Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale – modificări (Legea nr. 177/2018)

24 iul. 2018
Vizualizari: 3598

Actul modificat

Actul modificator

Sumar

Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale

(rep. M. Of. nr. 251 din 8 aprilie 2014; cu modif. ult.)

Legea nr. 177/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 103/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale

(M. Of. nr.  628 din 19 iulie 2018)

 

  modifică:  art. 5 alin. (1) lit. e), art. 7 alin. (2), art. 14 alin. (1), art. 15 alin. (2), art. 19 alin. (1) și alin. (7), art. 53 lit. a), art. 110 alin. (17);

  introduce: art. 17 alin. (2), art. 23 alin. (3)-(4), art. 33 alin. (4)-(5), art. 110 alin. (19);

  abrogă: art. 68 lit. d), g),h), j), k), m), o), p) și r).

 

👍Vezi și

În M. Of. nr. 628 din 19 iulie 2018, s-a publicat  Legea nr. 177/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 103/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale. 

Astfel, Legea nr. 177/2018 aduce implicit, modificări, dar și completări Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (rep. M. Of. nr. 251 din 8 aprilie 2014; cu modif. ult.).

 

O modificare importantă adusă de noua reglementare Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale se referă la faptul că în ceea ce privește accidentele de muncă sau bolile profesionale, declarate în condițiile legii, în timpul activității profesionale, dreptul la prestațiile și serviciile de asigurare se menține și ulterior încetării raporturilor de muncă/serviciu. Totodată, odată depusă cererea pentru acordarea drepturilor prevăzute de această lege, persoana intersato își exprimă în mod expres și neechivoc, acordul cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Această prelucrare se face numai în scopul stabilirii și plății drepturilor solicitate. Pe de altă parte,  potrivit noii reglementări, sumele plătite de casele de asigurări de sănătate județene pentru indemnizațiile de incapacitate temporară de muncă aferente cazurilor confirmate de accidente de muncă sau boli profesionale se recuperează de la casele teritoriale de pensii, indiferent de codul de indemnizație înscris pe certificatul medical. Totuși, acele sume reprezintând diferențe la indemnizațiile de incapacitate temporară de muncă, ca urmare a confirmării unui accident de muncă sau unei boli profesionale, se recuperează de către angajatori de la casele teritoriale de pensii, indiferent de codul de indemnizație înscris pe certificatul medical

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, prin O.U.G. nr. 103/2017.

 

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Art. 5 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (modificat prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5 alin. (1), lit. e) prevedea:

„(1) Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:

(…)

e) pensionarii sistemului public de pensii aflați în invaliditate ca urmare a unui accident de muncă sau boală profesională, până la data îndeplinirii condițiilor de pensie limită de vârstă”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5 alin. (1), lit. e) se modifică și va avea următorul conținut:

(1) Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:

(…)

e) pensionarii sistemului public de pensii aflați în invaliditate ca urmare a unui accident de muncă sau boală profesională”.

 

Art. 7 alin. (2) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (modificat prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (2) prevedea:

„(2) Au calitatea de asigurat cetățenii străini sau apatrizii încadrați cu contract individual de muncă care prestează muncă pentru un angajator român pe teritoriul României”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

(2) Au calitatea de asigurat cetățenii străini sau apatrizii încadrați cu contract individual de muncă, care prestează muncă pentru un angajator român”.

 

Art. 14 alin. (1) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (modificat prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 14, alin. (1) prevedea:

„(1) În cazul accidentelor de muncă sau bolilor profesionale, declarate în condițiile legii, în timpul activității profesionale, dreptul la prestațiile și serviciile de asigurare se menține și ulterior încetării raporturilor de muncă/serviciu până la data îndeplinirii condițiilor de pensie pentru limită de vârstă”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 14, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

(1) În cazul accidentelor de muncă sau bolilor profesionale, declarate în condițiile legii, în timpul activității profesionale, dreptul la prestațiile și serviciile de asigurare se menține și ulterior încetării raporturilor de muncă/serviciu”.

 

Art. 15 alin. (2) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (modificat prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 15, alin. (2) prevedea:

„(2) Angajații români prevăzuți la art. 7 alin. (1) sunt asigurați dacă la data confirmării caracterului profesional al accidentelor de muncă sau al bolilor profesionale dețin un document emis conform regulamentelor europene de coordonare a sistemelor de securitate socială nr. 883/2004 și nr. 987/2009, care să ateste faptul că fac obiectul legislației de securitate socială din România”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

(2) Angajații români prevăzuți la art. 7 alin. (1) sunt asigurați dacă au înregistrat un accident de muncă și dețin un document emis conform regulamentelor europene de coordonare a sistemelor de securitate socială nr. 883/2004 și nr. 987/2009, care să ateste faptul că fac obiectul legislației de securitate socială din România”.

 

Art. 17 alin. (2) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (introdus prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 17, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul conținut:

(2) Prin depunerea cererii în vederea acordării drepturilor prevăzute de prezenta lege, persoana în cauză își exprimă consimțământul în mod expres și neechivoc pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, în scopul stabilirii și plății drepturilor solicitate”.

 

Art. 19 alin. (1) și alin. (7) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (modificat prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 19, alin. (1) și alin. (7) prevedeau:

„(1) Baza de calcul al indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă se determină ca medie a câștigurilor brute definite conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, realizate lunar de către asigurat, din salarii sau venituri asimilate salariilor, în ultimele 6 luni anterioare primei zile de concediu medical.

(…)

(7) Recuperarea indemnizațiilor prevăzute la alin. (6) se poate realiza în termen de 90 de zile de la data confirmării caracterului de muncă al accidentului sau bolii”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 19, alin. (1) și alin. (7) se modifică și vor avea următorul conținut:

(1) Baza de calcul al indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă se determină ca medie a câștigurilor brute definite conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, realizate lunar de către asigurat, din salarii sau venituri asimilate salariilor, în ultimele 6 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical.

(…)

(7) Recuperarea de către angajator a indemnizațiilor prevăzute la alin. (6) se poate realiza după confirmarea caracterului de muncă al accidentului sau declararea bolii profesionale”.

 

Art. 23 alin. (3)-(4) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (introdus prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 23, după alin. (2) se introduc două noi alineate, alin. (3)-(4), cu următorul conținut:

(3) Dispozitivele medicale în vederea corectării și recuperării deficiențelor organice, funcționale sau fizice se stabilesc prin contractul-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobat anual prin hotărâre a Guvernului și prin normele metodologice de aplicare a acestui contract.

(4) Contravaloarea dispozitivelor și serviciilor medicale prevăzute la alin. (1) se suportă integral din bugetul asigurărilor sociale de stat – partea de cheltuieli prevăzută distinct pentru acoperirea prestațiilor și serviciilor de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale”.

 

Art. 33 alin. (4)-(5) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (introdus prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 33, după alin. (3) se introduc două noi alineate, alin. (4)-(5), cu următorul conținut:

(4) Sumele plătite de casele de asigurări de sănătate județene pentru indemnizațiile de incapacitate temporară de muncă aferente cazurilor confirmate de accidente de muncă sau boli profesionale se recuperează de la casele teritoriale de pensii, indiferent de codul de indemnizație înscris pe certificatul medical.

(5) Sumele care reprezintă diferențe la indemnizațiile de incapacitate temporară de muncă, ca urmare a confirmării unui accident de muncă sau unei boli profesionale, se recuperează de către angajatori de la casele teritoriale de pensii, indiferent de codul de indemnizație înscris pe certificatul medical”.

 

Art. 53 lit. a) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (modificat prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 53, lit. a) prevedea:

„Drepturile de asigurare prevăzute de prezenta lege se acordă astfel:

a) pentru accidente de muncă, în baza procesului-verbal de cercetare a evenimentului și a FIAM, întocmite și/sau avizate potrivit Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 53, lit. a) se modifică și vor avea următorul conținut:

„Drepturile de asigurare prevăzute de prezenta lege se acordă astfel:

a) pentru accidente de muncă, în baza procesului-verbal de cercetare a evenimentului întocmit și/sau avizat potrivit Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare;”.

 

Art. 68 lit. d), g), h), j), k), m), o), p) și r) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (abrogatprin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 68, lit. d), g), h), j), k), m), o), p) și r) se abrogă.

 

Art. 110 alin. (17) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (modificat prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 110, alin. (17) prevedea:

„(17) Cheltuielile de transport, respectiv transportul medical asistat până la o instituție spitalicească din România sau până la domiciliul victimei unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, petrecute pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene/Comunitatea Economică Europeană și Confederației Elvețiene sau al unui stat cu care România are încheiat un acord bilateral, vor fi suportate de angajatorul care a dispus deplasarea asiguratului, victimă a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în afara granițelor țării”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 110, lit. (17) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(17) Cheltuielile de transport, respectiv transportul medical asistat până la o instituție spitalicească din România sau până la domiciliul victimei unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, petrecute pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene sau al unui stat cu care România are încheiat un acord bilateral, vor fi suportate de angajatorul care a dispus deplasarea asiguratului, victimă a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în afara granițelor țării;”.

 

Art. 110 alin. (20) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale (introdus prin O.U.G. nr. 103/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 119, după alin. (19) se introduce un nou alineat, alin. (20), cu următorul conținut:

(20) Contravaloarea serviciilor medicale și a prestațiilor acordate asiguraților se suportă de casele teritoriale de pensii care au înregistrat cererea, respectiv casa teritorială de pensii care a încheiat contractul de furnizare de servicii medicale cu unitățile sanitare cu personalitate juridică în cadrul cărora funcționează secții/compartimente de boli profesionale/medicina muncii și/sau cabinete de medicina muncii, fără a mai fi necesară decontarea cu casele teritoriale de pensii din raza administrativ-teritorială a angajatorului”.

Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale – modificări (Legea nr. 177/2018) was last modified: iulie 24th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.