexa („Modelul listei semnăturilor membrilor fondatori/Lista semnăturilor membrilor fondatori pentru înscrierea partidului politic ……….”) la Legea nr. 14/2003 (modificată prin Legea nr. 114/2015)

După art. 57 se introduce anexa cu titlul „Modelul listei semnăturilor membrilor fondatori/Lista semnăturilor membrilor fondatori pentru înscrierea partidului politic ……….”.

Legea partidelor politice nr. 14/2013 – modificări (Legea nr. 114/2015) was last modified: mai 22nd, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.